[Celkové hodnocení: 98 %] [Počet recenzí: 3]
Díky nově vyvinutému CMOS obrazovému snímači druhé generace o velikosti APS-C s rozlišením 8,2 megapixelů, rychlosti souvislého fotografování 5 snímků za sekundu, 9bodovému AF a novému systému zábleskového osvětlení ETTL II svázaného s měřením vzdálenosti je EOS 20D první poloprofesionální fotoaparát poskytující výkonnost, rychlost a flexibilitu filmových zrcadlovek nejvyšší třídy. EOS 20D, nahrazující odbornou veřejností oceňovaný fotoaparát EOS 10D, je vybaven stejným procesorem DIGIC II jako profesionální fotoaparáty Canon řady EOS-1D Mark II. Druhá generace procesoru DIGIC ještě více zlepšuje přesnost barevného podání a rychlost zpracování a přípravy po zapnutí, které jsou již nyní ve své třídě nejlepšími. Robustní tělo z magneziové slitiny doplňuje profesionální vzhled a charakter fotoaparátu EOS 20D. www.canon.cz |
Pan Smazaný | 13:57:55 28.01.2005 | |
Zkušenosti s focením (obecně): Asi tak tři roky.
Zkušenosti s hodnocenou technikou/službou: Před tím jsem párkrát v ruce držel 300D i D70. Jinak analog Pentax Spotmatic.
Zkušenosti s podobnou technikou/službou: Sony 828, Oly 740C.
Celkové podrobné hodnocení:
Foťák jsem dostal do spárů asi před týdnem. Je to pěkně bytelná mašinka, žádnej plasťák jako jeho chudší kolega 300D. Sedne do ruky a uklidní třas, takže na 28mm sklo krásně udržíte i 1/20s a vše bude ostré. Po zapnutí naběhne prakticky okamžitě. Fotit můžete za 0,2 sekundy od zapnutí, máte-li nasatven manual fokus, jinak čekáte, až to zaostří. Setový sklo ale ostří celkem rychle, takže se nemusíte bát, že by vám něco důležitého uteklo. Rychlost focení je 5 snímků za vteřinu, takže slušnej kulomet. Hledáček je oproti D70 i 300D rozhodně větší a světlejší. Je jím vidět solidně i ve tmě. Ovládání je přehledný, čudlíky jsou označený standartně, takže pokud jste měli v ruce něco podobného, nebudete mít problém se orientovat. Nastavit si můžete jak manuál, tak všechny ty možný priority a navíc i prioritu hloubky ostrosti, což je celkem zajímavá ptákovinka. Vyvážněí bílé to má buď automatické, nebo podle podmínek a taky manuální a podle teploty světla venku, takže hračičkové budou mít o zábavu postaráno. Další kapitolou samo pro sebe je černobílé focení. Můžete si nastavit filtry od žlutého až po zelený, můžete si nastavit kontrast, jas, tónovací efekt. Zkoušel jsem porovnávat převod do čb v softu s datama s foťáku a dobrat se k požadovanýmu výsledku, jak ho vypliv foťák, to se m teda nepovedlo. To samý se týká softwarových filtrů. Měl jsem na skle nasazenej klasickej žlutej a pak to porovnával s fotkou se soft filtrem a rozdíl nebyl žádnej. Mňam!... První, co jsem si pořídil, byla redukce na M42 a začal na to strkat starý skla z Pentaxe. Nádhera! Náhle mám za pár šupů. Je sice někdy třeba o 0.3 ev podclonit, ale to je jen drobná vada na kráse. Díky mezikrouškům mám i makrosklo a konvertoru slušný telátko. Rozhodně bych se nebál jít touto cestou a pořídit s tak celkem slušnou výbavičku za pár babek. Šum... no tak to je bez diskuzí. Na 1600 iso to sice trochu poznáte... ale opravdu jen a jen trošku. 3200 je naprosto korektně použitelná hodnota a fotíte-li černobíle, vůbec vás to nemusí rozčilovat. U nižších hodnot nepoznáte vůbec nic. Blesk. O blesku nic nevim, nepoužil jsem ho. Jen pokud je větší tma, tak se dá blesk použít na přisvětlení a následné zaostření. Jinak lze nastavit různé serpetičky jako vzdálenost fotografovaného objektu atd. Devítibodé měření je už celkem profláklé, takže se nemusí zmiňovat. To je další plus. Co mě trošku vadí? Nehlásí se vám jako pevný disk, když ho připojíte k počítači. No a pak to nezobrazování iso. A taky by mohl být o trošku větší displej.
KLADY:
viz recenze
ZÁPORY:
viz recenze
Zkušenosti s hodnocenou technikou/službou: Před tím jsem párkrát v ruce držel 300D i D70. Jinak analog Pentax Spotmatic.
Zkušenosti s podobnou technikou/službou: Sony 828, Oly 740C.
Celkové podrobné hodnocení:
Foťák jsem dostal do spárů asi před týdnem. Je to pěkně bytelná mašinka, žádnej plasťák jako jeho chudší kolega 300D. Sedne do ruky a uklidní třas, takže na 28mm sklo krásně udržíte i 1/20s a vše bude ostré. Po zapnutí naběhne prakticky okamžitě. Fotit můžete za 0,2 sekundy od zapnutí, máte-li nasatven manual fokus, jinak čekáte, až to zaostří. Setový sklo ale ostří celkem rychle, takže se nemusíte bát, že by vám něco důležitého uteklo. Rychlost focení je 5 snímků za vteřinu, takže slušnej kulomet. Hledáček je oproti D70 i 300D rozhodně větší a světlejší. Je jím vidět solidně i ve tmě. Ovládání je přehledný, čudlíky jsou označený standartně, takže pokud jste měli v ruce něco podobného, nebudete mít problém se orientovat. Nastavit si můžete jak manuál, tak všechny ty možný priority a navíc i prioritu hloubky ostrosti, což je celkem zajímavá ptákovinka. Vyvážněí bílé to má buď automatické, nebo podle podmínek a taky manuální a podle teploty světla venku, takže hračičkové budou mít o zábavu postaráno. Další kapitolou samo pro sebe je černobílé focení. Můžete si nastavit filtry od žlutého až po zelený, můžete si nastavit kontrast, jas, tónovací efekt. Zkoušel jsem porovnávat převod do čb v softu s datama s foťáku a dobrat se k požadovanýmu výsledku, jak ho vypliv foťák, to se m teda nepovedlo. To samý se týká softwarových filtrů. Měl jsem na skle nasazenej klasickej žlutej a pak to porovnával s fotkou se soft filtrem a rozdíl nebyl žádnej. Mňam!... První, co jsem si pořídil, byla redukce na M42 a začal na to strkat starý skla z Pentaxe. Nádhera! Náhle mám za pár šupů. Je sice někdy třeba o 0.3 ev podclonit, ale to je jen drobná vada na kráse. Díky mezikrouškům mám i makrosklo a konvertoru slušný telátko. Rozhodně bych se nebál jít touto cestou a pořídit s tak celkem slušnou výbavičku za pár babek. Šum... no tak to je bez diskuzí. Na 1600 iso to sice trochu poznáte... ale opravdu jen a jen trošku. 3200 je naprosto korektně použitelná hodnota a fotíte-li černobíle, vůbec vás to nemusí rozčilovat. U nižších hodnot nepoznáte vůbec nic. Blesk. O blesku nic nevim, nepoužil jsem ho. Jen pokud je větší tma, tak se dá blesk použít na přisvětlení a následné zaostření. Jinak lze nastavit různé serpetičky jako vzdálenost fotografovaného objektu atd. Devítibodé měření je už celkem profláklé, takže se nemusí zmiňovat. To je další plus. Co mě trošku vadí? Nehlásí se vám jako pevný disk, když ho připojíte k počítači. No a pak to nezobrazování iso. A taky by mohl být o trošku větší displej.
KLADY:
viz recenze
ZÁPORY:
viz recenze
Tomas Vrzala | 00:15:31 10.10.2004 | |
Zkušenosti s focením (obecně): 3 roky - digitalni zrcadlovky
Zkušenosti s hodnocenou technikou/službou: 14 dni
Zkušenosti s podobnou technikou/službou: Canon 10D (neco pres rok), Canon 1D Mk II (pul roku), Canon 300D (pul roku)
Nikon D1H/D1X/D2H (3/3/1 roky)
Celkové podrobné hodnocení:
Mam ho s gripem, kazdopadne celkove je fotak mene masivni nez 10D nebo 1D Mk II, ma melci a uzsi drzak na prsty, ale po chvili v ruce uz to ani neni poznat. Pusobi trochu vic plastovym dojmem, zvlast diky povrchu, ten ma jemnejsi strukturu.
Fotak opravdu startuje okamzite, (konecne! - stejne jako vsechny nikony a 1D Mk II).
Menu je logicteji usporadane nez na 10D, velmi rychle. Pres CF se da zapnout prehazovani ostriciho bodu joystickem (canon konecne pochopil ze nikon muze delat nektere veci lepe a ze neni na skodu je okopirovat), ten je na dobrem miste a zrychluje to praci.
K samotnemu ostreni:
- o chlup rychlejsi ostreni nez na 10D / 300D, hlavne ve tme, rozhodne ale mluvim o USM objektivech, zbytek nema cenu resit, tam pokrok znat neni.
- s objektivem pod 2.8 je ostreni opravdu znatelne rychlejsi, s objektivem 24-70/2.8L zhruba tak dvakrat az trikrat oproti 10D, stejne rychle jako na 1D Mk II, proste super. Ted jsem s nim odfotil i jednu modni prehlidku, mel jsem z toho malicko strach, ale nutno rict ze fotak obstal na vybornou.
Pocitove mi to prijde jako kdybych mel v ruce D1H od nikonu s canonackym ovladanim a designem :-), stejne rychle a presne ostreni, 5 zaostrovacich bodu (ty ctyri dalsi po uhloprickach jsou na prd, co si budeme nalhavat;-), 5 snimku za vterinu, velky buffer na jpegy, nadherne rychly zapis na kartu (se sandisk ultra II tak dvakrat rychlejsi nez 10D, docela jsem koukal...), navic nutno rict ze zrcatko (prodleva) je take o dost rychlejsi a je hlasitejsi, dokonce hlasitejsi i nez plechovy zvuk u 300D, ale stale tissi nez D1X/H a D2H, srovantelne s 1D Mk II, ten ma ale jeste o trochu kratsi zvuk i cerno v hledacku. No a abych tuto cast uzavrel, tak ve srovnani s D1H ma krasnych ostrych 8 megapixelu a vetsi a jasnejsi hledacek.
Hledacek je kapitola sama pro sebe - velky a jasny, nechapu jak to dokazali, ale je temer (90%?) stejne velky a jasny jako na 1D Mk II, asi pred tydnem jsem to v praci ze zvedavosti porovnaval a dost me to prekvapilo. A hlavne se po 20D nikdy nedivejte do 300D, to je fakt nebe a dudy.
(Bohuzel, hledacek z 20D i z 1D Mk II ma na nikon D2H nema ani jeden ani druhy, tam je hledacek naprosto jasny a velky jako krava, temer odpovidajici megahledacku u F5, no, stale je co dohanet:-).
Na dpreview sice pisou ze hledacek ma 95% pokryti, ale prijde mi ze to musi byt 97, 99 nebo proste 100%, protoze tam neni misto navic jako u 10D, alespon ne tolik aby se toho dalo vsimnout, proste zahada.
S 24-70L ma kupodivu 20D hledacek lehce modry nadech a 1D Mk II lehce zelenozluty nadech. V hledacku na 20D se neostre predmety vice rozpiji, kazdopadne v hodne kontrastnich a jasnych situaci jsou tam ale videt takove jemne cerne tecky, ale fakt jen obcas.
Bohuzel, v hledacku opet neni videt iso, a to ani kdyz ho menim. Proste tam vubec neni, nechapu.
ETTL2 - vec ze ktere mam jeste stale malicko strach, u stareho ETTL jsem vedel jak na ktere situace reaguje a tak jsem prenastavoval korekci blesku aby to bylo v pohode. ETTL2 ma obecne mensi sklon k vykyvum a prepalum, jde o zvyk, zatim se ucim :-)
Display - na 10D jsem mel nastaveni na 1/5, aby obraz jakz takz odpovidal tomu co jsem pak videl na monitoru. U 20D jsem automaticky udelal totez, abych to nasledne vratil zpet na 3/5, jak to bylo standardne nastavene, pokrok, konecne se jim podarilo zkalibrovat display, ten uz navic neni tak prehnane kontrastni jako na 10D... :-)
Nastaveni parametru obrazu - prijde mi ze 20D ma o chlup teplejsi a saturovanejsi barvy nez 10D, kdyz mam kontrast i saturaci na 0 na obou. Napriklad tam kde jsem byl zvykly pouzivat mracek a saturaci -1 casto ted pouzivam slunicko a saturaci -2 abych dostal stejne vysledky.
Jinak nahledy jsou okamzite a ostre, histogram je take okamzity, konecne zadna prodleva. Pri prehravani obrazku je vse krasne rychle, zadne cekani. Co mi moc nesedlo je sedy nepruhledny podklad pod cisly a tlacitky pri prehravani, vypada to dost divne, u 10D a 300D je to polopruhledne, 1DII ma cisla (clona, cas) nahore nad obrazkem. Nastesti pribyl mod bez zobrazeni jakychkoliv udaju (tedy jako na nikonu - nechapu proc nemohli pridat velky histogram pres cely obrazek, kdyz uz si rekli ze konecne zkopiruji neco uzitecneho).
Pri seriovem foceni neukazuje serii obrazku, ale pouze posledni.
Cernobily mod. Opet se neubranim srovnani s D1H/X. Pokud clovek chce fotit cernobile a vi, ze uz nikdy nepouzije ty fotky v barve, pak je to super, protoze vidi rovnou na displayi jak to vypada. No a tady je to dotazene temer do dokonalosti jeste i v tom ze se da fotit cernobile + RAW, takze ta barevna verze nakonec muze zustat. Jeste dalsi vyhodou je foceni na cernobilou zakazku a vysoke iso (1600, 3200) - treba v divadle - kde jsou pak mensi jpeg soubory. Jeste tam jsou barevne "digitalni filtry" - tedy uklada se jen cast barevne informace... no, funguje to... na cerveny filtr je nebe tmavsi, ale asi to uz nikdy nepouziju.
Obraz... 8 megapixelu, je to o 500 pixelu vetsi obrazek, takze nic moc zmena, dalo by se rict. Jenze zmeny tam jsou, a to docela velke. 20D jsem poridil hlavne kvuli ostreni a 5fps a vetsimu bufferu, obraz jsem predpokladal stejny...
Jenze neni to tak, prijde mi ze pixely jsou samy o sobe ostrejsi, u 10D byly mnohem vice "rozplizle", cekal jsem ze zde to bude neco podobneho a ze budu nejspis fotit na 4MP. Opak je pravdou, ten fotak dokaze vytriskat z objektivu (mam na mysli pevna skla nebo L skla, myslim ze ze sigme 28-200 a podobnym "zazrakum" nepomuze ani 20D) mnohem vice informace nez 10D, naprosto super.
Jasovy ("cernobily") sum je mensi a barevne fleky jsou oproti 10D o dost mensi, takze pri odstranovani barevneho sumu se da pouzit mensi polomer zprumerovani barev. ISO 1600 ma sum zhruba stejny jako 800 na 10D, coz je naprosto super. 800 je neco mezi starym 400 a 800, u 400 a niz je to az na mensi barevne skvrny zhruba stejne. V porovnani s 1DII neni na prvni pohled v obrazu videt rozdil, sum je hodne podobny. 1DII ma ale trochu vetsi dynamicky rozsah, ma mnohem plynulejsi mizeni informace u prepalu (zkousel jsem to na pleti s cim dal vyssi intenzitou blesku v atelieru), kazdopadne i 20D je v tomhle smeru lepsi nez 10D, prepaly jsou opet o kousek plynulejsi, takze i zde pokrok.
KLADY:
v akci mnohem zivejsi a rychlejsi a presnejsi nez 10D, zhruba jako D1H. Obrazova kvalita se rovnez zvedla.
ZÁPORY:
neni videt nastaveni ISO, pouze pri zmene, v hledacku neni videt nikdy
ISO se da menit opet pouze po 1 EV, kez by to nekdo hacknul a dalo se pouzivat i ISO 500, 640, 1000 a 1250 jako u nikonu a 1D Mk II.
Canon software opet stoji za prd, capture one na 20D zatim neni (pry se to ale da cracknout)... ;-(
Zkušenosti s hodnocenou technikou/službou: 14 dni
Zkušenosti s podobnou technikou/službou: Canon 10D (neco pres rok), Canon 1D Mk II (pul roku), Canon 300D (pul roku)
Nikon D1H/D1X/D2H (3/3/1 roky)
Celkové podrobné hodnocení:
Mam ho s gripem, kazdopadne celkove je fotak mene masivni nez 10D nebo 1D Mk II, ma melci a uzsi drzak na prsty, ale po chvili v ruce uz to ani neni poznat. Pusobi trochu vic plastovym dojmem, zvlast diky povrchu, ten ma jemnejsi strukturu.
Fotak opravdu startuje okamzite, (konecne! - stejne jako vsechny nikony a 1D Mk II).
Menu je logicteji usporadane nez na 10D, velmi rychle. Pres CF se da zapnout prehazovani ostriciho bodu joystickem (canon konecne pochopil ze nikon muze delat nektere veci lepe a ze neni na skodu je okopirovat), ten je na dobrem miste a zrychluje to praci.
K samotnemu ostreni:
- o chlup rychlejsi ostreni nez na 10D / 300D, hlavne ve tme, rozhodne ale mluvim o USM objektivech, zbytek nema cenu resit, tam pokrok znat neni.
- s objektivem pod 2.8 je ostreni opravdu znatelne rychlejsi, s objektivem 24-70/2.8L zhruba tak dvakrat az trikrat oproti 10D, stejne rychle jako na 1D Mk II, proste super. Ted jsem s nim odfotil i jednu modni prehlidku, mel jsem z toho malicko strach, ale nutno rict ze fotak obstal na vybornou.
Pocitove mi to prijde jako kdybych mel v ruce D1H od nikonu s canonackym ovladanim a designem :-), stejne rychle a presne ostreni, 5 zaostrovacich bodu (ty ctyri dalsi po uhloprickach jsou na prd, co si budeme nalhavat;-), 5 snimku za vterinu, velky buffer na jpegy, nadherne rychly zapis na kartu (se sandisk ultra II tak dvakrat rychlejsi nez 10D, docela jsem koukal...), navic nutno rict ze zrcatko (prodleva) je take o dost rychlejsi a je hlasitejsi, dokonce hlasitejsi i nez plechovy zvuk u 300D, ale stale tissi nez D1X/H a D2H, srovantelne s 1D Mk II, ten ma ale jeste o trochu kratsi zvuk i cerno v hledacku. No a abych tuto cast uzavrel, tak ve srovnani s D1H ma krasnych ostrych 8 megapixelu a vetsi a jasnejsi hledacek.
Hledacek je kapitola sama pro sebe - velky a jasny, nechapu jak to dokazali, ale je temer (90%?) stejne velky a jasny jako na 1D Mk II, asi pred tydnem jsem to v praci ze zvedavosti porovnaval a dost me to prekvapilo. A hlavne se po 20D nikdy nedivejte do 300D, to je fakt nebe a dudy.
(Bohuzel, hledacek z 20D i z 1D Mk II ma na nikon D2H nema ani jeden ani druhy, tam je hledacek naprosto jasny a velky jako krava, temer odpovidajici megahledacku u F5, no, stale je co dohanet:-).
Na dpreview sice pisou ze hledacek ma 95% pokryti, ale prijde mi ze to musi byt 97, 99 nebo proste 100%, protoze tam neni misto navic jako u 10D, alespon ne tolik aby se toho dalo vsimnout, proste zahada.
S 24-70L ma kupodivu 20D hledacek lehce modry nadech a 1D Mk II lehce zelenozluty nadech. V hledacku na 20D se neostre predmety vice rozpiji, kazdopadne v hodne kontrastnich a jasnych situaci jsou tam ale videt takove jemne cerne tecky, ale fakt jen obcas.
Bohuzel, v hledacku opet neni videt iso, a to ani kdyz ho menim. Proste tam vubec neni, nechapu.
ETTL2 - vec ze ktere mam jeste stale malicko strach, u stareho ETTL jsem vedel jak na ktere situace reaguje a tak jsem prenastavoval korekci blesku aby to bylo v pohode. ETTL2 ma obecne mensi sklon k vykyvum a prepalum, jde o zvyk, zatim se ucim :-)
Display - na 10D jsem mel nastaveni na 1/5, aby obraz jakz takz odpovidal tomu co jsem pak videl na monitoru. U 20D jsem automaticky udelal totez, abych to nasledne vratil zpet na 3/5, jak to bylo standardne nastavene, pokrok, konecne se jim podarilo zkalibrovat display, ten uz navic neni tak prehnane kontrastni jako na 10D... :-)
Nastaveni parametru obrazu - prijde mi ze 20D ma o chlup teplejsi a saturovanejsi barvy nez 10D, kdyz mam kontrast i saturaci na 0 na obou. Napriklad tam kde jsem byl zvykly pouzivat mracek a saturaci -1 casto ted pouzivam slunicko a saturaci -2 abych dostal stejne vysledky.
Jinak nahledy jsou okamzite a ostre, histogram je take okamzity, konecne zadna prodleva. Pri prehravani obrazku je vse krasne rychle, zadne cekani. Co mi moc nesedlo je sedy nepruhledny podklad pod cisly a tlacitky pri prehravani, vypada to dost divne, u 10D a 300D je to polopruhledne, 1DII ma cisla (clona, cas) nahore nad obrazkem. Nastesti pribyl mod bez zobrazeni jakychkoliv udaju (tedy jako na nikonu - nechapu proc nemohli pridat velky histogram pres cely obrazek, kdyz uz si rekli ze konecne zkopiruji neco uzitecneho).
Pri seriovem foceni neukazuje serii obrazku, ale pouze posledni.
Cernobily mod. Opet se neubranim srovnani s D1H/X. Pokud clovek chce fotit cernobile a vi, ze uz nikdy nepouzije ty fotky v barve, pak je to super, protoze vidi rovnou na displayi jak to vypada. No a tady je to dotazene temer do dokonalosti jeste i v tom ze se da fotit cernobile + RAW, takze ta barevna verze nakonec muze zustat. Jeste dalsi vyhodou je foceni na cernobilou zakazku a vysoke iso (1600, 3200) - treba v divadle - kde jsou pak mensi jpeg soubory. Jeste tam jsou barevne "digitalni filtry" - tedy uklada se jen cast barevne informace... no, funguje to... na cerveny filtr je nebe tmavsi, ale asi to uz nikdy nepouziju.
Obraz... 8 megapixelu, je to o 500 pixelu vetsi obrazek, takze nic moc zmena, dalo by se rict. Jenze zmeny tam jsou, a to docela velke. 20D jsem poridil hlavne kvuli ostreni a 5fps a vetsimu bufferu, obraz jsem predpokladal stejny...
Jenze neni to tak, prijde mi ze pixely jsou samy o sobe ostrejsi, u 10D byly mnohem vice "rozplizle", cekal jsem ze zde to bude neco podobneho a ze budu nejspis fotit na 4MP. Opak je pravdou, ten fotak dokaze vytriskat z objektivu (mam na mysli pevna skla nebo L skla, myslim ze ze sigme 28-200 a podobnym "zazrakum" nepomuze ani 20D) mnohem vice informace nez 10D, naprosto super.
Jasovy ("cernobily") sum je mensi a barevne fleky jsou oproti 10D o dost mensi, takze pri odstranovani barevneho sumu se da pouzit mensi polomer zprumerovani barev. ISO 1600 ma sum zhruba stejny jako 800 na 10D, coz je naprosto super. 800 je neco mezi starym 400 a 800, u 400 a niz je to az na mensi barevne skvrny zhruba stejne. V porovnani s 1DII neni na prvni pohled v obrazu videt rozdil, sum je hodne podobny. 1DII ma ale trochu vetsi dynamicky rozsah, ma mnohem plynulejsi mizeni informace u prepalu (zkousel jsem to na pleti s cim dal vyssi intenzitou blesku v atelieru), kazdopadne i 20D je v tomhle smeru lepsi nez 10D, prepaly jsou opet o kousek plynulejsi, takze i zde pokrok.
KLADY:
v akci mnohem zivejsi a rychlejsi a presnejsi nez 10D, zhruba jako D1H. Obrazova kvalita se rovnez zvedla.
ZÁPORY:
neni videt nastaveni ISO, pouze pri zmene, v hledacku neni videt nikdy
ISO se da menit opet pouze po 1 EV, kez by to nekdo hacknul a dalo se pouzivat i ISO 500, 640, 1000 a 1250 jako u nikonu a 1D Mk II.
Canon software opet stoji za prd, capture one na 20D zatim neni (pry se to ale da cracknout)... ;-(
Ota Neužil | 01:43:46 07.10.2004 | |
Zkušenosti s focením (obecně): Nějaký už jsem za ty léta nasbíral
Zkušenosti s hodnocenou technikou/službou: Pár hodin
Zkušenosti s podobnou technikou/službou: Canon EOS 30, digitály jen tak příležitostně
Celkové podrobné hodnocení:
EOS 20D - První dojmy
Tak dneska po poledni jsem zrušil všechny jiné aktivity a vyčkával jsem spediční službu. V 15:00 před kanceláří zastavilo auto a mladík mi přinesl balíček, já jsem mu vytopil 54kKč na dřevo a on zase kvapně odkráčel. V 15:03 jsem už jako malé dítě sápal krabici a začal opatně vyndavat jednotlivě zabalené věci z balíčku. Tělo, setový objektiv, kabely, manuály, CéDéčka, baterku, popruh atd. Některé věci jsem do krabice neprodleně vrátil (manuály, cédéčka, popruh) a jiné jsem prodobil bleskovému zkoumání.
Do dneška jsem používal pouze analogové tělo EOS 30 (před ním EOS 500N), takže moje srovnání je nutné brát z pozice člověka, který byl zvyklý na okamžitou reakci spouště, , který nemusel mít starosti jestli má plný buffer, ale který si je vědom, že kažké domáčknutí spouště ho stojí 5Kč a pak dalších X kč za fotku. Čas od času jsem sice fotil s nějakým digitálem ale vždy jen pár hodin. Vlastně v okamžiku kdy píšu tento článek jsem měl taky jen pár hodin na to abych si 20Déčko osahal.
První dojmy.
Po pár hodinách cvakání a přicházení na věcem na kolub ve mě vykristalizovalo jedno slovo:
RYCHLOST !!!
Mám na mysli rychlost ostření, rychlost reakce na spoušť a rychlost seriového snímání. Na Dpreview si lze poslechnout prorovnání rychlosi seriového snímání v pořadí 20D, D70, 10D.
Díky velkému bufferu nemusí mít člověk ani strach z pomalejších a tudíš levnějších CF karet. Ono se to tam téměř vždycky stačí zapsat.
Možná, že 20D trošičku nadžuju, ale mám pocit, že čas který uplyne od domáčknutí spouště do expozice je kratší než u EOS 30, na kterou jsem tak dlouho zvyklý. Rohodně, ale mohu potvrdit a pokusem jsem ověřil, že ostření je rychlejší a přesnější než má EOS 30 (testoval jsem ostření, při hodně špatným světle a tam, kde EOS30 už nezaostřil 20Déčko to zvládlo).
Porovnávat rychlosti se Soňákem 717 a Olympusem E-20, které jsem měl také na pár hodin v ruce je zcela bezpředmětné a mohly by vyznít jako výsměch, ale jsou to oba už typově starší kousky a tak bych asi srovnával nesrovnatelné. D-70, kterým jsem si taky párkrát cvaknul je na tom o poznání líp, než dva výše jmenovaní a při práci s ní jsem neměl příliš pocit, že bych byl nějak výrazně omezován reakčním časem, nebo bufferem. Olympus E-1 jsem měl na pár dní a opět je to stroj, který reaguje hbitě a k tomu, abych napsal nějaké srovnání s 20D, bych je musel mít asi oba současně k dispozici.
Rozlišení:
8Mpix je samozřejmě víc než 6Mpix, ale ne už zas o tolik. Za mnohem podstatnější při přechodu z filmu na digitál považuji následující: (týká se to digitálů obecně !!!)
Vzhledem k tomu, že čip pokrývá pouze 40% !!! plochy původního kinofilmového políčka jsou nároky na kvalitu objektivu o to vyšší. Představte si, že každou fotografii z formátu A4 nůžkama ostřihnu na formát 13x18 cm, resp. že z filmového políčka rozměru 24x36mm udělám ořez na rozměr 15x22mm a pak teprve půjdu zvětšovat. Neuvažuji zrno, ale jen kresbu objektïvu, pak je nad slunce jasnější, že veškeré nectnosti objektivu se začnou projevovat silněji, než jsem byl zvyklý u kinofilmu. Ale aby jsme to ještě víc zamotali, musíme vzít v úvahu, že u většiny objektivů je kresba uprostřed obrazového pole lepší než na krajích, takže využívám pouze tu kvalitnější část objektivu. Tohle nejde rozlousknout nějakou filosofickou úvahou, to se musí změřit a vyzkoušet a to pro každý objektiv zvlášť.
A proč to tady uvádím? protože jsem zkoušel několik objetivů a u některých snímků jsem měl vizuální dojem ne zcela dobré hranové ostrosti a u jiných to bylo v pořádku. Předběžným zkoumáním jsem došel k tomuto závěru. Když bylo dobře zacloněno, kresba byla OK, když jsem fotil na 300mm objektiv na plnou díru už to prostě nebylo ono.
Barevné podání:
Nemám co bych vytknul
Setový objektiv 18-55mm:
Tady musím jednoznačně říct, že mě mile překvapil. Říkal jsem si plasťáček-seťáček, no co těch pár korun navíc už nějak rozdejchám, nějaký širší sklo pro začátek potřebuju. Když jsem si však prohlížel fotky na monitoru, nebyl jsem schopen vizuelně rozeznat fotky z 18-55 od ostatních objektivů (28-135 IS, 75-300 IS) nenarazil jsem na žádné výrazné aberace. Konec konců, materiál bajonetu obraz nedělá.
Hledáček:
Protože mi na stole leží jak EOS 30, tak 20D, můžu jednoznačně porovnáním tvrdit, že hledáček u 20D je lepší, jasnější. Ostřící body pokrývají větší plochu obrazu, je jich 9 a fungují myslím výborně. Byl jsem sice zvyklý na výběr ostřícího bodu okem, ale zatím při prvních pokusech jsem to jako výrazné omezení nevnímal.
Závěrka:
Chod závěrky a zrcadla je na poslech trochu trdší než u EOS30, ale co považuji za důležitější je že vibrace foťáku při expozici jsou u 20D znatelně nižší (pouze podle hmatu). Snad je to zbůsobeno tím, že 20D je těžší než EOS 30.
Závěrem:
Můj první dojem je, že za ty peníze stojí. Kdybych se měl rozhodovat znova, určitě bych se rozhodnul stejně.
SoftWare:
Ještě jsem nenainstaloval, takže nevím, snad o víkendu bude čas na podrobnější zkoumání.
KLADY:
Rychlost
ZÁPORY:
Asi nějaký přijdou, ale zatím nevím.
Zkušenosti s hodnocenou technikou/službou: Pár hodin
Zkušenosti s podobnou technikou/službou: Canon EOS 30, digitály jen tak příležitostně
Celkové podrobné hodnocení:
EOS 20D - První dojmy
Tak dneska po poledni jsem zrušil všechny jiné aktivity a vyčkával jsem spediční službu. V 15:00 před kanceláří zastavilo auto a mladík mi přinesl balíček, já jsem mu vytopil 54kKč na dřevo a on zase kvapně odkráčel. V 15:03 jsem už jako malé dítě sápal krabici a začal opatně vyndavat jednotlivě zabalené věci z balíčku. Tělo, setový objektiv, kabely, manuály, CéDéčka, baterku, popruh atd. Některé věci jsem do krabice neprodleně vrátil (manuály, cédéčka, popruh) a jiné jsem prodobil bleskovému zkoumání.
Do dneška jsem používal pouze analogové tělo EOS 30 (před ním EOS 500N), takže moje srovnání je nutné brát z pozice člověka, který byl zvyklý na okamžitou reakci spouště, , který nemusel mít starosti jestli má plný buffer, ale který si je vědom, že kažké domáčknutí spouště ho stojí 5Kč a pak dalších X kč za fotku. Čas od času jsem sice fotil s nějakým digitálem ale vždy jen pár hodin. Vlastně v okamžiku kdy píšu tento článek jsem měl taky jen pár hodin na to abych si 20Déčko osahal.
První dojmy.
Po pár hodinách cvakání a přicházení na věcem na kolub ve mě vykristalizovalo jedno slovo:
RYCHLOST !!!
Mám na mysli rychlost ostření, rychlost reakce na spoušť a rychlost seriového snímání. Na Dpreview si lze poslechnout prorovnání rychlosi seriového snímání v pořadí 20D, D70, 10D.
Díky velkému bufferu nemusí mít člověk ani strach z pomalejších a tudíš levnějších CF karet. Ono se to tam téměř vždycky stačí zapsat.
Možná, že 20D trošičku nadžuju, ale mám pocit, že čas který uplyne od domáčknutí spouště do expozice je kratší než u EOS 30, na kterou jsem tak dlouho zvyklý. Rohodně, ale mohu potvrdit a pokusem jsem ověřil, že ostření je rychlejší a přesnější než má EOS 30 (testoval jsem ostření, při hodně špatným světle a tam, kde EOS30 už nezaostřil 20Déčko to zvládlo).
Porovnávat rychlosti se Soňákem 717 a Olympusem E-20, které jsem měl také na pár hodin v ruce je zcela bezpředmětné a mohly by vyznít jako výsměch, ale jsou to oba už typově starší kousky a tak bych asi srovnával nesrovnatelné. D-70, kterým jsem si taky párkrát cvaknul je na tom o poznání líp, než dva výše jmenovaní a při práci s ní jsem neměl příliš pocit, že bych byl nějak výrazně omezován reakčním časem, nebo bufferem. Olympus E-1 jsem měl na pár dní a opět je to stroj, který reaguje hbitě a k tomu, abych napsal nějaké srovnání s 20D, bych je musel mít asi oba současně k dispozici.
Rozlišení:
8Mpix je samozřejmě víc než 6Mpix, ale ne už zas o tolik. Za mnohem podstatnější při přechodu z filmu na digitál považuji následující: (týká se to digitálů obecně !!!)
Vzhledem k tomu, že čip pokrývá pouze 40% !!! plochy původního kinofilmového políčka jsou nároky na kvalitu objektivu o to vyšší. Představte si, že každou fotografii z formátu A4 nůžkama ostřihnu na formát 13x18 cm, resp. že z filmového políčka rozměru 24x36mm udělám ořez na rozměr 15x22mm a pak teprve půjdu zvětšovat. Neuvažuji zrno, ale jen kresbu objektïvu, pak je nad slunce jasnější, že veškeré nectnosti objektivu se začnou projevovat silněji, než jsem byl zvyklý u kinofilmu. Ale aby jsme to ještě víc zamotali, musíme vzít v úvahu, že u většiny objektivů je kresba uprostřed obrazového pole lepší než na krajích, takže využívám pouze tu kvalitnější část objektivu. Tohle nejde rozlousknout nějakou filosofickou úvahou, to se musí změřit a vyzkoušet a to pro každý objektiv zvlášť.
A proč to tady uvádím? protože jsem zkoušel několik objetivů a u některých snímků jsem měl vizuální dojem ne zcela dobré hranové ostrosti a u jiných to bylo v pořádku. Předběžným zkoumáním jsem došel k tomuto závěru. Když bylo dobře zacloněno, kresba byla OK, když jsem fotil na 300mm objektiv na plnou díru už to prostě nebylo ono.
Barevné podání:
Nemám co bych vytknul
Setový objektiv 18-55mm:
Tady musím jednoznačně říct, že mě mile překvapil. Říkal jsem si plasťáček-seťáček, no co těch pár korun navíc už nějak rozdejchám, nějaký širší sklo pro začátek potřebuju. Když jsem si však prohlížel fotky na monitoru, nebyl jsem schopen vizuelně rozeznat fotky z 18-55 od ostatních objektivů (28-135 IS, 75-300 IS) nenarazil jsem na žádné výrazné aberace. Konec konců, materiál bajonetu obraz nedělá.
Hledáček:
Protože mi na stole leží jak EOS 30, tak 20D, můžu jednoznačně porovnáním tvrdit, že hledáček u 20D je lepší, jasnější. Ostřící body pokrývají větší plochu obrazu, je jich 9 a fungují myslím výborně. Byl jsem sice zvyklý na výběr ostřícího bodu okem, ale zatím při prvních pokusech jsem to jako výrazné omezení nevnímal.
Závěrka:
Chod závěrky a zrcadla je na poslech trochu trdší než u EOS30, ale co považuji za důležitější je že vibrace foťáku při expozici jsou u 20D znatelně nižší (pouze podle hmatu). Snad je to zbůsobeno tím, že 20D je těžší než EOS 30.
Závěrem:
Můj první dojem je, že za ty peníze stojí. Kdybych se měl rozhodovat znova, určitě bych se rozhodnul stejně.
SoftWare:
Ještě jsem nenainstaloval, takže nevím, snad o víkendu bude čas na podrobnější zkoumání.
KLADY:
Rychlost
ZÁPORY:
Asi nějaký přijdou, ale zatím nevím.