Řekněme že chceme ve výsledku obrázek o velikosti 680*něco bodů aby nám zbylo trošku místa na vrchol našeho snažení - rámeček. Obrázek který chceme upravit bude mít velikost třeba 2500*2000 bodů. No a dáme se do toho. Proces zmenšování proběhne ve dvou krocích a celou tu habaďúru budeme ještě kombinovat s průběžným doostřováním. Fotku prostě normálně přeostříme správným nástrojem(buď sharpen, nebo sharpen more) podle potřeby. Následně zmenšíme na rozměr 1360*1088(1360 protože požadova-ných 680*2=1360). Opětovně přeostříme a opět bereme jeden z nástrojů sharpen, nebo sharpen more. Zmenšíme na výsledných 680*544. Pokud je obrázek přeostřený tak místo sharpen more volíme v jednotlivých krocích sharpen. Pokud ne můžeme naopak v jednotlivých krocích přidat a místo sharpen, volíme sharpen more. Nyní máme obrázek ve finálním rozměru a ještě ho jemně doos-tříme(pokud to je ještě potřeba). Pomocí CTRL + J duplikujeme aktuální vrstvu, na ní aplikujeme filtr sharpen. A poté u přeostřené vrstvy snižujeme průhlednost tak dlouho, dokud se nedostaneme na ideální ostrost. CTRL + E nám vrstvy opět „flatne“(tady mi došla čeština - prostě vyšší vrstvu připlácne na nižší) a máme to ...
PS1: Při zmenšování používáme metodu bikubická interpolace, pokud někdo používá nějakou lepší tak ať u ní samozřejmě zůstane, jinak tato metoda je v PhotoShopu ta nejlepší defaultní.
PS2: Zmenšuje se po krocích ze dvou důvodů. 1) Zahlazujeme výsledky průběžného doostřování. 2) Z podstaty požitémetody. Kroky zmenšování by měli být celočíselné násobky(ještě lépe mocniny 2) výsledné velikosti fotografie.
Konečně se dostáváme do fáze, kdy se každý může vyřádit a vytvořit si rámeček ... z předchozího odstavce máme obrázek o rozměrech 680*544. Doděláme si tedy jednoduchý rámeček do rozměru 700*564. Na pozadí aktivního nástroje - v paletce tools takové ty dva čtverečky přes sebe, které určují jakou barvou budeme malovat, si nastavíme černou. Pomocí CANVAS SIZE pod položkou EDIT na horním řádku menu změníme velikost obrázku na 686*550. Potom změníme barvu pozadí na bílou a opět pomocí CANVAS SIZE změníme velikost na 688*552. A nakonec opět černou na pozadí a CANVAS SIZE a velikost 700*564. Pokud jste tento postup pro-vedli správně tak se vám kolem Vaší fotografie utvořil černý rámeček s tenkou černou ostrou jednobodovou linkou.
PS: Rámeček se dá pochopitelně tvořit i jinými metodami. Takto vytvoříme rámeček na vrstvě Background a bílá linka bude vycen-trovaná. Pokud si vybere jinou metodu, je to jen na Vás.
Dovolil bych si doporučit pro potřeby webu ukládat JPEGy v PhotoShopu pomocí funkce CTRL+ALT+SHIFT+S - Save for web. Tímto způsobem soubor uložíte bez exifu a jiných „nepodstatných“ informací, čímž ušetříte pár kB. Zaškrtneme volbu Progessive, která dává obecně nejlepší výsledky ohledně velikosti výsledného JPEGu a stupeň komprese regulujeme po procentech tak, abychom se dostali velikostí těsně pod požadovaných 100kB.
Asi největší problém je s barvami(nebo alespoň pro mne osobně), které mají tendenci jakoby vyblednout. Lehce přesaturovat - řeší problém jen z části, protože tento jen vzniká převodem do jiného barevného prostoru než je RGB a „sléváním“ do barevných bloků 4x4 v jedné části úpravy fotografie před samotnou kompresí. Dalším problémem bývá velmi ostrý strukturovaný objekt a jednolité pozadí s velmi jemným gradientem. Neduhy v tomto případě vypadají jako „JPEG artefakty“ kolem ostrých hran a čtverečkované pozadí. Pomůže zrno, nebo drobný šum aplikovaný na pozadí nebo celou fotografii. Problém spočívá v tom, že komprese je řešena vlastně dělením kvantizované matice a místa kde jsou plochy a jemné přechody mají podobu velmi malých čísel, kde bezezbytkovým dělením prostě přicházíme o velmi podstatnou část informace. Ztrátě detailů se dá trochu předejít lehkým přeostřením ... opět to není stoprocentní řešení. Jen na okraj bych si dovolil vysvětlit že SW přeostření není to samé co ostrost „normální“ ... Je to vymyšleno tak, že ostřící algoritmus na neostrou hranu vedle sebe vkládá bílou a černou ... tím vzniká „dojem“ kontrastu ... JPEG si s tím obecně po-radí velmi špatně - tudíž detaily zachová. Pozor, pokud toto použijeme, jdeme dolů s kompresí, tudíž se více projeví artefakty na jed-nolitých plochách. A asi by bylo na místě doplnit, že ostrá fotografie se lépe komprimuje než fotografie doostřovaná softwarově ...
ZOBRAZIT VŠECHNY PŘÍSPĚVKY
Jaroslav Tvrdý | 17:58:37 18.02.2007 | |
No ja v gimpu jemne zaostrim, zmensim na 1. sup a pak doostrim.
Jinak mnohem lepsi algoritmus je "Lanczos" ... ale ten umi az beta Gimpu nebo ImageMagic ... ktery je na tohle imho spicka, zvladne i doostrit pres masku vcetne ramecku a to hromadne pro libovolny pocet fotek.
Jinak u toho prekryvani vrstev si nejsem jisty, je sice pravda, ze photoshop nema zadaleka tolik fci na doostreni jako Gimp, ale ja ostril pres masku a pak pruhlednosti masky korigolav, ale nakonec jsem skoncil u pluginu unshrap2, ktery se mi zprvu zdal nepouzitelny az jsem zjistil, ze je vlastne nejlepsi a nic lepsiho uz neznam, taky ostri pres masku.
Kazdopadne o postupnem zmensovani jsem cetl, nekdy prubnu, za budu mit novy fotak s velkym chipem a ne KM A1 s 5Mpx (uz za par dni ;-)) )
Ľubomír Pištek | 17:21:24 09.08.2006 | |
No používame aj iné nástroje (ja osobne Gimp a IrfanView), ale obecné pravidlo môžem potvrdiť, zmenšovať celočíselnými násobkami (skutočne najlepšie mocnonou 2), ak sa nedá tak minimálne posledný krok by mal zmenšovať presne 2-krát väčší formát (niektoré nástroje majú na toto tlačítko "HALF"). Niektorí sa tu čudujú nad priebežným doostrovaním. To posledné doostrovanie na výslednom formáte nechám na každého uváženie, ale najlepšie výsledky sú, ak sa skutočne počas tých medzikrokov mierne doostruje, lebo zmenšovanie má tendenciu "blur-ovať" obraz. Zároveň ale upozorňujem, že pri zväčšovaní takýto postup neplatí. Dobré výsledky mám pri zväčšovaní krokom o 20-25% bez priebežného doostrovania. Ale pri zväčšovaní si oveľa viac ako pri zmenšovaní treba dávať pozor na voľbu algoritmu resample-ovania (nie resize-ovania). 6 zabudovaných algoritmov napr. v Ifranview: Hermite, Triangle, Mitchell, Bell, B-Spline, Laczos dávajú trochu rozdielne výsledky a niektoré sa hodia viac na zväčšovanie a niektoré na zmenšovanie. V tomto už nemám viac informácií, ale z mojej skúsenosti napr. pri zväčšovaní mi dávajú dobre výsledky filtre: BELL, Triangle pripadne Mitchel (trochu viac bluruje) ale určite nie Lanczos (robí "károvanie" v obraze) a naopak pri zmenšovaní najlepšie výsledky mám s B-spline alebo Lanczos filtrami. Bol by som zvedavý aj na názory ostatných, najmä čo sa týka výberu metódy resamplovania fotiek. A ak niekto odpovie na tento môj príspevok, prosím nech mi dá avízo do pošty, pretože zatiaľ neexistuje avizovanie tu na PP k článkom.
Jan Pernica | 14:27:37 27.01.2006 | |
Takže pro ty co používají
GIMP jsem udelal skript, ktery vyse popsanou praci zautomatizuje
skript na zmenseni pro PP. Po zkopirovani do [GIMP]/share/gimp/2.0/scripts jej v menu gimpu naleznete pod Script-FU/Dekorace/PhotoPost resize
Tomas Vrzala | 15:50:32 25.09.2003 | |
detaily:
- "flatnuti" je slouceni vrstev (myslim :)
Kroky zmenšování by měli být... ...s tvrdym y
- jinak ctrl-alt-shift-f je jedna z mejch nejpouzivanejsich zkratek :) pokud si s tim budeme hrat vic, da se pouzit nasledujici trik: priostrime vrstvu (klidne muzeme i preostrit), nastavime stetec historie na tu pristrenou vrstvu a vratime se o krok zpet v historii (pred ostrenim) - a potom stetcem historie aplikujeme ostrost jenom tam, kam chceme - a to jeste treba plynule... (napr. 30%, mekky stetec, parkrat prejet). Docela se to hodi na portrety, kde se takhle mohou pred ulozenim vypichnout oci nebo rty, aniz by clovek musel pouzivat nejake masky atp. a nepriostri se rozmazane pozadi, ktere chceme nechat mekke. Podobny postup se da pouzit treba i u beleni oci a zubu (selekce prostoru kolem, levels/krivky/saturace, nastavit stetec historie, vratit se pred selekci, domalovat tam kde je potreba:)... ale to byla odbocka :)
k tomu vyblednuti barev - bud ctrl-b a pridat trochu zlute (na te je to videt nejvic) nebo prejit do LABu, pak to neni tak hrozne a da se s tim vic hrat... rovnez se da v LABu ostrit pouze v L kanalu, coz nevede k tolika artefaktum kolem barev, v barevnych kanalech a & b se da i dost dobre odstranovat digitalni sum... doufam, ze snad nekdy najdu cas navic a hodim sem nejaky clanek na toto tema... :) ale nic neslibuju ;-///
david: z principu veci vede zmenseni obrazku k snizeni pocitu ostrosti, ktera by se mela nejak kompenzovat, aby z toho mel clovek porad ten samy dojem... pomaha lehce doostrit v SW, napr. pomoci USM - stejne je to vsechno jenom bouda na lidsky smysly - tak at je to co nejdokonalejsi bouda :-)))
Petr Černocký | 11:12:53 19.09.2003 | |
Na doostřování používám filtr "unsharp mask", který se obecně docela doporučuje a dává dobrou kontrolu nad výsledkem. Podle mě funguje v podstatě tak, jako to spojování normální a doostřené vrstvy. Zkoušels'?
S tím progressive JPEGem jseš si sichr? Moc se mi to nezdá, AFAIK je to právě obráceně.
Pak je ještě dobré zaškrtnou "optimized", velikost se ještě trochu zmenší (bez ztráty kvality), ale snad je to na úkor kompatibility souboru, nicméně přinejmenším aktuální MSIE a Opera s tím problémy nemají.
A ještě jedna věc, pokud chce někdo zachovat EXIF, může ho před uložením přes "save for web" Exiferem vyexportovat a následně zase vložit, samotné textové údaje mají tak 1 kB, ale nejsem si úplně jistý, co to udělá s náhledem.