- Technická data:
- Canon EOS 300D, objektiv: EF-S 18-55
ISO 400, 67 sec, F 11, 37 mm (x 1,6) - Poznámky a vzkazy:
- Malováno světlem, proto tento charakter ostrosti. Expozice trvá desítky sekund, nesvicuje se baterkou s úzkým kuželem. Díky tomu lze dosáhnout zvláštní atmosféry. A taky mám rád low key, bílou nehledejte :-).
Dovolil bych si ještě upozornit na Tanečnici, kterou Ianus Germanicus zařadil do svého výběru Wýroční ceny IG pro červen. A taky moje nejbodovanější. - Popis:
- Klíčová slova:
- exif
Petr Lett | 06:26:48 16.02.2005 | |
nojó, baterka, světlo je pak tak trochu jako prolezlé řídkým listím pod břízou...Pěkné!
Jan Savický | 12:57:08 29.07.2004 | |
Peter, rty jsou opravdu zvláštní, hýbla s nimi, jakoby něco říkala.
Peter Kaclík | 07:59:49 29.07.2004 | |
nebol som nahnevany, ale asi som to mierne prehnal, lebo teraz na to pozeram a dal by som 4. tie rozmazane pery, pricom oci su ok mi vadia
Jan Savický | 13:48:31 22.07.2004 | |
Romane, hlášení přijímám. fotku jsem kontroloval, nevykoukals jí, nic z ní neubylo, v pořádku :-))
Roman Šinágl /trek/ | 12:30:05 22.07.2004 | |
hlásím dobrý pocit z této fotky...hrátky se světlem se povedly...koukal jsem přesně 67 vteřin... :)
Jan Savický | 11:24:04 22.07.2004 | |
Mirku, ty náušnice jsem taky extra řešil, nakonec jsem je nechal. jistej si s nima nejsem doteď.
Mira Urban | 06:23:35 22.07.2004 | |
nevim, zda ty nausnice tam nepusobi rusive, ale jinak se shodnem jak ty u meho komentare...teple odstiny a mekka kresba :) taky se mi libi
Jan Savický | 14:25:08 20.07.2004 | |
...a je taky o tom, že fotografie jsou velký klam. modelka je rošťák, neposeda a nic jí svaté není :-))
Jan Savický | 14:22:33 20.07.2004 | |
Lubo, pomůžu ti: ona je svatá. (tedy na rozdíl ode mne :)
Hledej za obrazem, hledej jako ve starých čínských malbách v tichu a dálce. všechno má svůj čas. tahle fotka nebude mít moc příznivců, ale ty, co získá, nepustí, tak raděj honem pryč! :-)
Hledej za obrazem, hledej jako ve starých čínských malbách v tichu a dálce. všechno má svůj čas. tahle fotka nebude mít moc příznivců, ale ty, co získá, nepustí, tak raděj honem pryč! :-)
Tr. Lubomír Vlk | 13:54:07 20.07.2004 | |
Jane, na tuhle fotografii potřebuji více času... ...asi to bude hodně dumání, hodně opětovného vracení se... ...ta technika je určitě sympatická... ...ale nejvíc dumám o té určité strnulosti - sošnosti modelky... ...a možná hledám nějaký záchytný bod - nějaké světýlko v očích... ...já vím - absence bílé či velmi světlé je Tvůj záměr, a je to tak v pořádku... ...šerosvit má velké kouzlo... ...ale mám pocit, že něco, možná nějaké gesto, výraz očí, nebo mázlý pohyb či něco úplně jiného bych... ...zkrátka ještě nějaká ta třešnička na dortu...
Michal Hluchy | 10:37:33 20.07.2004 | |
ajaj, tady se nejak rozmaha paint with light, o vikendu hodlam neco taky vyzkouset, kazdopadne je to platny pokus a jsem zvedav na dalsi....
Tr. Ianus Germanicus | 16:06:51 19.07.2004 | |
No, rozhodně je to zvláštní a zajímavé... se mi to líbí, ale stále jakobych nad něčím v tom váhal - a nevím nad čím..? musím to nechat ještě chvíli uležet...
Jan Savický | 12:34:14 18.07.2004 | |
Tome, souhlas. Každý má své vidění a cíle, a to je dobře. Od toho je diskuze. Názoru Václava si vážím, několik jeho fotek mne skutečně zaujalo (např. Adriana, Leny, MICHAELA - touch of light). Nesnáz je snad jen v tom, že to, co položil jako nevyužitou příležitost, na svých malovaných fotkách zde na PP taky nevidím, třeba na MICHAELA - touch of light je podle mne svíceno téměř z jednoho směru, tělo je hladké, nekomplikované (a velice krásné), ale nechci chytat za slovíčko. Buď jsem něco nepochopil, nebo prostě nikdo nejsme dokonalí :-)
Tomáš Kořan | 11:51:14 18.07.2004 | |
Já myslím že vašek a standa tlačej tuto fotku do svých představ o technice dlouhé expozice ve tmě. Tahle fotka jde přece jiným směrem. Přesně jak to vysvětluje ve svém předposledním komentáři. Tahle fotka nejde přelítnout, ohodnotit techniku. Člověk by se prostě měl nechat oslovit. Jinak z toho nic nemá.
Jan Savický | 11:09:16 18.07.2004 | |
Díky!, chce se mi zvolat: "Mí Pražané mi rozumějí", ale to bych překročil i meze své nabubřelé troufalosti, a tak nezvolám. (jojo, nedá se nic dělat, hraju si rád i se slovy, snad se mnou budete mít ještě strpení, bude jen hůř :o))
Pan Smazaný | 10:49:09 18.07.2004 | |
Já myslím, že určitě za pět. Jsem tu už asi po patnáctý. Byl jsem tady už v noci. Pořád se vracím. Pro mne nebylo jednoduché se poctivě s touto fotkou vyrovnat. Je tak zvláštní a jiná a nesplňuje zažitá kritéria. Má však v sobě něco tajemného a magicky silného. To jsem se zase rozkecal =(:o))
Jan Savický | 08:30:12 18.07.2004 | |
Stando, v čem nejistý? že nevytahuji každý záhyb tváře, jak by si Václav snad přál, vždyť bych jí učinil vychrtlou. že to technika umožňuje ještě neznamená, že je to její jaksi povinné užití, že se to musí. Samozřejmě, že nemusí, ani Václav to na své fotce nepoužil. A mistři jako Emil Schildt se do stínů za každou cenu taky nijak nenutí, proč taky? Zobrazuji krásu a ne zmar. Tato technika mě fascinuje svou vláštní atmosférou, možností ukázat, co chci já a jak chci já, a potlačit vše ostatní. Tak v čem nejistý, Stando, stojíš si za tím nebo ses jen přidal? :-)
Jan Savický | 04:20:17 18.07.2004 | |
doplňuji/opravuji: kužel baterky se přibližně zdvojnásobí ve svém průměru jen při určité konstrukci svítilny, nikoli obecně u každé. Souhrn světla je ale i tak zhruba stejný.
Stanislav Paluda | 02:56:38 18.07.2004 | |
krok správným směrem, ale ještě dost nejistý (souhlas s V.Š.) ...
Jan Savický | 02:09:07 18.07.2004 | |
ještě k intenzitě světla. Všiml jsem si zajímavé věci: přestože osvícení řekněme 1 mm 2 klesá se čtvercem vzdálenosti zdroje, neznamená to, že by baterka musela při zdvojnásobení vzdálenosti od modelu čtyřikrát zpomalit, aby zachvala stejnou expozici. A to proto, že i kužel se rozšíří na dvojnásobek, tedy osvětlená plocha s kvadrátem taky na čtyřnásobek. Na model tedy dopadá v souhrnu stále stejné množství světla (přibližně). I empiricky se to dá ověřit, zhruba to sedí. Máš podobné poznatky?
Jan Savický | 01:54:07 18.07.2004 | |
ad šmouhy: já taky kmitám. Na ústí tý trubky mám ruku a tvaruji podle potřeby, takže stejně jako Vrabko.
ad plastičnost: chápu a souhlasím. Na tomhle portrétu je ale především obličej, s úžasnou linií tváří, kterou se myslím podařilo vystihnout, včetně pravé lícní kosti (ale zas ne zbytečně zdůrazněné). Není tu tolik prostoru jako u té tvé, to je fakt. Máš i ruce. Hra svalů a kostí u mne tedy až příště :-) Dík za komenty, jsem rád, že fotka zaujala i kované fotografy a to je povzbuzení. Učit se mám samozřejmě co až do smrti smrťoucí... :-)
ad plastičnost: chápu a souhlasím. Na tomhle portrétu je ale především obličej, s úžasnou linií tváří, kterou se myslím podařilo vystihnout, včetně pravé lícní kosti (ale zas ne zbytečně zdůrazněné). Není tu tolik prostoru jako u té tvé, to je fakt. Máš i ruce. Hra svalů a kostí u mne tedy až příště :-) Dík za komenty, jsem rád, že fotka zaujala i kované fotografy a to je povzbuzení. Učit se mám samozřejmě co až do smrti smrťoucí... :-)
Václav Širc | 01:38:27 18.07.2004 | |
JS: co sem postrehl jak se smouham vyhnout tak jsou vicemene dva zpusoby ... ja preferuji kuzel s mekcim krajem, pomale a plynule tahy, ale treba martin vrabko sviti ostrym svetlem, stinenym rukou ale "kuzelem" ci jakymkoliv jinym patvarem co mezi prsty vyrobi neustale a velmi rychle kmita ... jinak to zvyrazneni linii sem myslel trosku jinak - kdy dam prikla treba na ruce ... mas tam svaly, kdyz ruku nasvitis "klasicky" tam tam budou stiny velmi jemne protoze nema co "stinit", nicmene kdyz budes svitit terba smerem od lokte k rameni tak se to vsechno krasne prokresli a vynikne kazdy detail a takhle muzes svitit kazdy delail zvlast klicni kosti, oblouky nad ocim, dolicky ve tvarich ... z tvoji fotky mam trosku pocit jako bys prilepil na karton fotku a to vyfotil ... je to strasne plochy ... a takovy neukazneny, jako kdybys v pulce foceni ztratil prehled co od toho vlastne cekas ... neber to nijak spatne, je to jen muj osobni nazor ...
Stanislav Vaněček | 01:26:49 18.07.2004 | |
výraz i modelka parádní, technika zajímavá, ale něco mi na tom nesedí :-)
Jan Savický | 01:25:34 18.07.2004 | |
Václave, všimni si nasvícení levého ramene, které dává vyniknout linii tváře v úrovni úst. Naopak nasvícení tváře v úrovni nosu, kde je linie posazená proti černému pozadí. Baterkou obvykle trochu chvěji, aby nevznikaly čáry, tyhle šmouhy si zatím vysvětlit neumím.
Trochu jsem ti zpucoval Amnesii, já vím, fakt se mi moc nelíbila :-)
Tomáš Kořan | 01:10:54 18.07.2004 | |
Robert + Honza - tak ja jdu spat. Doufam ze na mne ceka nejakej zajimavej sen a budu si ho pamatovat. Tonovani tu sedne jak holka na tupyho milionare:). To by se teto stat snad nemohlo. Dobru/dobrou noc. Moje devce uz chrape nejak moc nahlas:).
Václav Širc | 01:10:16 18.07.2004 | |
tak trosku kritiky pro zmenu: je tam videt ze pouzity kuzel ma prilis ostre kraje, dela to nehezke smouhy.. navic je asi prilis siroky ... u tehle fotky konkretne jsem prilis nepochopil pouzitou techniku ... nebot mi prijde ze byla pouzita zcela zmatene ... bud muzes pomoci ni prolinat objekty jako v multiexpozice, nebo se pouziva na vyzdvizeni detailu a linii, protoze muzes exponovat kazdou plochu z jineho uhlu ktery je pro tu plochu vhodny, typicky ramena vodorovne, tvare a oci zezhora aby vynikla hra stinu, tady je to neskutecne ploche a presne tyhle moznosti si uplne zabil. Popravde mi to prijde jako jeden z prvnich nepovedenych pokusu ...
Jan Savický | 01:02:42 18.07.2004 | |
Romane, šedá je barvou sak a velebníčků. Tyhle fotky se většinou tónují, a já nenašel důvod jít v tomhle vlastní cestou. Zkoušel jsem to, a tvář je studená jak studna.
Tomáš Kořan | 00:55:48 18.07.2004 | |
Pujdu za chvily do nebe ale jeste jsem se vratil. Prosta krasa s hloubkou je proste neco posledni dobou tak opomijeneho... Mam doma zenit se sniperem ale uvazju jeste o koupi minolty dynax 3xi. Ale mam toho tolik ze nestiham. Zadnej umelec ze mne nebude ale i tak tyhle veci obohacujou.
aa* hana špírková | 00:44:31 18.07.2004 | |
DIKY moc za tipy. Aspon sa vyvarujem chyb. Urcite u toho budem nervacit ako male decko, ale to ma asi na tom bude najviac bavit :-))
Roman Kucera | 00:39:34 18.07.2004 | |
já si nemůžu pomoct, ale tak moc jako ostatní z toho nadšenej nejsem... je to zajímavé, tehnicky zvládnuté, má to supr výraz... ale barevně mi to holt nesedí... Kdyby to bylo černobíle je to za 5
Jan Savický | 00:36:07 18.07.2004 | |
Hanko, zkus to, vyžaduje to zprvu trochu experimentování, nalezení správných parametrů a trochu vědomostí z fyziky (světlo ubývá s kvadrátem vzdálenosti :), pak už se kouzlí. Baterku mám halogenovou opatřenou dlouhou trubkou (izolace z topenářských trubek) pro zaclonění nežádoucího rozptylu světla. Digifoťáky mají nevýhodu v tom, že čip se při dlouhých expozicích přehřívá a generuje místy bílé tečky, dají se retušnout. Pokud nasvěcuješ velmi malé objekty, květy a pod, zkus před baterku umístit čočku nebo dalekohled.
aa* hana špírková | 00:26:25 18.07.2004 | |
tato technika ma nadchla uz pri zminovanom M. Vrabkovi. Tiez si chcem vyskusat podobne pokusy a samoze podporujem aj tvoj vysledok
Jan Savický | 00:09:14 18.07.2004 | |
Jene H., neva, používám jakési pomyslné váhy při posuzování bodů na PP, a kdybych dostal jen pár vřelých slov nebo i pětek od několika lidí, jsem královsky odměněn. Tak se už i stalo.
Robert Rybársky | 00:03:21 18.07.2004 | |
Jan Horyna: ak toto je za 3 ? Tak potom cele bodovanie na PP je na prd.
pt¤ Jan Horyna | 00:00:23 18.07.2004 | |
jo a jo a jo ... budu zlej... nevim, ale nejak mi to nesedi... 3, neva?
Jan Savický | 23:56:54 17.07.2004 | |
Tome, dík. Modelem sedělo docela prosté děvče, ale tvář má andělskou.
Robert Rybársky | 23:51:19 17.07.2004 | |
Janko rozhodne v tom pokracuj, lebo ak sa Ti bude takto darit tak sa tesim na kazdy dalsi portret.
Jan Savický | 23:48:27 17.07.2004 | |
Roberte, to je pro mne veliké vyznamenání, o to víc, že je to můj první portrét... Dík.
Martin za to vlastně může, u něj jsem malování světlem viděl poprvé a zahořel jsem :-). A taky kardan, zeptej se ho, konzultoval jsem s ním nějaké netradiční pokusy (taky sem asi něco pošlu).
Miloš Roušal | 23:40:52 17.07.2004 | |
Teda zajímavý postup focení.Výsledek se mi líbí je to takové poklidné až tajemné.
Robert Rybársky | 23:38:57 17.07.2004 | |
Jan Savicky: pozdrav odovzdam :-) Dnes vravel ze na buduci tyzden chysta aj on nieco pridat. Videl som v originalnej velkosti jeho prace s Linhofom a to je tak uzasne.
Jan Savický | 23:31:11 17.07.2004 | |
Roberte, díky! Pozdravuj Martina, jsem zvědav, jestli se mu tohle bude líbit.
Helena Görnerová | 23:29:47 17.07.2004 | |
Jemná tvář a krásně malované linie. Světlo v hlavní roli a přesto zvýrazněno stínem. Je někde ve snu a přeci tak vymodelovaná a hmatatelná. Hraj si dál, Honzi, je to překrásný. Obzvlášť ta levá tvář, ustupující do stínu a přeci do světla. Líbí se mi čím dál víc....
Jan Savický | 23:26:44 17.07.2004 | |
Fixovaná nijak není, jen klidně sedí a uvolňuje se, nesnaží se nehýbat :-)
Jan Savický | 23:25:51 17.07.2004 | |
fór je v tom, že oněch 67 sekund se netýká celé tváře. Např. oči jsou exponovány jen zlomek této doby. Světlo se ale nesmí nikdy vrátit!