Kompozice a její zákonitosti
Majitel: Pavel Janouškovec | |
[Uložit forum do bookmarku]
Pan Smazaný | 00:50:37 03.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Žádný formát není ten jediný správný, ale může být jediný správný pro prezentaci daného záměru...
Tomáš Houda | 23:48:16 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Myslim, si, ze se mylis. Alespon snimaci format kinofilmu vznikl nahodou :-)
Ta prihoda stoji v kazdem prospektu Leiky... Pan Oskar Barnack, ktery byl nadseny kinoamater (tocil filmy) potreboval nejaky jednoduchy pristroj na testovani expozice ruznych kinematografickych filmu, tedy tech 35mm s dvoji perforaci, na jake se dodnes fotografuje. A tak si sedl a postavil si prvni pra- leiku. ta byla jeste na polovicni format, obvykly pro filmare (obrazky jsou nasirku napric filmu, nad sebou). Film vyvolal a byl prekvapen dobrou kvalitou zvetseniny (tehdy se fotilo jenom na 6x9 a podobne). Aby kvalitu trochu vylepsil, format proste otocil o 90 stupnu a zdvojnasobil :-) a prvni Leika byla na svete...
ostatni formaty vznikaly castecne podobne nahodne, ale to je zase jiny pribeh deti ;-)
Jirka Vaňourek | 22:54:02 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Jirka Vaňourek | 22:52:46 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Marián Angelovič | 22:07:53 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Fero Decsi | 21:57:41 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Ad:
- Ty máš osobný problém a dal si ho osobne do verejného fóra. Niekto reagovať bude, robíš zbytočne ukvapené závery.
- Možno si nepostrehol vysvetlenie, že je to Tvoj problém, pretože si onen svoj problém okamžite zovšeobecnil na: O tom, že by tento formát byl k něčmu dobrý krom reportážní fotografie davu lidí ze střední vzdálenosti, lze s úspěchem pochybovat.
Si dobrý rečník, že zblbneš mnohých, ale nie všetkých :o).
- "Políčko" plano vytrhávaš z kontextu - zrejme Ti nedošlo, že ono pri pohľade do hľadáčika reprezentuje formát. A o tom si hovoril, prečítaj si svoj príspevok znova. Napokon - veď sa skús pozrieť sám, čo Ti mám o tom vykladať :-).
- Zase zovšeobecňuješ. Prezentuj to menej agresívne a nikto Ti nič nepovie. Možno niekomu z hľadiska výtv. kompozície (ako vravíš), vyhovuje... O čo Ti ide?
- O tom polemizuj s Mariánom, tento bod nepatrí mne.
Na človeka... Len Teba alebo si zahrnul i zbytok sveta?
- No jasne, súhlasím s Tebou, tak tomu podriaď všetko, konečne zahoď ten kinofilm a kúp si niečo poriadneho 3:4.
- Tak to je dobre. To je ale nečakaný posun. Čo sa stalo? :o)
Marián Angelovič | 21:48:59 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
David Zachoval | 21:46:49 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Jiří Cvrk | 21:36:01 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Pan Smazaný | 21:04:45 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
...doporučuji nastudovat něco VÍCE teorie...:-)))
...třeba o souvislosti biirytmů a rytmů jako takových, o souvislosti poměrů stran atd...
A doufám, že nepovařuješ všechny malíře, co nepoužívají poměr 2:3 za asociály, co neberou ohled na lidské vnímání????
Pan Smazaný | 20:57:16 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
1) Vidím, že jsi prudič, co všechno převádí do roviny osobních výpadů....
2) Pokud umíš číst, tak píšu, že: "...tento formát MI extrémně nevyhovuje..." Tak nevím proč mi to opakuješ
3) O využití políčka jsem nikde nemluvil...
4) Nevyhovuje mi, protože z hlediska výtvarné kompozice je to velmi obtížně použitelný formát... NIC VÍC..
5) Právě že existuje něco jako zlatý řez a jiné s tím související poměry, které působí na člověka "určitým" buď pozitivním a nebo negativním způsobem...
6) Pokud se snažím vyvtvářet z fotek ne dokumentátní dílo ale dílo, které má výtvarné ambice, pak tomuto cíli podřizuji vše. A tak téma, kompozice i formát jedno jsou. A v tomhle případě, mi vadí velmi původní poměr 2:3.
Problém je v tom, že někdo potřebuje ke kompozici zlatý řez, kopec pouček, pravítko a kalkulačku...Já ne, vše komponuji jen citem a ten BOHUŽEL pracuji vždy, takže i když mi formát kinofilmu nevyhovuje, tak i na něj "komponuji" už při snímání...(stejně jako každý člověk s citem)
6) VŠE CO JSEM TU NAPSAL SE TÝKÁ MNE, JE TO MŮJ PŘÍSTUP K PROBLAMATICE A NIKOMU NEBRÁNÍM ABY MILOVAL POMĚR 2:3
Marián Angelovič | 17:23:29 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Milan Santoyo | 15:49:36 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Fero Decsi | 15:13:21 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Škoda, že sebavedome tvrdíš, čo je zhovadilosť, lebo takto mi skôr sama Tvoja veta pripadne ako zhovadilosť. IMHO sa 4asto podriaďuješ tomu formátu, čo máš poruke bez toho, či to je nutné alebo nie. Vezmem to od druhého konca a skúsim vysvetliť polopate. Fotím povedzme mrakodrap - fotku s použitím nejakého ohniska komponujem tak, aby mi v rámci formátu vyhovovala, snažím sa z formáru danej chvíle dostať čo najviac. Nehovorím, že nie je možné komponovať s vedomím, že budem doma rezať, ale snažím sa Ti vysvetliť, že - áno, nevedomky často podriaďuješ výsledný obraz tomu, čo vidíš na matnici. Hodí sa to i Tebe - nemusíš toľko zahadzovať.
To, že Tebe extrémne nevyhovuje 2:3 (~ kinofilm, 1D, D60, 10D, ...) je Tvoj problém, rovnako ako mne nevyhovuje 3:4 (~ stredoformát 6x8, mnohé digitály, ...) Nerobím z toho vedu a nekupujem 3:4. Problém s kompozíciou budeš mať vždy a bez ohľadu na formát, ak presne nevieš dopredu, čo chceš z danej fotky mať či to zistíš až doma. Nepripisoval by som to na vrub formátu.
¨
O Tvojich pochybnostiach s použitím formátu 2:3 na iné než reportážne účely je asi škoda polemizovať, ale vedz, že nesúhlasím.
Pan Smazaný | 13:54:00 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Osobně fotím na kino, čili poměr stran 2:3 či 3:2 a tento formát mi extrémně nevyhovuje. O tom, že by tento formát byl k něčmu dobrý krom reportážní fotografie davu lidí ze střední vzdálenosti, lze s úspěchem pochybovat. Ostatně stačí si zajít na JAKOUKOLIV výstavu a fotek či obrazů (těch nereportážních) ve formátu kinofilmového políčka tam bude naprosté minimum, pokud tam vůbec nějaký tak šílený formát vůbec bude....
Problém mám s kinofilmem ještě jeden - už při focení podvědomě komponuji záběr právě na tenhle nešťastný formát a když pak chci udělat výřez, tak často zjistím, že to prostě nejde, ze bych musel daný záběr komponovat jinak při focení.
Za šťastnější formáty z hlediska výtvarné kompozice považuji 6x7cm a 4,5x6 cm pořípadě poměry, kterými disponují digitální fotoaparáty ...
Marián Angelovič | 07:15:25 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Marián Angelovič | 07:12:20 02.08.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Aj predtým existovali, najmä v polygrafii aj tzv. vedľajšie formáty typu B.
Dnes už existujú aj iné typy formátov...napr. Hasselblad robí fotoaparát na tzv. panoramatický formát, kde sa na klasický kinofilm fotí políčko dlhé až 65 mm....panoramatický formát obrazu s pomerom 9:16 majú už aj niektoré TV prijímače....
V podstate pomer 2:3 máme ako ľudia akosi geneticky zakódovaný...myslím, že to súvisí s perimetrom oka...zvieratá vidia úplne inak ako my a navyše aj rôzne podľa druhu...
Miloslav Kukla | 07:10:40 16.07.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Martin Hruby | 17:19:02 15.07.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
kazdopadne by se tyto veci mely delat CITEM a citovanim theorie :o)))
ää* michal kostowski | 16:28:27 15.07.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
skusmo prepnem tikital do formatu 3:2 a uvidim...
David Zachoval | 16:26:20 15.07.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Vít Schwarzbrunn | 16:24:46 15.07.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
David Zachoval | 16:05:54 15.07.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
ää* michal kostowski | 16:01:10 15.07.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
David Zachoval | 15:53:05 15.07.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
ää* michal kostowski | 15:38:42 15.07.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Bilbo z Libně | 09:24:32 23.06.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
.. termín "vysoká poznávací hodnota prostředku poznání" se vzpírá chápání, to máš pravdu. :')
Fero Decsi | 19:54:15 22.06.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Tvoj voľný preklad má medzery, len si človeka sovietskeho typu vymenil za euročloveka a filmového fotografa za algografika :-))). Myslím, že je o dosť horšia, než originál od súdruhov.
Bilbo z Libně | 19:33:29 22.06.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Tak co myslíš? Dělat hezký obrázky? Jo, klidně. Technicky dokonalý určitě. Finančně úspěšný? No to už by bylo super. Ta technika nejni zas tak jednoduchá, je to dřina, myslím. .. Tak mě napadá: Už se někdo posmrtně stal mistrem světa ve sprintu či v kralování v kráse?
Fero Decsi | 17:24:01 22.06.2003 | | | [Kompozice a její zákonitosti]
Čiže sa v sovietskej spoločnosti prišlo na to, že skutočnosť sa pozná skrzevá umenie, a to je tá hodnota, zistenie. Ináč fakt neviem, preberám to sprava-zľava a nič než, že je to slovíčkarenie, mi nenapadá... Našiť to na snímku? Nejak je to slovné spojenie čudné :-).