Obrazky, pokud si vzpominam, pochazeji z recenze srovnavajici 1V a 1Ds (i pri uvedeni zdroje, je nutne autora zadat o copyright, doufam, ze jsi, Ovi, Reichmanna o svoleni pozadal, pokud ho nema implicitni). Jeste PPS k PS v komentari k obrazku. Reichmannovo srovnani se strednim formatem pomerne jasne naznacuje, ze rozdil ve skenovani Imaconem a bubnem je pomerne znacny (kdo neveri, at se podiva trochu pozorneji, a nezbyva nez dodat, ze je skoda ze nejsou k dispozici vyrezy v puvodnim rozliseni). Je take skoda, ze ve svych formulacich neni ponekud konzervativnejsi, az pri pozornejsim cteni se clovek dozvi, ze rozdil (mezi 1Ds a 6x7) neni pro tisk 13x19 nebo o neco vetsi. Tak nejak pohodlne vynechava rozdil na vetsich formatech, pouze neresamplovany vysek z puvodniho souboru by naznacil, jak se veci maji, a bohuzel ten tam clovek nenajde. Aspon ma zkusenost naznacuje, ze 1Ds bude horsi, ale skutecne srovnani nemam.
Kdyz uz jsem byl pozadan, tady je muj prispevek napsany do fora, tenotkrat doufam, i s puvodnimi odstavci, jeste dopisu par komentaru vyse.
Tak ono prakticky nejde o to, ze by se neco hralo. I u zrcadlovek zalozenych na CCD se pouziva mechanicka zaverka. Jak CMOS tak CCD sumi pri normalnich teplotach naprosto samy od sebe. Astronomove je od nepameti podchlazuji prave kvuli zvyseni pomeru signal/sum, a stejne tak se to dela v tech studiovych stenach. CMOS sumi vic nez CCD, na druhou stranu je mozne primo do kazde bunky pridat obvody sum omezujici, takze vysledky, aspon Canonu s CMOS jsou obdivuhodne srovnatelne s CCD. Pro srovnani, ani Foveonu, ani Kodaku se to zatim tak dobre nevede. Dalsi problem s CMOS je, ze kazdy z prvku je trochu jiny, a vytvari si tak nepravidelnou strakatou mozaiku, ktere se odecita exponovanim pri zavrene zaverce. Nevim, jestli tohle zdrzuje, a souvisi s tim, ze Canon 1D ma CCD prave kvuli tomu, ze 8 obrazku za vterinu s CMOS nebylo mozne (to je oficialni slovo Canonu). Ale nic z tohohle nemeni nic na faktu, ze se soucasnymi CCD a CMOS chipy pri velikosti bunek pouzivanych v digitalnich zrcadlovkach je sum pri mensich ISO mizivy.
Odstraneni zrna z typickeho skenu je obtizne. Navic zrno je v typickem skenu zvyraznene efektem aliasovani. Tomu se da predejit, nejlepe skenovanim ve vyrazne lepsim rozliseni nez je velikost zrna, to je vsak prakticky vetsinou nemozne. V digitalnich fotacich se pouziva filtr, ktery odstrani vysoke frekvence, neboli obraz trochu rozmaze. Pri skenovani je tohle hure proveditelne, jelikoz ruzne filmy maji ruzne velke zrno, a rozliseni skeneru je fixni. A nakonec se typicky CCD skener musi poprat s tim samym termalnim sumem, s kterym se pere digital.
Na druhou stranu jsem take trochu skepticky k vysledkum Reichmanna na jeho strankach (on uz od D30 dochazi k temer stejnym zaverum:-) ), a to z prosteho duvodu, ze jsem videl lepsi skeny, a jeho metodologie, respektive aspon to, co je o ni zname, se mi nelibi. Odhlednuvse od toho, ze srovnava digitalni original s digitalni kopii, srovnavaci obrazky jsou prezentovane kdo vi jak resamplovane, skeny kdo vi jak (ne)upravene, testovaci zaber budov Toronta se mi tez nezda, jelikoz foti na pomerne velkou vzdalenost, a to nijak nepomaha dosazitelnemu rozliseni. Ale to neznamena, ze jeho zavery jsou zcela vedle, byl bych velmi opatrny v tvrzeni ze Eos 1Ds je lepsi nez 6x7, ale v barve je , kdyz uz ne v hrubem rozliseni, tak v celkove kvalite obrazu lepsi nez jakykoli 35mm film.
Neni to spatne, nebyl jsem tam, i kdyz jsem chtel, ale cesta pres hory byla zavrena. V obrazcich tam odtud uz jsem videl velkou konkurenc, takze muj komentar ber i z toho pohledui. Libi se mi nizke svetlo, jestli mi neco vadi, tak jsnad, ze to je dost tezke doprava, a obloha je neprilis zajimava. Kdyz uz je takovehle pocas bez mrackui, ktere je tam vetsinou, obcas je dobre fotit pred vychodem nebo po zapadu slunce, kdy vznikaji hezke barevne prechody, a nebo skutecne tesne kolem, kdy je to prece jen barevnejsi. V pousti to vsak trva velmi kratce, a zapad je vetsinou barevnejsi nez vychod. Nevim take, jeslti na zachyceni tech slavnych "race tracks" je potreba stesti, rozhodne by bylo zjaimave to fotit v okamziku, kdy se ty kameny skutecne posouvaji.
Nejak nevim, co jsou to slit filtery, ale pokud uz chces fotit takhle v poledne, porid si mekci film a/nebo skenuj na kvalitnejsim skeneru. Pokud to je digital, tak ten chip asi nevymenis, ale muzes kdyz se s tim chces otravovat, muzes to slozit z dvou ruznych expozic. Uprimne receno v tomhle svetle to nesotji za to.
Ma to potencial, ale, za prve musis uriznout bilou oblohu nahore, stahuje pozornost od hlavniho predmetu, staci napul te vetve, za druhe je to cele neostre, mozna jen digitalni upravou/neupravou. Takhle to je k nicemu.
Pro alchymisty [Ovi Ivoda | | ]
Radek Tezaur | | | 20:24:50 10.03.2003
Pro alchymisty [Ovi Ivoda | | ]
Radek Tezaur | | | 18:26:08 10.03.2003
Tak ono prakticky nejde o to, ze by se neco hralo. I u zrcadlovek zalozenych na CCD se pouziva mechanicka zaverka. Jak CMOS tak CCD sumi pri normalnich teplotach naprosto samy od sebe. Astronomove je od nepameti podchlazuji prave kvuli zvyseni pomeru signal/sum, a stejne tak se to dela v tech studiovych stenach. CMOS sumi vic nez CCD, na druhou stranu je mozne primo do kazde bunky pridat obvody sum omezujici, takze vysledky, aspon Canonu s CMOS jsou obdivuhodne srovnatelne s CCD. Pro srovnani, ani Foveonu, ani Kodaku se to zatim tak dobre nevede. Dalsi problem s CMOS je, ze kazdy z prvku je trochu jiny, a vytvari si tak nepravidelnou strakatou mozaiku, ktere se odecita exponovanim pri zavrene zaverce. Nevim, jestli tohle zdrzuje, a souvisi s tim, ze Canon 1D ma CCD prave kvuli tomu, ze 8 obrazku za vterinu s CMOS nebylo mozne (to je oficialni slovo Canonu). Ale nic z tohohle nemeni nic na faktu, ze se soucasnymi CCD a CMOS chipy pri velikosti bunek pouzivanych v digitalnich zrcadlovkach je sum pri mensich ISO mizivy.
Odstraneni zrna z typickeho skenu je obtizne. Navic zrno je v typickem skenu zvyraznene efektem aliasovani. Tomu se da predejit, nejlepe skenovanim ve vyrazne lepsim rozliseni nez je velikost zrna, to je vsak prakticky vetsinou nemozne. V digitalnich fotacich se pouziva filtr, ktery odstrani vysoke frekvence, neboli obraz trochu rozmaze. Pri skenovani je tohle hure proveditelne, jelikoz ruzne filmy maji ruzne velke zrno, a rozliseni skeneru je fixni. A nakonec se typicky CCD skener musi poprat s tim samym termalnim sumem, s kterym se pere digital.
Na druhou stranu jsem take trochu skepticky k vysledkum Reichmanna na jeho strankach (on uz od D30 dochazi k temer stejnym zaverum:-) ), a to z prosteho duvodu, ze jsem videl lepsi skeny, a jeho metodologie, respektive aspon to, co je o ni zname, se mi nelibi. Odhlednuvse od toho, ze srovnava digitalni original s digitalni kopii, srovnavaci obrazky jsou prezentovane kdo vi jak resamplovane, skeny kdo vi jak (ne)upravene, testovaci zaber budov Toronta se mi tez nezda, jelikoz foti na pomerne velkou vzdalenost, a to nijak nepomaha dosazitelnemu rozliseni. Ale to neznamena, ze jeho zavery jsou zcela vedle, byl bych velmi opatrny v tvrzeni ze Eos 1Ds je lepsi nez 6x7, ale v barve je , kdyz uz ne v hrubem rozliseni, tak v celkove kvalite obrazu lepsi nez jakykoli 35mm film.
Čajníkové rozcestí [Carol Paral | | ]
Radek Tezaur | | | 19:11:55 19.02.2003
na rovinu [Sid Paral | | ]
Radek Tezaur | | | 19:04:23 19.02.2003
...I... [Palo Čech | | ]
Radek Tezaur | | | 23:35:42 29.01.2003
Hodiny [Viliam Blumtritt | | ]
Radek Tezaur | | | 03:09:25 29.01.2003
His Majesty TREE [Milan Santoyo | | ]
Radek Tezaur | | | 07:08:40 26.01.2003
presypacie hodiny [Palo Čech | | ]
Radek Tezaur | | | 15:44:32 25.01.2003
Hranice mlhy [Jaroslav Pulpan | | ]
Radek Tezaur | | | 03:43:52 25.01.2003
presypacie hodiny [Palo Čech | | ]
Radek Tezaur | | | 03:20:56 25.01.2003
Puy st. Vincent [Martin InfraČervený | | ]
Radek Tezaur | | | 08:13:46 18.01.2003
Yosemite - horska reka [Milan Santoyo | | ]
Radek Tezaur | | | 07:59:19 18.01.2003
playa del carmen [Palo Čech | | ]
Radek Tezaur | | | 02:26:15 16.01.2003
Zimní večer [Robbie z Brnka:) | | ]
Radek Tezaur | | | 18:11:50 31.12.2002
Lake Tahoe [Jos Dor | | ]
Radek Tezaur | | | 09:47:54 16.11.2002
Oranžová kapradina [Radka Kallerova | | ]
Radek Tezaur | | | 09:16:15 16.11.2002
Coca-Cola v ISO 1600 [Zuzana Polertujevova | | ]
Radek Tezaur | | | 08:37:26 28.09.2002
Opium po sklizni !! [Martin Pecha | | ]
Radek Tezaur | | | 05:39:43 02.08.2002
Lední medvěd [Vladislav Blahník | | ]
Radek Tezaur | | | 01:29:48 26.07.2002