ZOBRAZIT VŠECHNY PŘÍSPĚVKY
Michal Duchek | 11:40:50 06.02.2008 | |
4b) Mojzese podle danych kriterii za kyc povazovat moc nejde, jde o libiva dila, to ano, ale jde o esteticky ciste vytvarne studie, autor ma svuj osobity rukopis, ktery prirozene sam replikuje - viz Silverio ekonomicnost tvorby, dalsi odkazovana dila jsou genericke makrocvaky bez kapky vlastniho prinosu.
5) paumeni - jak je psano v kapitolach o postmoderne a konceptu, neni mozne je soudit bez potrebneho odstupu (i ja jsem v tomdle smeru az presprilis u_steny_konajici_ potrebu), moc do nej nevidim a tudiz ho nekomentuju.
Marne ale premyslim cim konkretne paumelci zapricinili zmateni obsahu pojmu kyc?
zbytek manifestu smele konkuruje tomuto...
http://www.elyrix.net/text-pisne/tatabojs/41524-lecitel
Michal Duchek | 08:38:46 06.02.2008 | |
diky Ivane za feedback, mrknu se na netu jestli je porad v online nabidce.
1) ;) to nema cenu komentovat, bylo by to neco o vyjimkach, zjednodusenem pohledu na vec a sveraznem pohledu.
2) mas pravdu, kdo chce ten textu porozumi, kdo ne, ma holt smulu, zkus normalnim lidem vysvetlit jak funguje mikrovlnna trouba, system zaznamu na audio CD, pocitacova tomografie nebo trebas nektera danova narizeni, netvrdim, ze je forma lehce stravitelna, ale tak nejak k danemu oboru patri, muzes se trebas pokusit prepsat to do reci normalnich lidi, o coz jsem se v mnohych pripadech snazil sam;)
3) uz jsem to resil s Jirim a mam k te "adresnosti" ambivalentni vztah, hrozne nerad bych na nekoho ukazoval prstem (oni si pak lidi mazou portfolia a tak - jak rikas alibismus), mohl bych samozrejme ukazat spoustu jinych del mimo pp, ale koukal bych spise po druhem brehu, mam ho radsi. Pak je tu kognitivni stranka veci, text je spise porovnanim toho co jedna skupina ma a druha nema, at si kazdy sam projede pad fotek a zkusi "potrenovat".
4a) Je to tak, clanek si ale nedava za cil vytvorit nejaky klasifikacni system (ikdyz se v jednotlivych bodech mluvi o diskvalifikaci), spise se snazi jit trosku do hloubky a hledat mozne souvislosti a paralely, to snad neni nikdy na skodu. Cit je krasna vec, ale to bychom pak nepotrebovali veci jako, vahy, kucharky, sbirky zakonu, ladicky, vzorniky barev a ruzne schvalovaci komise ;)
4b) opakovatelnost - nekde na okraji se o tom zminuji ja, zminuje se o tom Kulka i Silverio, o tom zadna. Add - mona lisa - o turistickych cetkach, replikach umeni pise hodne Kulka, ale to by byla dalsi kapitola. Michas tusim dve formy replikace, primou (mona lisa, posledni vecere....) a opakovatelnost nametu. O te prvni nema cenu mluvit v dobe kdy pomalu replikujeme cloveka (uz zbyva umet replikovat vedomi a vyrobit genesis..) O te druhe muzeme diskutovat pozdeji, az se poradne nadechnu ;)
4c) viz pasaz o estetickych hodnotach, intenzita.
4d) uz fotka zapadu slunce bude kyc diky opakovatelosti a prenosu emoci skrze to co zobrazuje, jakkoliv by to ciste informativni, je to spise sociologicka kategorie, v mistich pomerech je to tak chapano. Krovaka by to ani nenapadlo, pravdepodobne by takovou fotku vzal a pouzil zadni stranu na poznamky, stejne by asi pouzil fotku h.c.b., ale to je jen spekulace... Urcite se najde mnoho fotek zapadu slunce s vlastni pridanou hodnotou. V tomto pripade, pujde spise o 100x opakovane genericke klise.
Spousta reporteru z mist tragedii si trosku pribarvuje realitu, lepe se to prodava.
4b a 5) pozdeji
ps - ok, ale mazat uz to nebudu ;)
Ivan Rusek | 22:25:42 05.02.2008 | |
1) To že J. Saudek o umění už nemluví není pravda - zrovinka minulý týden byl v TV pořad o kýči - neviděl jsem to celé, jen jsem to náhodně pustil kousek (TV je sama kýč jak bič =KJB) a zrovinka tam J. Saudek říkal, že umění je od slova "umět" atd.... (to jen na okraj .-)
2) Pro normální lidi ten text hore je naprosto nepochopitelný a tudíž zbytečný - prostě takový slovní kýč, který se tváří věděcky spoustou cizích slov a odborných termínů a taky citace jsou pro tento druh kýče typické.
3) Je to alibistické ne z hlediska obsahu (tomu se po detailním rozboru dá málo co vytknout - ale k tomu se dostanu později) ale svou neadresností - žádný příklad tady z pP a že by se jich tady našlo.
4) Na fotografii se to samozřejmě dá aplikovat v plné míře, jen si je třeba uvědomit co tomu textu nahoře chybí
a
- je-li potřeba složitě hodnotit, co je kýč, pak to potřebuje jen člověk bez citu (to není jen z mé hlavy, obdobně jsem to zaslech z té TV - spousta věcí se nedá popsat, ale citem vycítit)
b
- zásadním atributem kýče je OPAKOVATELNOST
(opakovatelnost=řemeslo, řemeslo snažící se zalíbit, vlichotit, tvářit se jako umění je KÝČ) tady na pP třeba typicky:
http://www.photopost.cz/pp5free/foto.php?id=261003&ord=1&kat=0&aut=10454
http://www.photopost.cz/pp5free/foto.php?kom_show=1&ord=1&kat=0&aut=10454&id=259898
http://www.photopost.cz/pp5free/foto.php?kom_show=1&ord=1&kat=0&aut=10454&id=254894
atd.
nebo:
http://www.photopost.cz/pp5free/foto.php?kom_show=1&ord=1&kat=6&aut=0&id=328766
ale i třeba:
http://www.photopost.cz/pp5free/foto.php?id=329196&ord=6&kat=0&aut=0
K té opakovatelnosti - je Mona Lisa kýč? V originále jistě ne (snad se shodneme)
ale co taková tištěná kopie??? To je bezcenná tretka bez jakékolv hodnoty i když vypadá stejně...
c
- umění je většinou abstrahující - očišťující podstatu věci od nánosu nepodstatných prvků - třebas až k ČB provedení (viz třeba Guernica od P.Picasso)
- kýč naopak má tendenci vršit líbivé atributy
zde na pP tak oblíbené výměny oblohy třeba ("aby to bylo "umělečtější a výrazově silnější" = přeloženo "líbivější")
d
západ slunce není kýč
fotka západu slunce není kýč
tatáž fotka západu slunce s přidanou saturací je kýč ( =přidané barvičky aby se to líbilo)
původní fotka západu slunce bez zásahu ve zlatém rámu s andělíčky (nebo i bez nich?) je kýč
fotka přírody bez prvků inscenace, dokumentární a reportážní fotografie není VĚTŠINOU kýč - pokud není autor dopaden s jednou a toutéž plačící palestinskou matkou (nad ztrátou syna) vyfocenou na různých místech Bejrůtu (což se talo a byla to pořádná ostuda....)
inscenovaná fotografie je zatraceně často kýč (-zvláště pokud se snaží vypadat přirozeně) a nebo přinejmenším balancuje na hranici kýče (J.Saudek)
5)
Za zmatení obsahu slova kýč ve fotografii může takzvané PAUMĚNÍ - tento všeobecný trend dnešní doby se umí fantasticky kamuflovat a je místy velmi obtížné jej odlišit od skutečné tvorby hodnot
(např. Dášenka a Havelka (nebo tak nějak) od Knížáka) tady na pP typicky Valerie Pavlíčková a většina recesistů pinholistů, přenašečů fotovrstvy na papír atd.). Tato extrémně nebezpečná sorta individuí se snaží sebe sama postavit na úroveň jedině uznáváných "umělců" povyšujíc se elitářsky nad ostatní "zabedněný plebs". Jejich tvorba (pokud toto slovo není urážkou ostaních) je je snůškou různých klišé (povrchních nepodstatných rysů umělecké tvorby odtržených od vlastní podstaty tvorby a jejího vývoje a hlavně bez základní řemeslné zdatnosti a bez jakéhokoliv tvůrčího přínosu). Tato nebezpečná individua prosazují porprůměrnost jako vrchol dokonalosti - tím již zmátli davy a vyskytují se nejen ve fotografii ale ve všech uměleckých žánrech včetně divadla a poesie.
Jsem si vědom, jakou odezvu tenhle odstavec vyvolá a kolik potrefených se ozve pokazujíc na právo tvořit co se jim zachce nebo na svobodu slova. Bohužel, ten kdo má jen trochu citu ví o čem mluvím a kdo je nemá bude hledat hůl...
BOHUŽEL tato nebezpečná sorta lidí se snaží diskriminovat všechny ostatní tvůrce (NEŘÍKÁM "umělce" - povšimně te si porosim tohoto rozdílu) tím, že jejich banální krajinky a další fotky jsou nicneříkající výcvaky a kýče. Bohužel ten koho osloví Eva a Vašek se v tom nezorientuje (i kdyby omylem chtěl) a uvěří agresivnější rétorice a masáži z multimédií...
--------------
Asi vše pro tuhle chvíli
--------------
P.S. -k "opakovatelnosti" - nemám na mysli "reprinty" atd. ale především schopnost za odpoledne vytvořit dalších 100 velmi podobných kousků
Michal Duchek | 09:43:54 25.01.2008 | |
MV - ctu Tvuj komentar uz asi po sty a popravde mu jako celku moc nerozumim, tak se pokusim pekne poporade at to ma alespo nejakou korelaci s polozenymi otazkami.
>Prečo si ale myslíš, že to čo baví "väčšinu" je konzumné, konvečné... kýčové...
Jak jsem jiz predestrel v clanku to tak napsane neni, lec mnoho pravdy v tom je, to co se libi vetsine se da predevsim dobre prodat (prodat v kazdem slova smyslu), projed si nejsledovanejsi porady, nejctenejsi deniky, vyrocni ceny hudebni akademie, v tom vidim aspekt "konzumence", je to dobre stravitelne, tak to budeme papat, lidem se to dobre papa, tak jim to budeme varit.
"Konvencni" je to v kazdem ohledu, s prihlednutim k zabehnutym pravidlum kompozice, konvencnosti svetla, konvencnosti snimaci techniky, konvencnosti hodnoceni. Konvencnosti zaplavy genericke konvencni literatury, ...jak fotit, krajinu, portret, akt, makro jeste lepe... coz tak trosku souvisi s tim konzumem. Konvencni zobrazovani, jak pisu v clanku, je zarukou toho, ze prijemce na prvni pohled pozna co mu chces sdelit.
"Kycove" - viz Kulka a Silverio vyse. Jak jsem se dohodl s Petrem a jak je zmineno i v clanku, to ze fotka neni "umelecka" neznamena, ze je automaticky vyhradne a jen "kycova".
"Erudovany vs. dementni prijemce, fotka s pridanou hodnotou" - pokud do fotky vlozis nejakou jinou informaci, znak symbol, parafrazi, nutis prijemce premyslet, pokud do ni nic takoveho nevlozis, tak to tam proste neni. Fotka Jeseniku bude porad fotkou Jeseniku (mozna za par set let az nejaky kopec odtezi nebo jim protahnou dalnici bude mit cenu dokumentu), pokud do ni nezakomponujes neco co ji posune, bude rikat "jsem fotka jeseniku, svitilo slunicko, byla ranni mlha a pokrocily podzim, nejsem unikatni, takhle si jeseniky vyfotilo uz asi 5000 lidi a z kopce vedle dalsich 8000, ale jsem krasna, jeseniky jsou tak krasne, proto musi byt alespon jedna fotka jeseniku na kazdem fotoserveru".
"Povysenectvi" - viz nize, oddechova fotografie a vyse neumeni neimplikuje kyc.
Marián Vargic | 22:28:09 24.01.2008 | |
Ahoj.. fotím to čo ma baví a to čo sa mi páči a naplní ma radosťou. Zhodou okolností práve to isté baví veľmi veľa ľudí, aj sa im to páči. Tebe sa zrovna páči niečo iné čo napĺňa radosťou teba, a nie až tak veľa ľudí. Prečo si ale myslíš, že to čo baví "väčšinu" je konzumné, konvečné... kýčové (nazvy si to ako chceš), ale len to vaše je "kdesi jinde" je erudované a vyžaduje si inteligentného pozorovateľa, a to naše je tak bežné že to pochopí aj dement. Páči sa mi veta od Šiguta, kde hovorí že nemá cenu se jiným nějak posmívat, či být nad ně povýšený. A ja mám práve pocit z ľudí s tým tvojmu srdcu blízkym zameraním, že práve to povýšenectvo nad "väčšinou" vo vás je. a všetko ostatné čo nemá hlbokú myšlienku je kýč. Nie vždy musím pozerať film s psychologickou zápletkou vypovedanú v metaforách. A ak ty si radšej pozrieš francúzsku psychologickú drámu a ja radšej snowboarďákov, znamená to niečo z čoho plynie váš ťažký nadhľad nad spomínanú väčšinu?.....
P.S.: ak ma to bude baviť, budem zbierať zápalkové škatulky, hlavne že mi to urobí radosť,,, obohatenie pomocou fotky s pridanou hodnotou mi tú radosť zatiaľ nespôsobuje.
Jan Holub | 12:03:16 24.01.2008 | |
Článek dobrej, vtipné jsou ty pasáže kdy Duchek cituje Kulku, který cituje Kunderu ;-))
No celý je to tak složitý téma, že by se s ním dalo zabrat podstatně víc kB, nejlepší je fotit podle svého vkusu. Vkus si člověk může poněkud vytříbit, ale těžko něčí vkus "přesvědčit" nebo obrátit.
Kundera napsal "Kýč je absolutní popření hovna" (prosím pochopte že je to vytržené z konceptu a tomuto závěru předcházelo dlouhé vysvětlení, ze kterého toto logicky vyplynulo) neznamená to, že když vyfotím kýč s hovnem v popředí, nebude to kýč. Nejspíš to bude jen kýč s hovnem. Nevím jestli je z toho patrné co chci říct, ale i kdyby si teď kdokoliv po přečtení článku uvědomil, že vlastně on je tím s esteticky infantilním uvažováním, nebude mu to nic moc platné.
Michal Duchek | 07:53:14 21.01.2008 | |
add chyby, jsem si vedom, ze tam nejaky zbyly - snazil jsem se co to slo, cetl jsem to nekolikrat a par mi jich uteklo - tedy hlavne pri poslednich upravach.
add Saudek, nevim, me se libily jeho dokumentarni fotky, kdyz byl mladej, tak 2,3 bych si vybral i z tech inscenovanejch.
add Einstein, to bychom po nem chteli asi moc, kdyby mel psat jako rowligova a zpivat jako gott, :)
Jan Fikáček | 09:38:34 20.01.2008 | |
A ještě jedna drobnost. Když je někdy autor velice dobrej a originální, musí se stát nakonec kýčařem. Příkladem pro mě může být třeba Saudek. Ze začátku prosazoval něco opravdu nového a výrazného, ale když se to stalo všeobecně známým, pak další pokračování v tomto stylu už nic nepřináší. Honza Saudek je dle mýho dnes stejná chodící mrtvola jako ten dole zmiňovaný Honza Nedvěd.
No, Saudek je možná kontroverzní příklad, tak dám jeden dost nediskutabilní, i když ne z umění. Četl jsem tuhle trochu Einsteinovu knížku Fyzika jako dobrodružství poznání. Po několika stranách jsem to odoložil, protože to byla nuda. Nikdo ale nepochybuje, že Einstein byl jeden z nejoriginálnější duchů minulého tisíciletí. Kdyby byl třetí kategorie, asi bych našel něco, co jsem ještě neznal, ale protože protože byl tak dobrej, že jeho originalita byla všeobecně fyziky přijata, jsou jeho myšlenky dnes už banalita.
Jan Fikáček | 09:20:39 20.01.2008 | |
Moc pěkný článek, i když bych na něj zkusil pustit kontrolu češtiny. Zaručeně tam najde nejméně 4 chyby, což je ale drobnost.
Možná to vidí pan Kulka maličko zjednodušeně a poněkud mechanicky (kockatě říkaj Slováci), ale je to jasné, přehledné a snad i úplné.
Nicméně tam jasně ukazuje známou věc, že i ten kýč je relativní v tom smyslu, že v kýč v jedné kultuře nemusí být vůbec kýčem v jiné kultuře (takový princip výměny evropských cetek v 19. století s domorodci za potraviny při námořních plavbách do Afriky). Kýč je relativní i v rámci jedné kultury mezi různými lidmi. Když pomineme rozdíl mezi úrovni masovou a úrovni "uměleckou", pak i mezi "umělci" mohou být takové rozdíly, které z kýče pro jednoho dělají "nekýč" pro druhého.
A taky si asi nemyslím, že správné hledisko pro kýč je hledisko jediného člověka, který už "všechno viděl" a je nej v oboru. I když se s autorem asi shodnu na emocionálním hodnocení kýče pro masy, přemýšlím o tom, že i kýč z pohledu toho "nejlepšího", může posunout mnoho "umělců" či neodborníků (což nemusí být vřdy burani), takže kýčem být vlastně nemusí. Zase dost mechanicky, ale jen jako podnět k úvahám lze uvést, že něco, co je kýčem pro úzkou skupinku zasvěcenců, může nejvíce posunout většinu lidí, a pak takto vzato, kýčem není.
Taky mám dost odpor k většině fotek, které se prodávají v různých masových galeriích, ale určité elitářství mi přijde někdy dost mimo realitu.