- Technická data:
- Pentax MZ 3,
objektiv Pentax 4-5,6
/80-320 mm ,
film neg. Fuji 400 ASA - Poznámky a vzkazy:
- Popis:
- Klíčová slova:
- exif
Petr Hořice | 11:50:30 17.10.2002 | |
Z toho důvodu jsem prodal základní plastový zoomy a v bazarech kupuji starší, ale kovová skla. Krátká dráha ostření je též nezanedbatelný fakt, ale daleko důležitější je odpor ostřícího kroužku. Když jde moc volně (tak se dělo u těch plastových), tak to člověk prostě neudrží.
Tu akčnost a pohotovost samozřejmě chápu, ale to není pořád důvod obhajovat středovou kompozici. Ano... je to hrozně těžký, ale o to je větší radost, když se to povede. Rozhodně ti to neříkám proto, že mě baví tě za něco prcat, nebo nedejbože tě poučovat. A srovnávání fotografů a malířů není vůbec od věci a už vůbec ne hloupost. Je to grafické ztvárnění toho co vidíš, nebo znáš a je jedno jakou použiješ techniku. Mrkni do National Geographicu a uvidíš že pravidla kompozice se snaží dodržovat i fotografové zvěře. Nebo sportovní fotografové... to je v podstatě to samé... to, že mají techniku za pár miliónů s kterou to jde prostě líp, je pravda, ale.... nikdo se nasnaží sportovce kopajícího, vrhajícího, běžícího, letícího, nebo kýho víra dávat na střed záběru. Správně jsi zmínil dělání výřezů. Když se to prostě nepovede, přijdou na řadu nůžky a v dnešní době PC.
Je to obecně rozšířený názor a já se k němu plně přikláním. Můžeš se za to na mě klidně zlobit, ale to je vše.
Tu akčnost a pohotovost samozřejmě chápu, ale to není pořád důvod obhajovat středovou kompozici. Ano... je to hrozně těžký, ale o to je větší radost, když se to povede. Rozhodně ti to neříkám proto, že mě baví tě za něco prcat, nebo nedejbože tě poučovat. A srovnávání fotografů a malířů není vůbec od věci a už vůbec ne hloupost. Je to grafické ztvárnění toho co vidíš, nebo znáš a je jedno jakou použiješ techniku. Mrkni do National Geographicu a uvidíš že pravidla kompozice se snaží dodržovat i fotografové zvěře. Nebo sportovní fotografové... to je v podstatě to samé... to, že mají techniku za pár miliónů s kterou to jde prostě líp, je pravda, ale.... nikdo se nasnaží sportovce kopajícího, vrhajícího, běžícího, letícího, nebo kýho víra dávat na střed záběru. Správně jsi zmínil dělání výřezů. Když se to prostě nepovede, přijdou na řadu nůžky a v dnešní době PC.
Je to obecně rozšířený názor a já se k němu plně přikláním. Můžeš se za to na mě klidně zlobit, ale to je vše.
Jindřich Lukášek | 21:21:16 16.10.2002 | |
Jirka V. a Petr :I já samozřejmě používám ruční ostření, i mě už AF zklamal,nejen v přírodě ale i při obyčejné svatbě při ostření na bílou nevěstu.Jenže v přírodě je času málo ,když mám AF zapnut a najednou se objeví moment, kdy je lépe ostřit ručně, ztrácím 5-10 sekund hledáním tlačítka,přehmat na obrubu objektivu,ostření a... zajíc je v čudu.A to jsem byl dvacet let zvyklý na ruční ostření, jenže AF objektivy mají mnohem kratší zaostřovací dráhu, takže snadno to správné místo přejedu.Já musím hlídat především postoj zvířete,zdali nemá otočenou hlavu,překrývající se nohy ap.A ne komponovat zvíře do nestředové polohy. Co se týče středové kompozice,srovnávat fotografy a malíře je nesmysl.Ten malíř kreslí jeden obraz několik dní nebo měsíců ,často dlouhé hodiny rozmýšlí o správné kompozici,fotograf má času mnohem méně,u momentek se jedná o vteřiny,takže vytýkat těmto fotkám tyto vady kompozice mi nepřijde moc správné.Samozřejmě lecoc se dá napravit dodatečným výřezem,u tohoto snímku by to nebyl problém,stejně je to výřez.Ale já si myslím že tady o středovou kompozici stejně nejde, vždyť před zajícem je zřetelně víc prostoru než za ním !!
Petr Hořice | 17:28:42 16.10.2002 | |
Já se poslední dobou učím ostřit ručně a moc mi to dává a pomáhá. Ale to tě nezajímá co a jak dělám, to je mi jasný :-))) Autofokus už mě mockrát zklamal.
Opravdu nevím kdo s tou poučkou o středové kompozici přišel první, ale čím dýl fotím a dívám se na fotky jiných, tím více toto beru jako nezvratitelný fakt. "Opravdoví" fotografové pravdivě tvrdí, že aritmetický střed fotografie je na pohled mrtvé a hluché místo. Existují samozřejmě vyjímky, ale většinou se to týká nějakých souměrných objektů. Ono je to složité... není střed jako střed :-) Focený objekt může samozřejmě do středu zasahovat, nebo jej překrývat, ale střed foceného objektu by se neměl překrývat se středem obrazu. Tato základní poučka není nijak nová a ani nepochází z poměrně mladého oboru fotografie. Touto poučkou se už dlouho řídí malíři a výtvarníci. Zkus proskoumat nějaké pěkné malované obrazy a zjistíš, že to tak prostě funguje.
Opravdu nevím kdo s tou poučkou o středové kompozici přišel první, ale čím dýl fotím a dívám se na fotky jiných, tím více toto beru jako nezvratitelný fakt. "Opravdoví" fotografové pravdivě tvrdí, že aritmetický střed fotografie je na pohled mrtvé a hluché místo. Existují samozřejmě vyjímky, ale většinou se to týká nějakých souměrných objektů. Ono je to složité... není střed jako střed :-) Focený objekt může samozřejmě do středu zasahovat, nebo jej překrývat, ale střed foceného objektu by se neměl překrývat se středem obrazu. Tato základní poučka není nijak nová a ani nepochází z poměrně mladého oboru fotografie. Touto poučkou se už dlouho řídí malíři a výtvarníci. Zkus proskoumat nějaké pěkné malované obrazy a zjistíš, že to tak prostě funguje.
Jirka Vaňourek | 01:58:35 16.10.2002 | |
Jindřich:..myslím, že všechno se dá zvládnout ve zlomku vteřiny ... namáčknout, zkomponovat vyfotit .... jinak si myslím, že zajíc nebyl zas tak blízko, aby si ho musel jet v pohybu na servozaostření .... i s AF často a rád ostřím ručně ...
Jindřich Lukášek | 23:07:11 15.10.2002 | |
Petr : Zkus zaostřit na zajíce když není ve středu hledáčku a za ním je kilometr údolí.To jsem si nemusel kupovat foťák s autofokusem.A na nějaké namáčknutí spouště a pak hledání té správné nestředové kompozice není čas.Teď už zase slyším, že existuje výběr zaostřovacích bodů ,ale při focení zvěře fakt není na takové vymoženosti čas.A taky by mě zajímalo, kdo přišel s tou poučkou ,že hlavní motiv není dobré umísťovat do středu.