Tomas> pozri zaciatok tejto diskusie, kde Pavel Janouskovec rozoberal jednu zo svojich fotiek.
Tak jsem se prokousal až sem a jako naprostý laik,který o focení neví skoro nic a o "zlaťácích"(ať už řezech, nebo očích) slyšel tady poprvé,tuto diskusi velmi oceňuju a jen se přidám k těm, kteří by tu rádi viděli víc ukázkových fotek a jejich následný rozbor, z čehož bychom se my amatééři mohli školit ;-).
rekl bych, ze de-facto ano. jak to krovi, tak kopec je vice-mene uprostrostred ... nebo ne?
Tomas> suhlasim, ze
toto nema vhodnu kompoziciu, ale ze by to bola stredova kompozicia?
Kdo kde psal ze je stredovka spatne? Rad si to prectu.
walther: a kdo rika, ze stredovka je spatne? ja osobne (a uz jsem to tu - myslim pp, ne jen toto forum - nekolikrat psal) si myslim, ze u nekterych fotek je stredova kompozice naprosto nutna (viz. treba
tady (diky pavle), a
nekde je zase vyslovene na obtiz. proste je treba s citem posoudit, kde je jake royvryeni objektu ve scene ucelne, a kde jde proti sdeleni nebo kompozici fotky.
vase rozbory jsou zajimave, ale proc je nenapisete k tem fotkam?
Miloslav: Karbusicky je sefredaktor Photolifu a dela rubriku, kde na fotkach ukazuje, jak se fotit nema. No a ma nekolik svych oblibenych chyb (dotyky linii, vyrustani veci z tela modelky atd)... obecne se jim lidi ohani spis ze srandy....
v komentářích u několika fotek jsem zahlédl cosi jako "Karbusicky by ti za kompozici naplácal" a podobně. Ten Karbusicky je autor nějakého pravidla (které neznám) nebo někdo z nás na PP?
Prave jsem byl v kavarne, kde maji profi fotky italskych herecek z 50-60 let - z Feliniho filmu. Fotky celych postav v krajine, ve meste apod. Jedna stredovka za druhou. Napriklad sedi na brehu lomu, za ni je voda a skala a je primo uprostred...
Myslim ze v krajich vetraky rusi tim ze nuti cloveka uvazovat nad souvislosti krajniho vetraku a necim co uz tam neni - vzdycky kdyz jde neco do kraje, budi to dojem neukoncenosti (objekt se nevesel se do formatu, prerusta ven...). Tady tenhle efekt ale neni dotazeny (je to tak mezi), takze cloveka to vyrusi, zauvazuje nad tim a uvedomi si ze nic takoveho se nedeje (mezera je precejen moc velka, objekt uz nicim nepokracuje).
Tomáš: Tady se mi zdá, že jsou ty větráky (či co to je) jsou hodně blízko okrajů a tak mě to nutí tikat očima sem a tam.. vzbuzuje to neklid. Ale radši počkám co k tomu řekne Pavel.. je to dobré učení :-)
dalsi fotka, na jejiz kompozici by mne zajimal vas nazor, je
tady.
ad "bilbovy" fotky:
u cesticky je imho nevhodne vybrane misto pro foceni. namet cesty zatacejici k zajimavemu pozadi neni natolik ojedinely, aby bylo nutne ho fotit zrovna v miste, kde prirozeny sklon terenu povede k dojmu "kaceni" cele fotky, jako je to v tomto pripade. pocitove to mne (a podle reakci u fotky nejsem sam) pusobi neprijemne - oko se s tim proste neumi poprat.
co se tyka rozvrzeni jednotlivych casti obrazu, myslim, ze by rovnez stalo za to odlehcit spodni cast posunutiom zaberu lehce v pravo, cimz by cesta nevyplnovala celou spodni stranu fotky ale rekneme jen jeji dve tretiny. no a to prosvitajici pozadi mezi stromy - to asi take nebyl kompozicni zamer, ale s tim se toho moc u teto fotky nadelat neda ...
no a s nohou si tedy opravdu nevim rady. nejak se to nesetkava s mym estetickym citenim, takze tuhle fotku objektivne posoudit nedovadu ...
Tak a ted "Noha" - Podle meho vytvarneho citu ( ostatne takto posuzuji vsechny abstrakce ) je trosku nestasne zvoleno jakesi vybehnuti motivu oka mimo ramec plochy. Ono to pusobi tak nejak nijace - ani jako zamer ani jako neco navic. Mozna, ze kdyby byl tento motiv ( odle mne asi vyrazove ustredni bod dila ) vice na zlatem rezu tak by cela prace mozna pusobila vyrovnanejsim dojmem. Ale jinac barevnost a pomer svetelnosti a stinu je podle mne OK. Jedine o cem bych jeste uvazoval je trozku vetsi orez z leve strany a to tak, aby se ztratil ten svetle zeleny flek vlevo zhruba v 1/4 vysky.
OK Bilbo - dobrej pocin. Takze muj nazor na "Cesticku" - podle mne je u teto fotky hlavnim problemem celkem nestastne zvoleny zaber. Ve skutecnosti asi na fotce nic nepada, ale vzhledem k uhlu pohledu ( a k tomu, ze v pravem horni rohu je torzo tmaveho stromu ) vytvari fotka dojem naklonu, ktery vlastne jeste umocnuje krizeni pomyslnych sikmych linii neceho cosi jako zabradli a stromu. Mozna, ze by bylo lepsi zvolit uhel pohledu ze stanoviste fotografa tak co mozna nejnize k chodniku. Ale ono se to snadno mluvi od stolu, ja treba osobne, kdyz si nejsem jist kompozici na miste, tak udelam treba 5-10 zaberu z ruznych pohledu a nebo proste se na to misto vratim nekolikrat a projdu si jej pekne pesky s tim, ze se snazim najit ten nejoptimalnejsi uhel pohledu. Tady u teto fotky me to trosku pripada, jako , a ted broboha nic ve zlem proti autorce, kdyz jdu na prochazce a najednou neco vidim a reknu si - jo to bude skvela fotka - a cvak. A az po vyvolani zjistim, ze vlastne to neni to prave orechove. Takze tolik asi muj nazor.
Snad to Pavel Janouškovec původně nemínil jen jako teoretickou diskusi o "středovkách". Byly slibovány praktické příklady a jejich rozbor. Důležité jsou chyby, a jak je překonat. Nabízím tedy k diskusi dva odkazy, nabídněte další, pokud možno sporné. První se vyznačuje tím, že se nad kompozicí nikdo nepozastavil. Mě se to prostě zdá nevyvážený. A tím asi prostě ňáký blbý:
Noha
Druhý odkaz sem dávám bez svolení autorky (ale dala to na pP sama), je to fotka okolo které se rozproudila jistá diskuse ohledně "padání" a "kácení":
Cestička
Jistě by byly poučnější případy, hledejte! Věřím, že většina lidí na tomto fórku naslouchá, čeká... :')
to t.h.: ja osobne pojem "nevyuzity prostor" myslim vetsinou v kontextu "prostor, ktery se mi jevi prazdy samoucelne", tedy neco co svoji prazdnotou rusi celkovou kompozici, aniz by to byl zjevny zamer. neco, co proste zustalo prazdne "protoze tam nic neni" (srovnej "nevuzity protstor jako zdurazneni prazdnoty").
ad stredovka: nevim jak ostatni, ale pokud si na ni ve svych komentarich stezuju, pak jedine ve smyslu "v tomto konkretnim pripade povazuji stredovou kompozici za nestestnou, jako vhodnejsi se mi jevi ...".
stejne tak jsem se ovsem dopustil kometaru typu "v tomto konkretnim pripade povazuji zvolenou kompozici za nestestnou, jako vhodnejsi se mi jevi stredova".
co tim chci rict je, ze imho neexistuje obecne pravidlo pro urceni nejlepsi kompozice (jako ostatne obecne pravidlo pro urceni cehokoliv kolem foceni :) a je to vzdy otazka konkretni fotky a jeste k tomu citu toho, kdo se na tu fotku diva ...
Ja si myslim, ze pojem "nevyuzity prostor" asi ve spojeni s kompozici je trochu postaveny na hlavu. Kompozice je usporadani jednotlivych prvku obrazu, a tedy i volnych (nevyuzitych :o) ploch. Jedna se na jedne strane o hierarchii jednotlivych elementu, na strane druhe o jejich vzajemny pomer. Dany element muze naprosto zmenit svoji vypoved, pokud jej vztahnu k velke prazdne plose, k velke zaplnene plose nebo pokud jej vztahnu k nejakemu zbytku vzniklemu orezem. Pod pojmem stredova kompozice se vetsinou chape usporadani vsech druhotnych prvku obrazu okolo hlavniho motivu, ktery dominantne obsadi stred plochy, nezavisle na pouzitem formatu. Existuji dokonce stredove kompozice, ktere jsou asymetricke - napriklad nektere oltarni obrazy byzantske architektury - kde se malir musel prizpusobit komplikovanym podminkam a presto stredovy kanon byl soucasti jeho zameru.
Tomáš: Nevím co myslíš tou naší teorií o středovkách, ale tady tuším není moc lidí, kteří by kompozici této fotky kritizovali. Nebo se pletu? ;-)
tak u te fotky je to jasne... :-)
Hmmm. Tady je link na jednu fotografii, kterou by asi podle te teorie o stredovkach bylo nutno zpopelnit :-) Je od meho kamarada Floriana, nevim jestli ten link klapne, ponevadz je to na takovou lehce elitarsky udelanou sajtu.
http://4raum.de/details.php?image_id=296&mode=search
Vubec tam jsou docela dobry fotky, jedna se tam o disidenty z FC, cely to funguje jenom "na pozvani" a novy clen se prijima hlasovanim vsech stavajicich clenu :-))) tjo. Ale uroven si to docela drzi, clenu je zatim asi dvacet a tak i fotek a komentaru je jenom par.
To "STREDOVKA" samozrejme ze poznamky typu ".....fuj stredova kompozice..." jsou naprosto nesmyslne. A je tez nad slunce jasne, ze fotografovat nebo jinak umelecky tvorit podle nejakych poucek je naprosta zhovadilost, nebot prave onim neustalym hlidanim nejakych poucek a strachem z jejich poruseni ztraci pak clovek vlastni kreativitu. Vezmeme priklad z historie klasicka malirska skola versus impresioniste. Ze ?! Ja se domnivam, ze prave ono kritizovani "stredovky" ja hlavne dano jistou neznalosti kompozicnich principu, nebot pokud znam onen kompozicni "kánon" tak vim, ze v nem je prave zahrnuta a postavena na roven vsem ostatnim i ta, zde tak casto kritizovana, "stredovka". To JINDRICH L. a BRANO S.- v kompozici krajinnych zaberu je jasne, ze hledas jakysi "optimalni" vyrez tak, aby zaber byl budto oku lahodici, nebo naopak dramaticky. A tohoto zameru se da dosahnout treba prave onim posunutim hlavniho motivu malinko mimo stred, protoze prave pak ziska fotka urcity "znepokojujici neklid" ,ale nesmi tohle byt prostredkem jak z blbe cvaknute fotky udelat fotku zajimavou, ale tvurcim zamerem se kterym uz k zaberu pristupuji. Samozrejme, ze treba u makra je naprosta blbost hovorit o kompozici, nebot tady je ustrednim bodem zameru autora prave uplne neco jineho - a to co nejdetailnejsi zaber dane skutecnosti. Co se tyka "antikompozice" tak na to rikam pouze JO. Ale... i tato antikompozice musi byt promyslena do detailu a zase se to nesmi zvrtnout v to, ze blbe kompozicne vymyslenou fotku proste prohlasime za autoruv tvurcim zamer a ze to mela byt antikompozice.
Mě bývá velmi často vytýkána středová kompozice,ale když má být co největší detail třeba motýla nebo zvířete ,tak to prostě jinak nejde, Nechávat u strany nevyužitou plochu mi připadá zbytečné a nehezké,protože to pozadí je většinou dost neostré. Něco jiného je třeba u krajiny nebo zátiší kde je ostrost v celé ploše. Tam si jde s kompozicí vyhrát mnohem víc.
ja snad budu delat uz jenom stredovky, abych sel proti mainstreamu... :-)
Ja bych porad jeste hrozne rad od nekoho chtel slyset, proc je stredova kompozice zde obcas nazirana temer jako fotografovo selhani... Podle mne existuje pouze dobra a spatna kompozice. U nekterych motivu je pro mne zrovna ta stredova ta spravna (ted zrovna jsem tu myslim mel jednu fotku, kde je hlavni postava takovym tim spocivajicim polem vsehomira, a ani veskery zmatek v pozadi za ni ji nevyvede z klidu, ktery okolo sebe vysila). U portretu je stredova kompozice jednim ze tri nejcasteji pouzivanych schemat, zpravidla vzdy tehdy, kdy je vnitrni klid a sila jednim z cilu zobrazeni... U jinych zase hledam rovnovazny bod jako vysledek nejakeho deje, interakce dvou a vice pohybu... a tam je zlaty rez jako kulminace nejakych diagonal casto ono idealni podvedome reseni. Nekdy ale delam "antikompozice", kde se sice zlaty rez da najit, ale az jako kompozice druheho ci tretiho planu, hlavni motiv a jeho interakce neguju orezem az do bezvyznamnosti... Myslim, ze nema cenu fotografovat podle poucek, at uz nejake kompozicni schema vychvaluji nebo naopak zatracuji. A pokud by mi nekdo laskave vysvetlil puvod tech despektivnich poznamek o "stredovkach" pod nekterymi fotografiemi, byl bych velmi vdecen... ciste ze zvedavosti :-)