Kompozice a její zákonitosti
Majitel: Pavel Janouškovec | |
[Uložit forum do bookmarku]
Walther Krupinsky | 21:32:17 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Rezim automat jsem jeste pouzil - ma byt Rezim automat jsem jeste nepouzil
Petr Pecháček | 21:32:06 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Opticky stred je opravdu jeden, ale hodne zalezi na formatu a asi na milionu dalsich veci. Tady plati ze co skola to konstrukce optickeho stredu.
Zlaty rez je rozdeleni usecky na dve casti tak, ze pomer mensi ke vetsi je stejny jako pomer vetsi ku celku. Na fotce se daji teda najit 4 zlate rezy - dva rozdelenim fotografie na sirku a dva na vysku. To dava 4 pruseciky do kterych je (kdyz clovek nevi coby jinyho) dobre se strefovat.
Davide, ten zlaty rez opravdu novinka neni. Teda z pohledu existence slunecni soustavy jo, ale urcite se s nim zaobiral Eukleides a puvodne to mel byt pomer podle na kterem je zalozen rad sveta.
Zlaty rez vubec priroda miluje - jsou podle neho rozlezeny listy na stoncich roslin, kdyz rozdelis pazi v lokti - ejhle, zlaty rez, rozdelis postavu v pase - zlaty rez. Kdyz si namalujete pentagram, kazda jeho primka je dvakrat protinana jinou - pokazde ve zlatem rezu. Sranda co? ;o)
Zlaty rez je rozdeleni usecky na dve casti tak, ze pomer mensi ke vetsi je stejny jako pomer vetsi ku celku. Na fotce se daji teda najit 4 zlate rezy - dva rozdelenim fotografie na sirku a dva na vysku. To dava 4 pruseciky do kterych je (kdyz clovek nevi coby jinyho) dobre se strefovat.
Davide, ten zlaty rez opravdu novinka neni. Teda z pohledu existence slunecni soustavy jo, ale urcite se s nim zaobiral Eukleides a puvodne to mel byt pomer podle na kterem je zalozen rad sveta.
Zlaty rez vubec priroda miluje - jsou podle neho rozlezeny listy na stoncich roslin, kdyz rozdelis pazi v lokti - ejhle, zlaty rez, rozdelis postavu v pase - zlaty rez. Kdyz si namalujete pentagram, kazda jeho primka je dvakrat protinana jinou - pokazde ve zlatem rezu. Sranda co? ;o)
Walther Krupinsky | 21:31:00 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
JA bych se zeptal Davida, ktery ma stejny fotak jako ja na velice trapnou otazku ohledne EOS30. Mam v to vecne film (zatim jsem nafotil dva) a nemuzu to teda vyzkouset. NEchapu ovladani blesku. Jsem byl zvyklej z jinych fotaku, ze blesk jde zapnout a vypnout napriklad tlacitkem. Rezim automat jsem jeste pouzil, pouzivam P a prioritu clony kvuli DOF. A ted jak to mam udelat aby u modu "priorita clony" zapnul nuceny blesk a jak to mam udelat abych nastavil, ze me to nebleskne? Jak to mam udelat u rezimu P? Jsem trapne zmaten. Ty dva filmy co jsem s tim nafotil jsem fotil v noci a krajinu, takze realne jsem jeste blesk nepotreboval.
Walther Krupinsky | 21:23:55 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Tech co se to tyka tady jsou, ale mlci a cekaji co z vas vyleze. Ja jsem pro teorii (ted nemam kde fotit, tak se ucim:-), ale nemam s tim uspechy. Na teoreticky dotaz nikdo neodpovi nebo minimalne. Kdyz chci treba zjistit proc je fotka na PP cerna jak bota a zmeril jsem ji v Photoshopu, tak jsem byl za blbce, co do toho stoura. Fotka mela barvy 0-0-0, 0-2-0 apod a autor videl zcela jasne kresbu apod... ;-) Teorie nikoho nebavi.
Jan Novák | 21:22:05 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Já si dělám srandu, pracuju sice jako grafik a typograf, ale to neznamená, že tomu nutňe rozumím víc než Pavel. Tak to prosím neberte, ale když už tu to fórum je, tak sem k tomu napsal svý. I když jsem v tý rychlosti třenba taky to pořadí účiných bosů trošku prohodil. Posílam Pavlovi nějaký zajímavý obrázky na mail a budu se těšit na článek. Apropos smailík ;-) u mě znamená, že si dělám srandu, dvacet smailíku, že si dělám opravdu už prdel. ;-)
Pavel Janouškovec | 21:13:30 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Davide - predbehl jsi mne, presne na tohle jsem se chtel zeptat i ja.
David Zachoval | 21:13:14 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
BTW takovejch odborniku s dennim chlebem, co si byli jisty, sem uz videl :)))))))
Pavel Janouškovec | 21:12:55 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Terminologie je ruzna :-)) to vis my vytvarnici si obcas ty cizi slova taky prekladame po svem :-)))
David Zachoval | 21:12:00 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Jan: a cim se zivis, pekari? :) Ja totiz docela dobre chapu Pavla a naprosto s nim souhlasim...
Jan Novák | 21:08:22 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
to mělo být mlčím, tak teda jo. ;-)
Jan Novák | 21:07:59 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
No jo, pán chce poučovat a nezná terminologii. ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)
u6 ml49m, u6 ml49m, u6 opravdu ml
u6 ml49m, u6 ml49m, u6 opravdu ml
Pavel Janouškovec | 21:04:57 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
To Jan - ja bych zdovolenim ted tu diskuzi prerusil, nebot mam dojem, ze diky absenci dokumentacnich obrazku s presnym nakresem toho co mam na mysli, mozna mluvime kazdy o necem jinem, ale klidne take mozna o tom samem ale pouze se vyjdrujeme jinymi slovy :-)))
Jan Novák | 20:59:11 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Jé, to je sranda. Tak teď už ti nerozumím vůbec. Konkrétně této větě: To co se nazyva na obraze Zlate oko ( nebo jinak Opticky stred obrazu ) je prave bod vznikly jako prusecik os V průsečíku jakých os? Ať už máš na mysli středové nebo třetinové (ale to by asi nebyla osa, ne ;-), tak nemáš pravdu. optický střed je úplně něco jiného. Dá se samozřejmě taky skonstruovat, ale jinak. Je umístěn nad geometrickým středem. Je vyzkouseno, ze lidske oko automaticky jako prvni vjem vnima ten objekt, ktery je prave umisten na a nebo pobliz tohoto pruseciku. Ano a jde to v pořadí: pravý dolní průsečík třetin (zaokrouhleně, ten poměr 18:13 je hnusnej) neboli zlatý řez, potom levý horní, pravý horní a levý dolní na konec. Sorry, ale tohle je můj dení chleba, tím sem si celkem jistej. Stejně je to hlína. ;-)
Pavel Janouškovec | 20:43:51 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
To Jan N. zasadne nemas pravdu. Zlate rezy jsou v podstate na obraze 4 ( zhruba ve 2/3 vlevo nahore, vlevo dole, vpravo nahore a vpravo dole). A to prave v pruseciku os vzniklych dle vypoctu 8:13. To co se nazyva na obraze Zlate oko ( nebo jinak Opticky stred obrazu ) je prave bod vznikly jako prusecik os. Je vyzkouseno, ze lidske oko automaticky jako prvni vjem vnima ten objekt, ktery je prave umisten na a nebo pobliz tohoto pruseciku.
David Zachoval | 20:42:17 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Pavel: psal sem tu nize to samy... ja vim, co porusuju a proc... pocitat uhly ve fotce po mne nechtej :))
Jan: to se ti zda... debatuji tu lidi, co se hromadne tvari, ze tomu rozumi a pritom kazdy rika neco jinyho :))) (viz rozpor mezi tvym a Pavlovim prispevkem :)
Jan: to se ti zda... debatuji tu lidi, co se hromadne tvari, ze tomu rozumi a pritom kazdy rika neco jinyho :))) (viz rozpor mezi tvym a Pavlovim prispevkem :)
Jan Novák | 20:38:27 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
No pokud já vím, tak zlatý řez, stejně jako optický střed je jenom jeden (je to ten v pravo dole). Pojem zlaté oko jsem slyšel jen v souvislosti s objektivy, znamená to nastavení na clonu okol 8-9, kdy má obj. nejlepší kresebnost, asi se Ti to tam nějak zamotalo. Všímáte si, že tu debatujou jen lidi, kteří očividně ví o co go, ale Ti, kterých se to týká, tady nejsou? ;-)
Pavel Janouškovec | 20:32:49 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
To David - souhlasim s tebou, ale..... aby jsi neco mohl porusovat tak musis vedet jak je to spravne. Napada mne jeden priklad - to je jako by jsi chtel abstrahovat od abstrakce. To preci nejde. Abstrahovat musis od nejake reality :-))))
David Zachoval | 20:29:47 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Jezis, ja to snad ani nechci videt... pripada mi to, jak rozebirat vtip... jak se do neceho zacne takhle odborne teoreticky stourat, tak jdou stranou instikty a osobni pocit a hlavne veskera zabava... ja si to raci budu delat blbe, ale po svym a s radosti :)
Pavel Janouškovec | 20:26:00 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
To ALL: Je treba rozlisovat co je "Zlaty pomer" a co je "Zlaty rez" i kdyz pravda jsou v tom velmi jemne rozdily. Takze Zlaty pomer - princip zlateho pomeru je zalozen na tom, ze nektere obdelniky lahodi oku vice nez jine. Zlaty pomer je ten, v nemz se usecka deli na dva dily zhruba v pomeru 8:13 nebo o neco mene nez dve tretiny ku jedne. ( obrazky pripravim do samostatneho clanku snad pres vikend) No a kdyz vezmeme takto vytvorene osy ze vsech stran obrazku, tak jejich prusecik (tedy prusecik vzdy jedne horizontalni a jedne vertikalni ) se nazyva "Zlate oko" a je jedno jestli bereme osy zleva a zhora a nebo zprava a ze spodu. Vypocet a setrojeni Zlateho rezu je jeste podstatne komplikovanejsi a je k nemu nutno mit ilustracni obrazky, takze to fakt az po vikendu.
David Zachoval | 20:18:55 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Staci si projit historii vytvarneho umeni a zjistite, ze ty zakonitosti se meni casteji nez si vubec je schopny uvedomit. A kazda generace, kdyz smer, si mysli, ze to dela spravne a ze tak to ma byt... Treba zlaty rez je vcelku novinka... dneska to dela kazdy, kazdy se tim ohani. Stredovka to samy, ale opacne... Dneska daval Lucka Sedova jeden portret, ktery je ukazkova stredovka a je vyborny (ostatne jako ty dva skoro stejny, co sem davala tak pred pul rokem). Dulezity je jen, aby autor pravidla znal a vedel, proc je porusuje... ne aby to okecal ostatnim... aby to okecal sobe :) Muzu vsem vykladat, ze tu nahodnou fotku sem tydny vymyslel, ale sobe lhat moc nemuzu... a fotim hlavne kvuli sobe :)
Mozna sem debil, ale netyka se zlaty rez obou stran? (tzn. jak to ma na obrazku Pavel, ale stranove otoceny)
Mozna sem debil, ale netyka se zlaty rez obou stran? (tzn. jak to ma na obrazku Pavel, ale stranove otoceny)
Jan Novák | 19:59:40 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Nemyslím si, že to závisí jen na geometrii, to bys mohl rovnou prohlásit, že je jedno na který průsečík třetin objekt umístíš. Ha, jenže on je ten zlatý řez jenom jeden, že? Ono je taky hodně o psychologii.
Petr Pecháček | 19:58:25 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
No, treba v typografii plati "Nevis jak sazet, sazej na stred". Ve foceni mame svoji tretinku a diagonalu. Asi je to tim ze fotka neni tak geometricky jednoduchej utvar jako blok textu, navic ve fotografii maji velkou silu jinak tezko podchytitelne veci - souvislosti, smery pohledu, veci ktere tam chybi a pod.
Pavel Janouškovec | 19:52:52 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
To Jan N. - oni to opravdu jsou zakonitosti, nebot se tyto poucky odvijeji z geometrie, ale co je podstatne jsou to TEORETICKE zakonitosti. A jak vsichni vime - praxe byva "trosku" jina. :-))
Petr Pecháček | 19:50:24 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
A k tomu ze sem tam b se nejaka fotka mela proprat poradne se taky pripojuju. Bylo by zajimavy kdyby mel nekdo obcas chut si najit mezi fotkama nejaky ukazkovy priklad neceho a rozepsat se o tom. Ostatni by se s nim pak hadali a nakonec si navzajem pomluvili fotaky ;o)
Jan Novák | 19:50:14 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Taky bych to nenazýval kompoziční "zákonitosti", ale spíš "doporučení" jinak si sám naběhneš a navíc se u komentářů změní jen to, že místo výkřiku středovka! to bude umět dotyčný okecat is terminologií aniž by začal cítit o co de. ;-)
Pavel Janouškovec | 19:49:49 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
To Jan N. u me to neni zadna frustrace ( toho jsem dalek ) a uz vubec netvrdim ze tato fotka je ukazkou kompozice. Naopak tahle fotka je postavena prave na one pomyslne hrane a proto je ( jak spravne pochopil a napsal Petr P. ) tak provokujici. Ona totiz fotka podle mne nemusi zaujmout jenom motivem, ale prave treba tim, ze je jei kompozice posazena prave na ONE pomyslne hrane spravne a mozna "spatne" kompozice. Jinak co se tyka clanku tak na ten se opravdu chystam jen co dodelam kalendar kde uz mam fakt tesne za pr..... termin odevzdani.
Petr Pecháček | 19:46:46 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Honza ma recht ;o)
Petr Pecháček | 19:46:16 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Ale souhlasim s tim ze stred neni automaticky zatratitelnej. Je sposuta typu fotek co jinak vyfotit nejdou. Postava lezici na zadech co NEkouka do strany je typickej priklad.
Jan Novák | 19:44:50 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
No podle mě si to trošku u toho svýho snímku přehnal, tak ukázková kompozice to zas není, něco sem Ti k tomu napsal. To ovšem nic nemění na tom, že tohle může být další zajímavé fórum. Jen bys asi prospěl věci víc, kdyby jsi svou frustraci vybyl třeba formou článku o kompozici ať z toho Ti začátečníci o kterých mluvíš něco mají (pokud tu takoví sou). ;-)
Petr Pecháček | 19:43:45 27.11.2002 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Pavel: Jestli je neco horsiho nez umistit hlavni motiv na stred, tak umistit ho centimetr od stredu. Mozna to pak neni stredovka, ale provokuje to jeste vic - hlavne kdyz je ten motiv takle silene vyraznej a k tomu stredu to svadi vertikalne i horizontalne. Kompozice neni o pravitku a centimetrech, ale o jasnym vyjadreni proporci. To asi tak ke kompozici ty zmineny fotky...