Komentáře:     Strana: z 93  


Novější | Starší

Svědek odcházejícího času - NEBODOVAT [Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU]
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 16:52:41 28.07.2004

vice z jeho tvorby muzete nalezt napriklad tady

Přehrada [Roman Machek | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 5
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 07:41:55 28.07.2004

tyhle veci ti jdou..je to pekne :)

Viadukt [Roman Machek | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 5
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 07:41:16 28.07.2004

taky spica :)

Viadukt II [Roman Machek | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 5
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 07:40:35 28.07.2004

hezke...a pripojil bych se take k dotazu, kdepak to je ?

...liduprázdno... [Roman Machek | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 5
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 07:39:08 28.07.2004

jako Jan Savicky

Mlžná pokrývka - tentokrát nad lesem [Petr Lett | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 5
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 06:38:35 28.07.2004

nwni to spatne. obili v popredi se mi libi

Svědek odcházejícího času - NEBODOVAT [Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU]
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 06:13:57 28.07.2004

Mozna to tu uz probehlo, nicmene nenasel jsem. Tak pro jistotu

Svědek odcházejícího času - NEBODOVAT [Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU]
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 06:13:02 28.07.2004

Zemřel fotograf a pedagog Pavel Štecha

Kahlerově chorobě, poruše krvetvorby, při níž řídnou kosti a vytvářejí se na nich nádory, podlehl v pondělí 20. července dokumentarista a přední český fotograf Pavel Štecha.

Štecha byl bytostný homo politicus. Politika byla v jeho volné tvorbě přítomna vždy, i když "velké dějiny" fotografoval jen ve dvou nárazech: nejprve to byla vojenská intervence do Československa v srpnu 1968, pohřeb Jana Palacha v lednu 1969, nepokoje při prvním výročí okupace, a pak až demonstrace na Národní třídě 17. listopadu 1989 a následný mocenský zvrat. Politika totiž byla ve Štechově pojetí něčím, co se "dole" žije každý den, co se odehrává na ulicích a v příbytcích. Snadno viditelná všednost, která je pro většinu obyvatel nevýznamná, a tudíž vlastně neviditelná, měla pro Štechu obrovskou vypovídací hodnotu.

Musím to zaznamenat

Narodil se 20. prosince 1944 v Praze. Byl výtvarně nadaný, ale otec, který s komunisty vedl malou soukromou válku například tím, že si zařídil invalidní důchod, protože na ně nehodlal pracovat, mu výtvarnou školu zakázal. "Žádné komunistické hvězdy malovat nebudeš!" sdělil synovi a byla z toho zeměměřičská průmyslovka. Středoškolák Štecha se pobláznil do divadla Semafor a začal tam své idoly fotografovat, neboť od staršího bratra dostal darem aparát. Ve fotoklubu si jeho talentu povšiml teoretik Ludvík Baran a v roce 1967 byl Štecha přijat na FAMU. Představoval si, že po škole vyjede do ciziny na zkušenou a pak se vrátí, vybaven profesně i jazykově, aby tu všem ukázal. Ovšem Husákovým uzavřením hranic na podzim 1969 vzaly sny zasvé.
FAMU absolvoval v jedenasedmdesátém a následujícího roku se Štecha a generační spřízněnci Markéta Luskačová a Ivo Gil výrazně prezentovali v Roudnici nad Labem výstavou syrové dokumentární fotografie. Pak už něco takového dlouho nebylo možné. Štecha se živil různými zakázkami (například dokumentoval pořady v Československé televizi) a soustavně pracoval na několika cyklech. "Měl jsem silný pocit, že musím fotografovat, co se tu děje. Proto jsem si například zvolil za téma chalupáře, protože to byl obrovský fenomén, v sedmdesátých letech společnost velice ovlivnil," přibližoval fotograf vznik svého asi nejznámějšího normalizačního cyklu Majitelé chat.
Vyhledával mezioborový dialog: konzultoval a nejednou i přímo spolupracoval se sociology nebo s architekty, kteří vyhotovovali například územní studie, na nichž se podílel fotodokumentací. Díky velkorysosti profesora Jána Šmoka, ale i díky profesorově schopnosti hrát taktické hry s bolševickou vrchností získal nestraník Štecha na FAMU částečný úvazek coby asistent pro dokumentární tvorbu. Rukama mu prošla celá příští plejáda známých autorů.
Jako dítě si Štecha vyráběl svoje noviny a pracovat v těch opravdových bylo jeho přáním. Splnilo se mu roku 1992, kdy se stal vedoucím fotoreportérů v exkluzivně vedeném, ovšem ekonomicky sebevražedném deníku Prostor, který ještě téhož roku zanikl. Zanedlouho poté, jako již docent FAMU a čerstvý nositel ceny v soutěži World Press Photo (za snímek prezidenta Havla, kterak "naslouchá" andělskému troubení na obraze Mistra Theodorika), zvítězil v konkursu na vedoucího nově zřizovaného ateliéru fotografie na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Vedl jej až do smrti.
Vedle pedagogické a organizační práce nadále fotografoval, především architekturu. Netajil se tím, že s pádem komunismu ztratil coby dokumentarista téma; za touto etapou se před třemi roky ohlédl monografií U nás: 1968-1989.

Uspořádat si čas

Štecha jednak soustavně snímal Pražský hrad, je například spoluautorem velké monografie o Josipu Plečnikovi či edice tematických sešitů Fragmenty: v jednom každém se zaměřil na určité detaily architektury Hradu, a jednak fotografoval nově vznikající stavby, vesměs kvalitní a "trendové". Miloval pěkné předměty, čistý design, funkčnost. Přesně takový byl i jeho "vejminek" v Černošicích u Prahy, nevelký objekt, který Štechovým navrhl Martin Rajniš. Stojí vedle rodinného domku, který manželé přenechali dceři a její rodině. V tomhle útěšném prostředí sbíral síly pro potýkání s chorobou, která si ho vybrala. Chemoterapie, opakované autotransplantace buněk kostní dřeně, bolesti. Byl statečný: "Buď tomu podlehnete a upadnete do depresí, nebo si řeknete, že se z toho neposerete. Svůj čas si mohu díky tomu lépe uspořádat, nemusím dělat úplné blbosti, honit se za nesmysly, za penězi," řekl v jednom z rozhovorů, v nichž se o nemoci neostýchal zmínit.
Byl fotografem odcházejícího světa nejen proto, že jádro jeho díla tkví ve vizuálně vytříbeném dokumentování toho, "jak jsme tu žili", nýbrž i přístupem k fotografickému médiu. V předloňské profesorské přednášce se Štecha zamýšlel nad důvěryhodností fotografie jako takové, nad tím, jak je pro něho důležité, zda "zobrazená situace má reálný podklad nebo zda se více a více pohybujeme ve světě virtuálním". Většina fotografů nastupující generace možnosti například elektronické manipulace obrazu takhle eticky neprožívá. Prostě ji provozuje.

Příjemný pohled na Brno [Jiří Březina | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 3
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 07:02:44 27.07.2004

nechtelo by to brno ostrejsi ?

[Kamila Janková | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 5
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 23:17:53 26.07.2004

libi

B. [Jirka Steiger | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 5
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 23:16:23 26.07.2004

parada :)

A [Jan Zatecky - Jaytech | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 5
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 23:14:56 26.07.2004

libi :)

Moje žena [Jan Honců | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 4
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 23:14:37 26.07.2004

vyraz neni moc patrny, takovy zatemnely

Truck Trial Jihlava [Tomáš Jindra | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 5
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 22:30:40 26.07.2004

libi :) chtel jsem tam jet, ale dostal jsem ultimatum od zeny :) Bud ona a pout nebo rancirov :)

Absolutní pohoda (alespoň pro mě) [Martin Posselt | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 5
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 22:29:14 26.07.2004

paraaada

le soleil... [kato žlutá opice | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 5
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 18:29:06 26.07.2004

Hi Key :))))
libi

Fotograf v ohrožení [Vít Švajcr | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 4
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 18:08:07 26.07.2004

a neda pokoj :)

Horoooor [Radoslav Grešák | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 4
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 17:16:10 26.07.2004

ostrost mi tam nechybi :)

V krajine lopuchov [Roman Ďuriančik | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU]
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 17:14:37 26.07.2004

roman >
nezlob se, ale pomineme-li technickou stranku veci, kterou, jak pises, jsi nemohl ovlivnit, tak zbyva jeste kompozice, kterou ovlivnit muzes a rekl bych, ze tady sis mel daleko vic pohrat.. tady se ti jen postavila slecna a tys ji vyfotil. Kdyby jsi treba nejak zasil za nejakej lopuch, aby byla v nejake zajimavejsi poze..hned by to bylo jine

Zátiší [Marek Klic | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU] 1
Mira Urban | : - | POSLAT ZPRÁVU VLOŽIT AUTORA DO BOOKMARKU | 17:09:04 26.07.2004

viz Ivan Simonik :)