Výroba černobílých zvětšenin v koupelnových podmínkách


Martin Hruby | : - | POSLAT ZPRÁVU


Úvod

Tímto článkem navazuji na svůj článek o vyvolávání černobílých stříbrných filmů v domácích podmínkách. K napsání tohoto článku mě jistým způsobem donutily dotazy kolegů typu: "kam to chodíš TISKNOUT??". Pochopil jsem, že se lidstvo řítí do úpadku a je tudíž nutné dále osvětově pracovat na udržení alespoň minimálního povědomí o fotografických procesech.
Úvodem bych chtěl tedy říct, že výrobou černobílých klasických fotografií míním zvětšování políčka negativu na fotografický papír a jeho následné zpracování v chemických lázních (vývojka, ustalovač). Zpracování filmu nazýváme negativním procesem, zpracování fotografií se nazýme pozitivním procesem. Oba procesy jsou chemicky velmi podobné.

Vybavení pro zvětšování fotografií (hardware)

Základní nezbytnou pomůckou pro získání zvětšeniny je fotografický zvětšovák (angl. enlarger). Zvětšovák je v podstatě promítačka, do které se vkládá, typicky černobílý, film. Pomocí objektivu a zdroje světla je políčko vloženého filmu promítáno na kus fotografického papíru. Celý optický systém je optimalizován na ideální rozložení intenzity světla na plochu promítání - jinak řečeno, zvětšovák musí svítit na každý bod promítané plochy stějně silně. Zvětšovací objektivy jsou podobně optimalizovány a to na co možná nejlepší kresbu po celé ploše plochy. Jejich práce je opačná k práci objektivu fotoaparátu - z malé plošky mají přenášet obraz na relativně velkou plochu. Za určitých okolností smíme zaměnit objektiv fotoaparátu a objektiv zvětšováku, ale tohle použití je spíše okrajové.

Významným parametrem zvětšováku je formát filmu, který do něj lze vložit. Existují zvětšováky kinofilmové, středoformátové (6x6, 6x9, pochopitelně pojme i kinofilm) a velkoformátové (9x12, 13x18, ...., včetně menších formátů). S každým formátem zvětšovaného políčka se pojí i ohnisková vzdálenost zvětšovacího objektivu. Pro kinofilm se používá ohnisko 50mm, pro 6x6 je to ohnisko 80mm a podobně. Jiná ohniska způsobí podobný efekt jako širokoúhlé nebo tele- objektivy. Navíc je objektiv navržen na přenos určité plochy z předlohy. Kratší objektiv prostě nemusí pobrat větší (plošně) celé políčko filmu.

Pro první pokusy se zvětšováním se můžeme spokojit s menším zvětšovákem domacího legendárního výrobce Meopta (www.meopta.cz). V bazarech jsou haldy zvětšováků od Meopty řady Axomat, Opemus a Magnifax. Axomat je amatérský zvětšovák pro kinofilm, Opemus je zvětšovák do 6x6cm pro náročnější uživatele a řada Magnifax (do 6x9cm) pro skoro fajnšmekry. Zvětšovák by měl být opatřen rámečkem na film a objektivem. Značku objektivu nemá smysl pro první pokusy moc řešit. Cena kompletního obyčejného zvětšováku by mohla být od 500-1500Kč podle stavu přístroje a snahy prodávajícího se té velké a těžké veci zbavit. Poznamenám ještě, že zdrojem světla ve zvětšováku může být buď žárovka s kondenzorem nebo tak zvaná barevná hlava (případně multigradační hlava). Pro začátečníka rozhodně doporučuji variantu s obyčejnou žárovkou.

Pro odměřování doby osvitu papíru jsou další nezbytnou součástí zvětšovákové hodiny. Fungují jako kuchyňský budík. Na určitou nastavenou dobu pustí elektřinu do zvětšováku a on proto svítí. Nejrozšířenější typ hodin jsou hodiny značky Vipo Combi nebo Novex. Lze je koupit v bazaru za asi 300Kč.

Pokud nekoupíme objektiv přímo se zvětšovákem, pak doporučuju přibrat sklo od tuzemské Meopty za bazarové lidové ceny. Předpokládám ohnisko 50mm. Belar za asi 100-200Kč. Anaret za možná 400-500Kč. V této řadě je nejlepší Meogon - Meogon 2,8/50 by měl být do 1000Kč. Pro začátečníka dělajícího obrázky 9x13 je to skoro jedno, ale u větších fotek se opravdu vyplatí investovat do kvalitního zvětšovacího skla. Stojí obvykle zlomek ceny našeho nejlepšího fotografického objektivu a přitom má na výsledek největší vliv.

Papír se zpracovává ve fotografických miskách. Zvolme si nejoblíbenější formát a kupme misky v potřebné velikosti. Osobně bych doporučoval alespoň rozměr pro papíry 18x24cm. Kus v bazaru může stát do 50Kč a potřeba jsou tři - pro vývojku, přerušovač, ustalovač (možná ještě jedna pomocná na praní). Ke každé misce je nutná jedna fotografická pinzeta - je plochá a nepoškozuje papír.

Zvětšování a vyvolávání fotek probíhá v naprosté tmě - tedy, až na povolené osvětlení (bezpečné, ...). Světlo proberu o pár odstavců dál. V tomto momentě můžu říct, že nejuniverzálnější světlo má červenou barvu a lze opět koupit v bazaru pod názvem ochranné osvětlení do fotokomory.

Vybavení - shrnutí
Zvětšovák - do 1500Kč (včetně objektivu)
Hodiny - 300Kč
3 misky - 150Kč
3 pinzety - 150Kč
Osvětlení - 300Kč
Pohledem na inzeráty zjistíte, že to jde získat pohromadě i za nižší cenu.

Materiál - papíry, chemie

V zásadě potřebujeme dva typy materiálu: fotopapíry a fotografickou chemii pro pozitivní proces.

Budu předpokládat naprostého začátečníka, který navíc nemá dobrý přístup k obchodům s materiálem. Bude tedy nutné se spokojit s materiálem značky Foma tuzemského výrobce. Obchody Foma jsou v každém větším městě a Foma má i zásilkovou službu (stránky www.foma.cz). Pro pokročilé bych doporučoval materiály Foma naprosto ignorovat a věnovat se papírům Agfa a chemii Tetenal. Časem každý zjistí, že zahraniční materiály jsou nakonec levnější než materiály Foma a rozhodně lepší.

Fotografický papír pro ČB fotografii rozlišujeme podle několika atributů:
  1. Podložka - fotocitlivá emulze je nanesena na podložku (nosič). Existují podložky typu RC (plast) a FB (baryt, karton). My se budeme věnovat plastovým podložkám RC, které jsou oblíbené pro svou snadnou zpracovatelnost.
  2. Gradace - gradace je známy fotografický pojem (souvisí s kontrastem). Existují papíry jedné gradace (monogradační) a papíry multigradační. Zpracování multigradačních je náročnější (nutné jsou spec. filtry), ale nese lepší využitelnost materiálu. Zatím se omezíme na papíry mono-gradační.
  3. Povrch - lesklý, matný, polo-matný (též velvet) a další. Nejuniverzálnější je povrch lesklý a navíc se dobře skenuje. Polomatné a matné papíry jsou oblíbené u portrétních zvětšenin.
Našim začátkem bude lesklý monogradační RC papír normální gradace - například Foma Fomaspeed (prodavači oznámíme: "chtěl(a) bych papír Fomaspeed lesklý normální, rozměr .... ").

Pro vyvolání papíru je nutné koupit ještě vývojku a ustalovač. Držme s Fomy (ač neradi) a chtějme pozitivní vývojku Fomatol LQN a ustalovač Foma Fomafix (dohromady asi za 130Kč).

Příprava na zvětšování

Zvětšování a vyvolávání papírů by mělo probíhat v naprosté tmě. Logicky taková práce není možná a je nutná určitá forma bezpečného osvětlení. Proto jsou fotopapíry necitlivé na určité barvy světla. Monogradační papíry jsou necitlivé ke žlutozelené a červené. Multigradační papíry jsou necitlivé k červené (a pak ještě snad ke zlaté, hnědé, ....). Průnik tvoří červená. Argument pro žlutozelenou je, že v tomto světle je líp vidět obraz na fotografii a proto lze lépe pracovat. Uvidíme, že tento argument je zhovadilost.

Zvětšovák a všechno ostatní umístíme do světlotěsné místnosti. Typickou místností je koupelna. Nářadí rozmístíme ergonomicky a pohodlně. Snahou je také oddělit tzv. suchou a mokrou část (místo zvětšováku a umístění misek). Světlo by mělo být alespoň metr od zvětšováku a misky s vývojkou (aby bylo opravdu bezpečné).

Namícháme vývojku podle doporučení výrobce a vlijeme do první misky. Misky doporučuju označit a v dalších seancích je už dále neprohazovat. Jako přerušovací lázeň lze použít vodu s octem, čistou vodu nebo slabý ustalovač. Varianta se slabým ustalovačem je asi nejpraktičtější (Fomafix 1+20 nebo použitý ustalovač). Máme tři misky se třemi roztoky a v každé misce je jedna pinzeta. Důležité je nenacákat ustalovač do vývojky. Mísení přerušovače s ustalovačem není až tak kritické.

V tomto momentě by měla být komora připravena ke zvětšování. Je opravdu vhodné zabezpečit světlotěsnost komory. Světlo z vnějšího prostředí ovlivňuje kresbu na fotografiích.

Zásady manipulace s fotografickým papírem

Papír se dodává v obalu z tuhého kartonu. K papírům přistupujeme výhradně jen v temné komoře a ve tmě. V krabici s papírem je ještě pytlík z černé folie (jak na jahody). Papíry jsou až v tom pytlíku a jsou tam v bezpečí. Kontakt papírů s denním světlem je okamžitě zničí. Na papíry saháme suchýma a čistýma rukama. Ruce potřísněné ustalovačem jsou pro papír také smrtící.

Zvětšování

Jsme zalezlí v komoře. Papíry jsou uloženy bezpečně a v miskách šplouchají lázně. Delší pobyt ve tmě může u člověka vyvolat trudomyslnost. Je proto vhodné si zajistit i nějakou přídavnou zábavu - typicky hudbu.

Vyrobení fotografie sestává z následujících kroků:
  1. Instalace negativu do rámečku zvětšováku.
  2. Nastavení výřezu a zaostření.
  3. Zjištění vhodné expozice papíru.
  4. Expozice (osvit) papíru.
  5. Vyvolání papíru v pozitivní vývojce.
  6. Přerušení vyvolávání v přerušovací lázni.
  7. Ustálení papíru.
  8. Praní a sušení.

Instalace negativu do rámečku

Pracujeme za normálního světla.

Z tohoto místa se promítá na plochu papíru. Absolutně všechno viditelné v okolí filmu bude mít svůj obraz na fotografii. Je nezbytné uchovávat rámeček v dokonalé čistotě - každý kousíček prachu se na fotce zobrazí jako bílá tečka nebo čárka. Nečistota nepropustí světlo a proto papír na druhé straně nezčerná. Film vkládáme do rámečku očištěný od veškerého smetí. Vhodný postup je ofukování filmu - například klystýrovacím balonkem. Film se vkládá tou lesklou stranou nahoru.

Nastavení výřezu a zaostředí

Zhasneme lustr. Svítí bezpečné světlo.

Jeden papír obětujeme jako vzor obrázku. Na jeho bílé ploše je vidět výřez promítaného políčka a stav zaostřenosti. Měníme výtah zvětšováku a zaostření pro dosažení chtěného výřezu a zaostření. Zaostřit se dá i pouhým okem. Pro větší zvětšeniny bych doporučoval zaostřovací lupu zn. Paterson, která umožní vidět samotné zrno fotografie. Výhodou zaostřovací lupy je, že nemusíte hledat na obrázku vyfocené ostré místo a to se snažit zaostřit. Ostříte prostě na povrch materiálu.

Ostření se provádí zásadně s odcloněným objektivem a blízko středu obrazového pole. Odcloněný objektiv totiž kreslí nejlépe ve střední části. S každou další clonou se zlepšuje kresba v okrajových částech a obraz se celkově jeví lepší. Každý zvětšovací objektiv má však ideální pracovní clonu (zlaté okno (oko)), na které kreslí nejlépe. S dalším cloněním kvalita kresby ubývá. Ideální clona bývá typicky clona posunutá dva-tři kroky od světelnosti objektivu (5,6 - 8, někdy 11).

Zjištění vhodné expozice

Exponujeme-li při fotografování všechny snímky stejně (správně), pak bude vždy kombinace výtah(zvětšováku)-clona-čas-papír stejná. Je třeba podotknout, že každý typ papíru má jinou citlivost a každá úroveň výtahu zvětšováku dodává na jednotku plochy obrazu jinou intenzitu světla.
Bylo by dobré zjistit vaši kombinaci na správně exponovaném negativu a zjištěnou expozici brát jako referenční. Domluvme se, že pracovní clonou bude vždy clona 8.
Pro exponovaní papíru platí dvě následující pravidla:
  1. Expozice by měla přesáhnout 5 sekund (do pěti sekund se papír nemusí chovat expozičně správně - lineárně).
  2. Trochu předbíhám, ale: míru zčernání papíru již nebudeme dál ovlivňovat dobou působení vývojky.
U papíru je to jinak než u filmu. Papír se exponuje světlem a vloží do vývojky. Na rozdíl od filmu však vývojka nemůže papír převolat. Po vložení papíru do vývojky se pomalu začne vynořovat obraz (garantuju, že je to krásný pohled) a po uplynutí vyvolávací doby se stav obrazu již dále nemění! Pokud je papír nedostatečně exponován, pak již dál víc nezčerná. V opačném případě (přeexpozice papíru) sice můžeme vyvolávání předčasně ukončit, ale obraz v každém případě nebude dobrý.

Řešením je přesné zjištění expozice papíru (s daným políčkem filmu) a normální vyvolání v čase stanoveném výrobcem. Přistupme k metodě zjišťování doby expozice:

Než si najdeme naši referenční dobu expozice, musíme podstoupit hledání stylem pokus-omyl. Expozice je závislá i na síle žárovky ve zvětšováku - pro menší zvětšeniny (do 13x18) bude lepší žárovka 75W. Pro větší bych doporučoval 100-150W. Počítání s EV stupni expozice je stejné, jako u fotografování.

Nastavme clonu 8 a čas 5s. Na plochu obrazu do vhodného referenčního místa vložíme kousek papíru a exponujeme. Tady oceníme červeny filtr umístěný pod objektivem zvětšováku. Papír není citlivý na červenou a proto smíme promítat obraz přes červený filtr na fotografický papír a tak hledat místo pro expoziční zkoušku. Exponovaný papír vhodíme do vývojky a čekáme na vyvolání. Během vyvolávání papíru je vhodné s ním občas ve vývojce pohnout (pomocí pinzety). Po vyvolání vložíme do přerušovače (na 10-20 sekund podle nálady) a pak na 90s do ustalovače. Zjistíme stav zčernání a posouváme expozici nahoru a dolu. Místo krácení expozice pod pět sekund zacloníme o jeden stupeň objektiv. Proces lze urychlit, protože už po vyvolání vidíme, jestli je papír úplně bílý nebo černý. Nemusím snad dodávat, že se papír dává emulzí nahoru (emulze je ta lesklá strana, která se i lepí ke rtům). Ještě existuje tak zvaná proužková zkouška: papír exponujeme základní dobou, pak část překryjeme a stejnou dobou exponujeme znovu. Půlením intervalů na papíře vytvoříme sadu proužků, každý s jinou expozicí. Tu vhodnou pak vybereme po vyvolání.

Z testu pokus-omyl nebo z proužkové zkoušky vybereme nejlepší expozici. Obvykle se obraz mírně změní po uschnutí papíru (sníží se sytost černé). Buď s tím počítáme nebo prohlížíme až suché kousky. Posuzovaní expozice provádíme na denním světle (ideálně) nebo na umělém. Nikdy však pouze pod bezpečným červeným osvětlením! (To je ona slíbená zhovadilost). Každý druh světla dává o fotografii jiný dojem. Smyslem je mít standardně osvětlený dojem.

Expozice

Máme zjištěnu dobu osvitu. Zakryjeme objektiv červeným filtrem, pustíme hodiny (zvětšovák promíta), zkontrolujeme nastavenou clonu, vložíme papír a pod červeným světlem nastavíme papír do správné polohy podle zvoleného výřezu. Vypneme hodiny a odsuneme červený filtr. Soustava zvětšovák-papír je připravena k vytvoření zvětšeniny. Spustíme hodiny. Po uplynutí nastavené doby se hodiny automaticky vypnou a papír je exponován. Během expozice je vhodné s ničím netřepat - každý otřes zvětšováku se projeví na kvalitě kresby.

Vyvolání papíru

To již bylo naznačeno. Existuje několik způsobů vkládání papíru do vývojky (do obecně každé lázně). Já postupem času odvodil tento:
  1. Papír položím emulzí dolů do misky.
  2. Pinzetou poklepávám po okrajích, ať se celý papír namočí stranou emulze. Trvá to 2-5 sekund.
  3. Pinzetou papír obrátím emulzí nahoru. Kolebáním misky papír vpluje pod hladinu vývojky. Hladina v misce by měla být alespoň 1cm od dna (šlo by i míň, ale to vyžaduje větší akrobacii v míchání vývojky). Papír by se měl během vyvolávání ve vývojce hýbat, resp. vývojka by se měla hýbat. Lze toho docílit kolébáním misky.
  4. Po uplynutí doby vyvolání vyjmu pinzetou papír a nad miskou ho nechám okapat. Stékání vývojky do misky je slyšet. Čekáme, dokud neokape většina vývojky z papíru - jednak se nevynáší z misky ven (neubývá) a pak se ani neznečišťuje přerušovací (potažmo ustalovací) lázeň. Dbejme na chemickou čistotu lázní!
  5. Stejný postup aplikujeme na přerušování (10-20s) a na ustalování (až 90s, podle údajů výrobce).
Po ustálení papíru smíme v komoře rozsvítit a přistoupit k praní papíru.

Praní a sušení

Praní papíru typu RC je nenáročné a rychlé. Stačí 2 minuty ve vlažné tekoucí vodě. Po vyprání pověsíme zvětšeninu kolíčkem na prádlo na šňůru. Schnutí trvá nejvýš jednu hodinu.

Ja peru buď nekolik menších papírů v lavoru nebo jeden v misce stylem zlatokopa s rýžujícího zlato.

Obecné pokyny


Závěr

Zvětšování fotografií je klasická fotografická disciplína, která je stále ještě nenahraditelná metodami digitálního tisku. Není obtížné se tomuto umění naučit. Navíc je to zábava a velký relax.






ZOBRAZIT VŠECHNY PŘÍSPĚVKY

PROFIL AUTORAmartin krejci | 19:00:33 27.06.2008 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

hezky napsane uz jsem to zkousel taky a je to fakt nadhera a ralax,neco jako kdyz se rodi neco noveho na svet

PROFIL AUTORAFbh Ota Hejmala | 12:23:20 30.10.2007 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

1) negativ kontrast, zrno - pozitiv expozice, kontrast, lokální změny
2) o ovlivňování kontrastu a zrna.
Být tebou, začnu negativem, je podstatně jednodušší.

PROFIL AUTORAJaroslav Mencl | 14:18:25 21.10.2007 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Výborný článek. Mám k němu dvě otázky:
1) Které vlastnosti fotografie se ovlivní při negativním procesu a které při pozitivním? Kontrast, zrno, atd.
2) O co přijdu, když si nechám negativ udělat od profíků a sám si budu dělat jen pozitivní proces?

Díky předem za odpověď.

PROFIL AUTORAPan Smazaný | 13:56:48 19.08.2007 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

dobrý článek. dík. jen mám dotázek - když jsem si u kamaráda minule poprvé vyvolával, tak při nadržování - a to jsem hejbal rukou jak blázen - mi vznikly šmouhy na fotce, takže - kde mám mít tu ruku - u objektivu u zvětšováku nebo spíš u papíru a klepat s ní? dotaz 2 - když jsem dal papíry do vývojky, tak u některých fotek - mi kamarád - jelikož se mi do toho furt pletl - rejdil prstama ve vývojce po té fotce - a u některých mám - takový jako šmouhy, a u některých ne, tak tomu moc nerozumím. může mít na to vliv to rejdění prstama ve vývojce po fotce? jinak dík. karel

PROFIL AUTORAPavel Zavaďák ml. | 09:36:50 02.01.2007 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Výborný článek, konečně jsem i já - začínající již digitálně - pochopil a poznal, jak se na svět dostávají klasické fotografie. Určitě bych si to někdy rád zkusil.

Článek je pro mě velkým přínosem a moc za něj díky!

PROFIL AUTORAJiří Tůma | 15:55:16 14.12.2006 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

dix !

PROFIL AUTORAPavel Hubner | 13:52:22 22.09.2006 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

ano
je to neco uzasneho videl jak pod myma rukama leze obraz na svetlo

trochu mne ted vrta hlavou co ty MG papiry a zpracovani barytu
-nic moc uzitecneho jsem nevygooglil asi sezenu nejakou knizku, kdyby mne nekdo nechtel nekam odkazat budu vdecny

Martine diky !

PROFIL AUTORARobert Lerso | 09:55:25 24.03.2006 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Paradny članok. Včera vnoci som sa zavrel do komory a postupoval presne podla navodu. Zničil som iba 4 papiere a to pocitam aj expozičnu skušku. Bolo to niečo uzasne.

btw: zahadzujem digital a idem sa konečne venovat FOTOGRAFII!!!!

PROFIL AUTORAPan Smazaný | 09:02:55 01.04.2005 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

taky tak....
ked som vyvolal uz asi treti biely pruzok zo skusky, atk som namiesal novu vyvojku a od tej doby slo vsetko ako pomasle...
dakujem autorovi, je to napisane naozaj dobreee

PROFIL AUTORAFrantišek Konstantinovič | 07:39:32 01.02.2005 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

včera sa to podarilo aj mne, dakujem.

PROFIL AUTORAPetr Ludvík | 10:28:56 17.01.2005 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Chtěl bych tímto poděkovat Martinovi Hrubému za to, že mi umožnil dívat se jak se moje vlastní tvorba začíná ukazovat ve vývojce :-))

PROFIL AUTORAPavel Brádka | 10:07:02 09.01.2005 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Jsem rád, že fandové klasických postupů ještě nevymřeli ! Dokonce se chystám ještě na jeden krok "zpět"...ke zvětšování i vlastních barevných fotek!

PROFIL AUTORAVladimír Milata | 17:32:09 06.01.2005 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Ano pane, Agfu jsem náhodou kolem Vánoc sehnal u jednoho věhlasného ostravského bazaristy a cena za formát 30 x 40 cm byla stejná jeko u Fomy, ale podložka lepší ( RC ) a podání černé u papíru mat také lepší, nicméně Ostrava je region razovity a krom Ilfordu a Fomy tady jiné papíry nekoupím. O zrušení práškových vývojek Ilford zatím povědomí nemám, ID 11 a Microphen je na trhu v hojném množství.

PROFIL AUTORAMartin Hruby | 13:37:01 03.01.2005 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Vladimir: ;-)) i skalni Fomaci maji pravo na zivot ;-) Nekdy porovnejte ceny papiru Agfa a Foma, je to velmi poucne. Ilford ve svych clancich rozhodne podporuju a je vecna skoda, ze se rozhodli praskove vyvojky zrusit

PROFIL AUTORAVladimír Milata | 11:53:08 30.12.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Svatá pravda pane Hrubý, sám jsem se do tohoto procesu před dvěma lety pustil a po roce ( pro mne ) neuspokojivých výsledků toho chtěl nechat, nicméně, najednou se něco zlomilo a dnes se nebojím ukazovat i zvětšenimy 30 x 40 cm a standartní formát se pro mne stal 24 x 30 cm. K článku bych akorát doporučil, přestože jsem papírově skalní Fomák ( cena ), vývojku Ilford PQ Universal a stejnou firmu i na negativní proces ( ID 11 ), protože používám filmy Ilford - výsledky jsou citelně lepší i pro možnost puschování a jiné pružnosti. Věnuji se portrétní fotografii a zjistil jsem, že i ze silně podexponovaného filmu se při výše uvedeném dá na tvrdý papír dosáhnout emotivně zajímavého snímku - chaotické zrno a podobně, tedy všechny pozitivní vady, které nám "dokonalá realistická digitální" fotografie zatím za přirozený peníz neumožňuje. A v neposlední řadě je pro mne i důležitý moment, že výroba klasické fotografie "voní", mnohdy stejně emotivně jako fotografovaný model, čehož jsem se od svého počítače zatím nedočkal.
Opatrujte se...!
namaste@atelier38.cz

PROFIL AUTORARastislav Hubač | 12:39:04 18.12.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

pekný článok

PROFIL AUTORAZdeněk Douša | 09:44:42 02.12.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Všechno je pravda pravdoucí, až na to, že se ty hodiny jmenují expoziční (protože nic nezvětšují, ale měří čas osvitu). Omlouvám se za své pedantství.

PROFIL AUTORAradim vasut | 21:37:19 26.11.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

opravdu moc fajn clanek, hodne mi pomohl. diky!

PROFIL AUTORAMartin Hruby | 15:16:58 19.11.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Jaroslav: cece, taky se kdysi ustalovac vykupoval! Jednou to s tim stribrem prubnu ;-) a pak podam hlaseni

PROFIL AUTORAJaroslav Franke | 10:58:32 19.11.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Jo, a ještě něco. Z použitého ustalovače můžete jednoduchou elektrolýzou dobývat čisté stříbro, které se tam hromadí rozpouštěním nezredukovaných halogenidů stříbra z papíru!

PROFIL AUTORAJaroslav Franke | 10:54:42 19.11.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Díky za článeček, je skutečně prima! Jo, jo, kdeže jsou ty doby, co jsme ve Zlíně (tedy tenkrát v Gottwaldově) chodili pilně do vybavené fotokomory na dámské části koleje. Byla to nádherná doba objevů, legrace a skutečné spolupráce (např. jeden makal na suchém procesu, druhy na mokrém). Dokonce jsme se seznámili s jedním klukem z filmových ateliérů, který pro nás kradl zbytky neexponovaných filmů z velkých krabic, které už nešly ve filmařině použít. A tak jsme po tmě cpali do kazet takové exoty jako např. od soudruhů z NDR ORWO 19 DIN. Zvláštní to citlivost, pro kterou jsme expozici orčovali interpolací mezi nastavitelnými hodnotami 17 a 21 DIN na expozimetru.
Mám taky ve sklepě důkladně zabalený OPEMUS, misky i leštičku. Počkám, až vnuk povyroste a pak spolu budeme přes manželčino lamentování nádherně kouzlit.

PROFIL AUTORADaniel Vojtíšek | 11:23:43 11.11.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

skvělý článek..... "prodavači řeknete".... apod. to je přesně co mi vždy v návodech a instrukcích chybí.... chystám se na to ...

PROFIL AUTORAPan Smazaný | 09:02:31 08.11.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Zaostrovani - kdysi jsem si rozbil lupu a v rychlosti koupil Meoptu - dodnes jsem ji nevymenil, neni proc. Zaostri uplne stejne dobre jako ostatni.
Zaostreni vetsich fotek - Magnifax 4a ma mikroposuv, od ostriciho kolecka je udelany prodlouzeni asi o 30cm, takze i kdyz delam 50*60 tak zaostrim sam. Vetsi ostrim s pomocnikem. Mikroposuv jde koupit, urcite pasuje na M4, nevim jestli i na ostatni.

PROFIL AUTORAJaroslav zeměkoulan Černý | 21:06:06 31.10.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

a na čem že to teda tiskneš? ;)

PROFIL AUTORAJaroslav zeměkoulan Černý | 21:05:13 31.10.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

profesore, moc pěkně jsi to napsal! :)
jen snad k tomu maskovacímu rámečku - používám ho zejména proto, abych eliminoval prohýbání papírů a mám s ním zatím jen dobré zkušenosti, ale je pravda, že mám stejný, jaký popisuje PLK. jo, a málokdy se mi podaří vložit papír tak, abych měl okraj všude stejnej, takže stejně pak ořezávám ;)

PROFIL AUTORAJan Holub | 18:35:32 24.10.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

Díky za tenhle článek, myslím, že přesně tenhle typ dokumentu mi chyběl, když jsem sám začínal... kupodivu i já jsem si zde našel pár nových informací.

PROFIL AUTORApt¤ Zdeňka Rysová | 09:56:07 20.10.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

super clanek, dneska du prvne sama vyvolavat, tohle mi hodne pomohlo, diiiiky

PROFIL AUTORAOndřej Bok | 17:19:30 15.10.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

tak snad uz to brzo zkusim

PROFIL AUTORAMartin Nyxel | 02:37:51 07.10.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

jaj, koupil jsem malé filtry, ještě že se ptali : " pane, jste si opravdu jistý že..." , takže dneska nic nebude ;)

PROFIL AUTORAMartin Nyxel | 01:47:30 07.10.2004 | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU

diky, diky, diky, dekuji......