Vlastně jsem si zářijové číslo FotoVidea koupil jenom kvůli reklamnímu letáčku zdarma vloženému, leč zaletovanému uvnitř. Sháním totiž objektiv. Příběh by měl logicky pokračovat tím, že jsem tiskovinu zahodil a nabídkový list pečlivě uložil. Konec. Na titulní straně ale začal další.
Na titulu byl akt s piklhaubnou od německého fotografa Helmuta Newtona, o kterém se teď hovoří s respektem, jakoby už umřel, a jehož výstava je tak slavná, že ji snad radši vynechám. Provokující kontrapunkt piklhaubny, symbolu pruského militarismu, a nahého ženského těla. Ta přílba z lakované kůže s agresivně čnícím bodcem na vrcholu je od 19. století přímo ztělesněním onoho "prušáctví" (směsi železné disciplíny cepované v národě rákoskou Bedřicha Velikého a Kruppových kanónů), které způsobilo, že velmoc druhého řádu s ambicemi mocnosti řádu prvního rozpoutala dvě světové války. Ostrá špice helmy je agrese prvoplánová, ostré a lakované nehty roztažené do spáru dravce ji umocní při delším pohledu. Lidskost obnaženého těla odlidštila "kožená ruka" pokrytá železnými hroty. Vhodný dárek pro fetišistu, který by ovšem za Viléma II. byl považován za nebezpečného sexuáního devianta a po roce 1933 zřejmě jako asociální živel skončil v koncentračním táboře. Přitom obě epochy německé historie si na fetiších z kůže a oceli vyloženě potrpěly.
Piklhaubna, tedy prušáctví, patří k nacismu stejně jako zdvižená pravice, dokonce je jedním z jeho zdrojů, i když na nás zrádně dýchá duchem dob dávno minulých a zdánlivě idylických. Polopatickou narážku na nacismus nenajdeme ani na fotografii (z roku 1987) z Bauwelt Katalogu na straně 37. A přesto ho tam je pořádný kus. Nacismus máme dnes poněkud zjednodušeně spojený s hákovým křížem, blesky na přílbách nebo s typickým knírkem. Ale nebyla jenom NSDAP, SS a Hitler. Existovala také DAF - Deutsche Arbeits Front. Členové této organizace budovali obytné domy i Atlantický val, dálnice i studeně velkolepé partajní budovy projektované prvním architektem Třetí říše Albertem Speerem. Říšský vedoucí DAF a zuřivý nacista Robert Ley se nakonec v Norimberku oběsil na ručníku. Ta lopata v ruce modelky by jako důkaz inspirace Německou pracovní frontou byla málo.
Důležitější je póza. Právě tak totiž byli na propagačních plakátech DAF zobrazováni muži, nebo lépe řečeno nadmuži, budující tisíciletou říši. Podobně chladná, dokonalá modelka drží pracovní nástroj jako voják pušku na přehlídce. Boty jsou masivní - určeny pro vykonávání těžké manuální práce. Když se podívám na stín, nepatří už ženě, ale muži. Duch organizace DAF. A přeci to není nábor do řad pracovní fronty. Šaty jsou sice strohé jako uniforma, ale mají jasný erotický náboj. Těžké boty jsou na vysokém podpatku a ten je přímo esencí téhož. Světlo zdůrazňuje tvar ňader. Absolutní protiklad k pokryteckému puritánství nacistického Německa. Fotografie níže na stejné straně (z roku 1996) je pravým opakem předchozí. Místo strnulosti jakoby nedokončený pohyb, místo ostře řezaných rysů kulatá dívčí tvář hledící s úsměvem snad do lepšího zítra. V pozadí dramatické mraky, ale samotný obličej zalévá slunce. Je to nevinnnost sama. Dlouhé blond vlasy jsou pevně staženy do dvou copů. Alfred Rosenberg, nacistický ideolog a "apoštol" nové rasy by z ní měl radost, protože přesně tak podle doktríny vypadalo zdravé německé děvče. Takovou by jistě v propagačním filmu o Svazu německých dívek postavili do první řady a časem by se jí dostalo "cti" účastnit se projektu Lebensborn. Šaty alá vzorná školačka - tedy alespoň dle barvy, sněhobílých manžet a kulatého límečku. Střihem spíš přitažlivě zvrhlá školačka. Krátké, s nebezpečně odhaleným kouskem nohou mezi spodním okrajem a punčochou, obtažené prostě provokují fantazii. A k nim samozřejmě patří i jehlové podpatky. Je to onen konfuciánský problém hledání černé kočky v černé místnosti, kde ve skutečnosti žádná není?
Newton se narodil v roce 1920 a v Berlíně žil do roku 1938, kdy mu z hlediska delší perspektivy nacisté nevědomky a jistě nechtěně prokázali službu, když ho donutili opustit Německo. Nezažil zlatý věk piklhaubny,ale důvěrně ji znal, vždyť prezident Hindenburg ji ještě jako voják nosil. Kolem plakátů DAF možná chodil denně a třeba s některou z těch děvčat s blond vlasy spletenými do copů. To vše v těch třech fotografiích je - ovšem jakoby viděno v zrcadle prohnutém do hyperboly. Vytváří kontrast a protikladem sarkasticky shazuje patos. Je to spíš výpoveď, snad vyrovnání, s minulostí vlastní země, než prostý akt či módní fotografie.
Pavel Ivánek | 13:34:17 03.10.2007 | |
Radka Kallerova | 21:41:03 19.04.2004 | |
Mně se u toho čtení vybavila jedna scénka z Červeného Trpaslíka:
Lister s Kocourem se dívá na svatební fotku své bývalé holky a rozhořčeně nadává (nebudu reprodukovat přesně):
Lister: ... frajer jeden, je tokovej ohleduplnej, cituplnej a kdoví čeho všeho je ještě plnej ... pije víno, žádný pivo, jeno vínečko... a taky chodí na party ...
(Listerova litanie je mnohem delší) Kocour mu vytrhne fotku z ruky a důkladně si ji prohlíží:
Kocour: a tohle všechno ty dokážeš zjistit z téhle fotky?
Na co narážím? Autor článku zřejmě nevěděl o Newtonovi dost. Jinak by věděl, že mu nacisti hodně zkomplikovali život na to aby je obdivoval nebo aby k nim měl byť jen minimální kladný vztah. A taky že se zajímal výhradně o úplně něco jiného. Prostě mu byli ukradení a on si fotil, co se mu líbilo. Že to vypadá fetišisticky ještě neznamená fašisticky.
Jo a taky si myslím, že to fotil zatraceně dobře. Já mám jeho fotky ráda.
Boris Stojanov | 20:46:02 16.10.2003 | |
uff... "nacismus inspirující" se mi zdá dosti nesmyslné použít do nadpisu... Nehledě na to, že vše co přineslo dějiny nás inspiruje... Důkazem toho může být i skutečnost, že autor tohoto podivného článku (pokud je to tentýž) používá na některých svých fotografiích písmo, jehož řez koresponduje se schwabachem a podpis "Wolfram" - pokud tuto přezdívku vidíte napsanou tím germánským písmem, máte nejistý pocit zda se jedná o název tajné válečné operace jednotek SS, nebo o název extrémistické skupiny z řad skinhedských faschos... Toliko k inspiracím, ale... Spíše se ztotožním s názorem Tomáše Houdy... Newton je prostě módní fotograf a stejně jako Toscanni předkládá divákovi poněkud kontroverzní "minipříběhy"... Co si divák k těmto příběhům domyslí, je již čistě jeho pocitová věc... PS: Domnívám se, že v Československu by se měla věta "...vyrovnání se s minulostí vlastní země..." používat více než opatrně... Nevzpomínám si totiž, že by se v tomto směru u nás cokoliv dotáhlo do konce, natož aby někdo veřejně řekl alespoň "promiňte"...
Tomáš Houda | 16:57:10 14.10.2003 | |
Newton je urcite docela dobry fotograf, ale to co jej udelalo slavnym, je mistrovstvi s jakym dokaze pretavovat symboly a klise ke svym ucelum. Jeho fotografie maji schopnost urcity pocit podat v naprosto koncentrovane podobe. Podobne "emocionalni bomby" vedou u kazdeho divaka k jeho jedinecnym, soukromym asociacim, ktere nekdy reaguji vice na tu, jindy na onu slozku obrazku. To je duvodem jak casto nekritickeho obdivu vuci Newtonovu dilu, tak i jeho misty az fanatickeho zatracovani. S podobnymi jevy se ale setka drive ci pozdeji kazdy, kdo obrazky s mixem vice vyznamu zacne delat. Nevim, jak by vyznel tvuj clanek, kdyby H.N. nebyl nemec... Kazdopadne bych mu ale nepodsouval nejake oslavovani nacismu, pokud jsem tvuj clanek pochopil spravne. Vzhledem k tomu, ze jako Zid musel pred nacismem emigrovat do USA, by to asi bylo dost daleko od pravdy. Ze jej ale estetika nacistickych projevu ovlivnila je asi stejne neoddiskutovatelne, jako ze nekolik generaci v cechach bylo ovlivneno estetikou komunisticky kontrolovanych tiskovin... Co z techto latentnich obrazu nakonec kazdy necha prosaknout do sveho videni, a jaka bude vysledna vypoved jeho dila, je uz o necem jinem... A jak jeho dilo divak pochopi samozrejme taktez (viz vyse... :-)