Fotografie: Červená Lhota jinak
Autor: Veronika Ponczová | |
Kategorie: krajina
Vloženo: 19:05:30 08.09.2010
- Technická data:
- Poznámky a vzkazy:
- Popis:
- Klíčová slova:
- exif
Vladimír Vereš | 09:04:38 22.09.2010 | |
TJ: To máš těžké. Záleží na tom, jaká kritéria použiješ. A nejen ve fotografii nebo v umění. Jsou lidé poučení a lidé v daném oboru nepoučení. Jsou lidé, kteří mají tzv. oko na kompozici, ladění barev ap. Na druhou stranu jsou lidé, kteří to oko nemají - a nemohou za to, samozřejmě (stejně jako např. ti, kteří nemají hudební sluch). Navíc metody uplatňování kompozice, barev a vůbec techniky se např. v malbě, které má nesrovnatelně delší historii než fotografie, v čase mění. V technice. To základní ale zůstává - ono "oko".
A co s "uměním pro laiky"? To je tak tenký led, že se do takovéto diskuze dnes nepustím, protože po proboření nezbytně uvázneme v bahně kýče a jeho vymezování - a to je věc nekonečná ...
A ještě k této konkrétní fotce a její hlavní "chybě", tedy částečnému odbarvení. Částečné odbarvení je jen technická manýra, která funguje jen skutečně velmi málo kdy. Je to něco na úrovni invertování nebo různých photoshopových filtrů. Málokdy se povede, že tyto hříčky dodají původní fotce něco navíc, i když často mají jen zachránit nepovedené dílko tím, že strhnou pozornost někam jinam. A že se to líbí nepoučeným lidem? No a co? Tak ať se jim to líbí, převýchova divákova byla heslem minulé doby. Ale autoři by si mohou i z photopostu něco odněst (občas).
A co s "uměním pro laiky"? To je tak tenký led, že se do takovéto diskuze dnes nepustím, protože po proboření nezbytně uvázneme v bahně kýče a jeho vymezování - a to je věc nekonečná ...
A ještě k této konkrétní fotce a její hlavní "chybě", tedy částečnému odbarvení. Částečné odbarvení je jen technická manýra, která funguje jen skutečně velmi málo kdy. Je to něco na úrovni invertování nebo různých photoshopových filtrů. Málokdy se povede, že tyto hříčky dodají původní fotce něco navíc, i když často mají jen zachránit nepovedené dílko tím, že strhnou pozornost někam jinam. A že se to líbí nepoučeným lidem? No a co? Tak ať se jim to líbí, převýchova divákova byla heslem minulé doby. Ale autoři by si mohou i z photopostu něco odněst (občas).
Tomáš Ježek | 22:40:24 21.09.2010 | |
To Vladimír Vereš: Dovoluji si polemizovat..podle mě ta fotka vůbec není takto špatná, pouze by to možná sneslo na šířku místo na výšku, ale o to nejde... Říkáš, že tím možná ohromí někoho, kdo o focení nemá ani páru.. A to snad nestačí? Nebo není právě v tom ono umění?? Nezdá se ti, že to může být také úplně obráceně, t.zn. fotky, kterými se ohromují profíci mezi sebou naopak vůbec neslovují řadového diváka? Na výstavy fotek špičkových autorů také chodí "jen" lidé a jsou tím ohromeni - a o tom to je, nebo snad ne? Nebo snad platí, že umění, které oslovuje jen laika, není uměním??
Vladimír Vereš | 09:42:50 09.09.2010 | |
to není cesta, veroniko. možná tím ohromíš někoho, kdo nemá o fotografování ani páru, ale to je všechno. Tolik k částečnému odbarvení.
Ale už ta základní fotka není dobře. Předpokládám, že jsi formát na výšku zvolila proto, abys tam dostala loďku. Jednak se ti tam stejně nevešla a trčí z obrazu ven, jednak takováto kompozice dvou či více prvků nad sebou ve formátu na výšku skoro nikdy nefunguje, zvlášť, když jim nenecháš prostor.
Ale už ta základní fotka není dobře. Předpokládám, že jsi formát na výšku zvolila proto, abys tam dostala loďku. Jednak se ti tam stejně nevešla a trčí z obrazu ven, jednak takováto kompozice dvou či více prvků nad sebou ve formátu na výšku skoro nikdy nefunguje, zvlášť, když jim nenecháš prostor.