Dovolím si tu uvést vyjádření z jedné diskuse ohledně zmiňovaného TV pořadu:"Příjemný a zajímavý večer o kýči se dnes odehrál v televizi. Najmě úvodní pořad Co se kýče týče, slovy jeho podtitulu vážně nevážný pokus o definici. Rozhodně to bylo přínosné i zábavné. Ale dost mě překvapilo, že pořád nikdo z odborníků nedokáže ze sebe vypravit cokoli, co by se za definici kýče dalo skutečně považovat. Chodí se kolem toho jako kolem horké brambory a stejně tak je to neuchopitelné. Bodejť, v intencích subjektu je kategorie kýče asi těžko definovatelná – nic jako kýč an sich nejspíš neexistuje a jakýkoli subjekt vytržený z kontextu nelze za kýč prohlásit (ani vyloučit, že jím není)."
A co takhle zhotovit tentýž záběr ještě jednou, ale s nastaveným rozlišením 640x480 px, který pak uložím jako kopii ve kvalitě 85 bez EXIFu, jako nejmenší soubor. Dostanu se tak na 50 až 70px a ušetřím tak spoustu času u PC. Základ je samozřejmě správně exponovaný a ostrý snímek, ale i při dodatečných úpravách (kontrast, WB, úrovně) se pořád držím pod 100 kB. Využít se dá taky jenom u statických snímků. Také není problém s případným jemným doostřením pokud je třeba.
na co tak slozity navod? to prubezny zmensovani a doostrovani mi prijde zbytecny... na tak malem rozmeru (700px) nemuze lidske oko poznat viditelny rozdil. fotku dela hlavne dobra komprese. navic ne vzdy jde zmensovat po nasobcich dvou, delam-li z fotky jen urcity vyrez. tot muj nazor:)
Ďakujem za rady, na tie rámčeky sa budem predsa len musieť dať, nemám pre to cit, tak sa potrápim a nakoniec: konečne výstižný a neunavujúci článok o zmenšovaní!
Experiment dokazuje to,že "nezvučné"jméno si vyslouží +-správný počet bodů,ale vůbec nedokázal vliv na výsledek,když je pod tím zvučné jméno,takže teď by měl experiment proběhnout naopak.Uvést fotky,kdy se např.3 lidé shodnou,že dostane určitý počet bodů a pak je umístit na web k posouzení pod zvučným jménem.
Jinak jsem přesvědčen,že známé jméno je na tom lépe,o tom snad nikdo nepochybuje,potažmo že existují další vlivy,které výsledné hodnocení ovlivňují.Je pak otázkou,jak moc.
Držím palce při dalším experimentu.
hezky napsane uz jsem to zkousel taky a je to fakt nadhera a ralax,neco jako kdyz se rodi neco noveho na svet
Pěkný článek, diskuze taky poučná.
Myslím, že účel byl splněn na 100%.
Dobre vysvetlit zrejme ano, hlavne jsou tam priklady, ktere stoji za to a ne obvykle banalni priklady.
pro mne je to jedna z mala autorek (autoru), ktera dokaze dobre vysvetlit postupy vyberu a maskovani. skvela kniha - doporucuji!!
Konecne rada, sice mi to este nedochadza, ale precitam to zopar krat viac a snad blikne ;-) Dakujem velmi pekne...
Pěkný článek! K věci !
Už dlouho jsem se tak nezasmál !!
Ne článku - ale při čtení příspěvků. Potrefených hus se tady sešlo překvapivě velké hejno a kejhají o sto šest!!!
Což, předpokládám, autor s bazilišským úsměvem, už při psaní článku očekával.
Opět se ukázalo, že stále platí Myslbekovo "Orel lítá sám a vrabci v hejnu."
hezky napsané...
...doplnil bych o výrok Prof. Lumíra Pivovarského (OU KHV) - " kýč je vše co se tváří jako umění"
dost dobé, zábavně a srozumitelně podané.
Můžu doplnit?
- u žárovek je problém v tom, že množství W se nemusí vždy rovnat množství Cd nebo Lx, tedy množství emitového světla! Takže u některé žárovky více topíte oproti svícení, než u jiné se stejnou Watáží.
- Také Candely nemusí být úměrné Luxům = česky: že třeba některé svítilny model absolutně oslňují a model má pocít, že to svítí jako prase, ale od modelu se nic neodráží, takže pro foťák je tam vlasně tma. Např stavební svítilny.
- u zábleskových hlav, které mají pilotní světlo lze otáčet modelem a hledat stíny normálně.
Povi mi nekdo zasveceny jak je to s danenim prijmu z fotobank? Pripadne i to jestli na to musim mit zivnostensky list?
pobavil jsem se, snad i poučil, a nemohu nesouhlasit
MH - ja taky hraju na kytaru ;)
Výborný a hlavně přínosný článek,ale mohu jen souhlasit s Petrem Šigutem jelikož něco jiného je prosadit se v umění a něco jiného je být ten kdo razí trend,nové umění,nové pohledy, to si nemůže skoro nikdo dovolit aby přežil.
Jenže o tom článek není a je dobře že je,že se fotografové zamyslí nad svou tvorbou a dostanou trochu uměleckou facku
jsem antiumělec nemám talent takže mě je to celkem fuk :-)
Pane Rusek, moc mne potesilo, ze mne nekdo jmenovite povazuje za "nebezpecnou sortu". Ze by moje obrazky nekoho nebo neco ohrozovaly je pro mne trochu obtizne si predstavit, ale beru to jako kompliment, obzvlaste pri vedomi, ze moje aktivita na tomto serveru patri spise minulosti. Zda se, ze moje dilo ve vas zanechalo trvaleho dojmu :-)
Vase tvrzeni ze nekoho diskriminuji se ovsem nezaklada na pravde. Myslim si obecne, ze vyjadreni (jakehokoli) nazoru na nejake dilo neni diskriminaci, ale naopak odmenou pro autora. Navic, vami exponovana slova "vycvak" a "kyc" v mych komentarich nepouzivam.
4b) Mojzese podle danych kriterii za kyc povazovat moc nejde, jde o libiva dila, to ano, ale jde o esteticky ciste vytvarne studie, autor ma svuj osobity rukopis, ktery prirozene sam replikuje - viz Silverio ekonomicnost tvorby, dalsi odkazovana dila jsou genericke makrocvaky bez kapky vlastniho prinosu.
5) paumeni - jak je psano v kapitolach o postmoderne a konceptu, neni mozne je soudit bez potrebneho odstupu (i ja jsem v tomdle smeru az presprilis u_steny_konajici_ potrebu), moc do nej nevidim a tudiz ho nekomentuju.
Marne ale premyslim cim konkretne paumelci zapricinili zmateni obsahu pojmu kyc?
zbytek manifestu smele konkuruje tomuto...
http://www.elyrix.net/text-pisne/tatabojs/41524-lecitel
diky Ivane za feedback, mrknu se na netu jestli je porad v online nabidce.
1) ;) to nema cenu komentovat, bylo by to neco o vyjimkach, zjednodusenem pohledu na vec a sveraznem pohledu.
2) mas pravdu, kdo chce ten textu porozumi, kdo ne, ma holt smulu, zkus normalnim lidem vysvetlit jak funguje mikrovlnna trouba, system zaznamu na audio CD, pocitacova tomografie nebo trebas nektera danova narizeni, netvrdim, ze je forma lehce stravitelna, ale tak nejak k danemu oboru patri, muzes se trebas pokusit prepsat to do reci normalnich lidi, o coz jsem se v mnohych pripadech snazil sam;)
3) uz jsem to resil s Jirim a mam k te "adresnosti" ambivalentni vztah, hrozne nerad bych na nekoho ukazoval prstem (oni si pak lidi mazou portfolia a tak - jak rikas alibismus), mohl bych samozrejme ukazat spoustu jinych del mimo pp, ale koukal bych spise po druhem brehu, mam ho radsi. Pak je tu kognitivni stranka veci, text je spise porovnanim toho co jedna skupina ma a druha nema, at si kazdy sam projede pad fotek a zkusi "potrenovat".
4a) Je to tak, clanek si ale nedava za cil vytvorit nejaky klasifikacni system (ikdyz se v jednotlivych bodech mluvi o diskvalifikaci), spise se snazi jit trosku do hloubky a hledat mozne souvislosti a paralely, to snad neni nikdy na skodu. Cit je krasna vec, ale to bychom pak nepotrebovali veci jako, vahy, kucharky, sbirky zakonu, ladicky, vzorniky barev a ruzne schvalovaci komise ;)
4b) opakovatelnost - nekde na okraji se o tom zminuji ja, zminuje se o tom Kulka i Silverio, o tom zadna. Add - mona lisa - o turistickych cetkach, replikach umeni pise hodne Kulka, ale to by byla dalsi kapitola. Michas tusim dve formy replikace, primou (mona lisa, posledni vecere....) a opakovatelnost nametu. O te prvni nema cenu mluvit v dobe kdy pomalu replikujeme cloveka (uz zbyva umet replikovat vedomi a vyrobit genesis..) O te druhe muzeme diskutovat pozdeji, az se poradne nadechnu ;)
4c) viz pasaz o estetickych hodnotach, intenzita.
4d) uz fotka zapadu slunce bude kyc diky opakovatelosti a prenosu emoci skrze to co zobrazuje, jakkoliv by to ciste informativni, je to spise sociologicka kategorie, v mistich pomerech je to tak chapano. Krovaka by to ani nenapadlo, pravdepodobne by takovou fotku vzal a pouzil zadni stranu na poznamky, stejne by asi pouzil fotku h.c.b., ale to je jen spekulace... Urcite se najde mnoho fotek zapadu slunce s vlastni pridanou hodnotou. V tomto pripade, pujde spise o 100x opakovane genericke klise.
Spousta reporteru z mist tragedii si trosku pribarvuje realitu, lepe se to prodava.
4b a 5) pozdeji
ps - ok, ale mazat uz to nebudu ;)
...tak zrovna koukám na bednu, kterou jsem náhodou (jako obvykle) pustil a zrovna běží repríza toho poředu o kýči - docela mi to vyrazilo dech, protože tam použili naprosto stejný příklad a formulaci o Moně Lise, o západu slunce atd... Normálně bych se smál ale tohle je děsivá shodnost a to jsem tuhle část dosud neviděl...
1) To že J. Saudek o umění už nemluví není pravda - zrovinka minulý týden byl v TV pořad o kýči - neviděl jsem to celé, jen jsem to náhodně pustil kousek (TV je sama kýč jak bič =KJB) a zrovinka tam J. Saudek říkal, že umění je od slova "umět" atd.... (to jen na okraj .-)
2) Pro normální lidi ten text hore je naprosto nepochopitelný a tudíž zbytečný - prostě takový slovní kýč, který se tváří věděcky spoustou cizích slov a odborných termínů a taky citace jsou pro tento druh kýče typické.
3) Je to alibistické ne z hlediska obsahu (tomu se po detailním rozboru dá málo co vytknout - ale k tomu se dostanu později) ale svou neadresností - žádný příklad tady z pP a že by se jich tady našlo.
4) Na fotografii se to samozřejmě dá aplikovat v plné míře, jen si je třeba uvědomit co tomu textu nahoře chybí
a
- je-li potřeba složitě hodnotit, co je kýč, pak to potřebuje jen člověk bez citu (to není jen z mé hlavy, obdobně jsem to zaslech z té TV - spousta věcí se nedá popsat, ale citem vycítit)
b
- zásadním atributem kýče je OPAKOVATELNOST
(opakovatelnost=řemeslo, řemeslo snažící se zalíbit, vlichotit, tvářit se jako umění je KÝČ) tady na pP třeba typicky:
http://www.photopost.cz/pp5free/foto.php?id=261003&ord=1&kat=0&aut=10454
http://www.photopost.cz/pp5free/foto.php?kom_show=1&ord=1&kat=0&aut=10454&id=259898
http://www.photopost.cz/pp5free/foto.php?kom_show=1&ord=1&kat=0&aut=10454&id=254894
atd.
nebo:
http://www.photopost.cz/pp5free/foto.php?kom_show=1&ord=1&kat=6&aut=0&id=328766
ale i třeba:
http://www.photopost.cz/pp5free/foto.php?id=329196&ord=6&kat=0&aut=0
K té opakovatelnosti - je Mona Lisa kýč? V originále jistě ne (snad se shodneme)
ale co taková tištěná kopie??? To je bezcenná tretka bez jakékolv hodnoty i když vypadá stejně...
c
- umění je většinou abstrahující - očišťující podstatu věci od nánosu nepodstatných prvků - třebas až k ČB provedení (viz třeba Guernica od P.Picasso)
- kýč naopak má tendenci vršit líbivé atributy
zde na pP tak oblíbené výměny oblohy třeba ("aby to bylo "umělečtější a výrazově silnější" = přeloženo "líbivější")
d
západ slunce není kýč
fotka západu slunce není kýč
tatáž fotka západu slunce s přidanou saturací je kýč ( =přidané barvičky aby se to líbilo)
původní fotka západu slunce bez zásahu ve zlatém rámu s andělíčky (nebo i bez nich?) je kýč
fotka přírody bez prvků inscenace, dokumentární a reportážní fotografie není VĚTŠINOU kýč - pokud není autor dopaden s jednou a toutéž plačící palestinskou matkou (nad ztrátou syna) vyfocenou na různých místech Bejrůtu (což se talo a byla to pořádná ostuda....)
inscenovaná fotografie je zatraceně často kýč (-zvláště pokud se snaží vypadat přirozeně) a nebo přinejmenším balancuje na hranici kýče (J.Saudek)
5)
Za zmatení obsahu slova kýč ve fotografii může takzvané PAUMĚNÍ - tento všeobecný trend dnešní doby se umí fantasticky kamuflovat a je místy velmi obtížné jej odlišit od skutečné tvorby hodnot
(např. Dášenka a Havelka (nebo tak nějak) od Knížáka) tady na pP typicky Valerie Pavlíčková a většina recesistů pinholistů, přenašečů fotovrstvy na papír atd.). Tato extrémně nebezpečná sorta individuí se snaží sebe sama postavit na úroveň jedině uznáváných "umělců" povyšujíc se elitářsky nad ostatní "zabedněný plebs". Jejich tvorba (pokud toto slovo není urážkou ostaních) je je snůškou různých klišé (povrchních nepodstatných rysů umělecké tvorby odtržených od vlastní podstaty tvorby a jejího vývoje a hlavně bez základní řemeslné zdatnosti a bez jakéhokoliv tvůrčího přínosu). Tato nebezpečná individua prosazují porprůměrnost jako vrchol dokonalosti - tím již zmátli davy a vyskytují se nejen ve fotografii ale ve všech uměleckých žánrech včetně divadla a poesie.
Jsem si vědom, jakou odezvu tenhle odstavec vyvolá a kolik potrefených se ozve pokazujíc na právo tvořit co se jim zachce nebo na svobodu slova. Bohužel, ten kdo má jen trochu citu ví o čem mluvím a kdo je nemá bude hledat hůl...
BOHUŽEL tato nebezpečná sorta lidí se snaží diskriminovat všechny ostatní tvůrce (NEŘÍKÁM "umělce" - povšimně te si porosim tohoto rozdílu) tím, že jejich banální krajinky a další fotky jsou nicneříkající výcvaky a kýče. Bohužel ten koho osloví Eva a Vašek se v tom nezorientuje (i kdyby omylem chtěl) a uvěří agresivnější rétorice a masáži z multimédií...
--------------
Asi vše pro tuhle chvíli
--------------
P.S. -k "opakovatelnosti" - nemám na mysli "reprinty" atd. ale především schopnost za odpoledne vytvořit dalších 100 velmi podobných kousků
ahoj Marián. Problém je v tom že počet fotografov s tvojim videním sveta je tolko že to devalvuje a unavuje hlavne pri dnešnej dostupnosti techniky.Preto si myslím
že cesta je v hľadaní a nových nápadoch.Možno nie vždy za cenu pridanej
hodnoty.Ale v konečnom dôsledku je dobré,že nemáme všetci rovnaký názor,pluralita je výborná vec.
2 František: že to hovoríš zrovna ty, keď pri pohľade na tvoje portfolio mi je jasné že gýče nefotíš, ale bohužial nefotíš ani fotky s pridanou hodnotou. ten výstup sa z môjho subjektíneho pohľadu dá nazvať len slovom cv...k ahoooj.
myslím že toto povedať je na tomto fóre veľmi potrebné /možno trochu menej akademicky/ lebo mám dojem ,že toho gýču je tu neuveritelne veľa a jeho niektorí
predstavitelia sú dokonca najvelkohubejší ostrelovači aj mnohokrát kvalitných
fotiek na ktorých posúdenie vôbec nedorástli a možno ani nikdy nedorastú.
kuci me uz to nebavi cist, akorat bych si dovolil opravit wildu dole, myslim, ze chlapi si lepej buchty z casaku do skrinek ne protoze dobra fotka, ale protoze bobr
helou.. normalne si ma potešil že si sa na tu moju zhatlaninu, ktoru som "vyprodukoval" ani neviem prečo, celkom prijemne a odborne odpovedal, dokonca si si dal aj namahu s konkrétnymi časťami. popravde si mi odpovedal k veci a nie so spominanou "umeleckou" nadradenosťou. vďaka, ahoj. a poklona za námahu.
JK - zivot neni pericko
Sara Saudkova