Fotografie: Když ustoupila voda
Autor: Robert Mekiš | |
Kategorie: krajina
Vloženo: 12:13:35 25.11.2003
- Technická data:
- Fotoaparát: Olympus C-4000Zoom
Formát: digital, 4 Megapixel
Objektiv: vestavěný 6,5 - 19,5 (= 32 - 96 35EQ kinofilm)
Datum expozice: 22. listopadu 2003; 7:39
Lokace: Dolanský rybník, Holany, Českolipsko, Liberecký Kraj, CZ
Čas: 1/2 sekundy
Clona: 2.8
Přepočtená ohnisková vzdálenost: 34 mm
ISO: 100
Priorita času
Stativ + Samospoušť (= lepší ostrost ;)
Filtr: Cokin neutrální přechodový (šedý) P 120
Cokin neutrální přechodový (šedý) P 121
Cokin oteplovací (béžový) A 027
Homepage:
http://www.robertmekis.com - Poznámky a vzkazy:
- Ano, jak Silke Klein řekla, opravdu byla v sobotu mlha. V té době, pár desítek kilometrů na západ, se nám zrovna bahno lepilo na boty a rybník nám odkrýval pouze část své rozlohy. Během té doby za oběť bahnu padly obě boty, stativ i dobrá nálada.
Tedy do té doby, než jsme zakotvili v jedné zátoce a já se zrovna podíval na svět přes objektiv fotoaparátu, zacloněný oteplujícím filtrem. Sice to zlehka vinětovalo, ale já byl rád, že právě díky ztmaveným rohům nemá atmosféra pražádnou šanci vyklouznout ze snímku a že si ji zakonzervovanou mohu vzít s sebou domů.
Věnováno Jindřichovi Lisému , který v té době balancoval na vedlejším trsu rákosí a který se záhy propadl do bahna, hlouběji, než se mně samotnému povedlo za celý den. A Dolanskému rybníku, kterému jsem ukradl část jeho atmosféry. - Popis:
- Klíčová slova:
- exif
Pažout alias Mike Dockal | 08:23:53 22.03.2004 | |
supr. Pridal bych kousek vlevo at uz je to rovnou na tretiny :-)
Martin Kopta | 14:31:55 12.01.2004 | |
dobre, ale ze bych to musel videt dvakrat.. mozna kdybych to videl na nejake moster zvetsenine.. hlavne asi nevim ceho se chytit za motiv, a vnimat to jako celek mi nejde..
Jindřich Lisý | 09:04:42 02.12.2003 | |
Je mi jasné, že to zafiltrování je kvůli obloze, která by jinak byla přepálená. Také jsem pochopitelně filtroval. Ale jak jsem poznamenal, vadí mi filtr na stéblech rákosí, ne na zbytku mlhy. Tam vypadá vcelku zajímavě. Bohužel vymaskováním a zesvětlením stébel by se dosáhlo pouze nepřirozeného vzhledu. Spíš bych se přimlouval za říznutí. Ale to jsi určitě předem pečlivě zvážil, že?
Samozřejmě, že má výtka na přesvětlený levý dolní roh nesměřovala k bahnu jako takovému, ale odrazu oblohy ve vodě. Nemůžu se prostě zbavit dojmu, že by tato část snesla lehký graduál. Voda nevytváří výrazný kontrast pouze s ostrůvkem, ale i zbytkem snímku. A stává se tak poměrně dominantím prvkem. Když se na fotku podívám, oči mi správně putují z pravé části k hlavnímu objektu ve středu. Jsou vedeny nejen linií klacků ve vodě, ale i přirozeným světelným gradientem z tmavé pravé strany ke světlejšímu středu. To se mi líbí.
Bohužel zrak ale nezůstane na ostrůvku, ale je násilně stržen levou světlou spodní částí, kde marně hledá objekt, kterého by se chytil. Takže mu nezbývá, než se vrátit zpět na střed a snažit se soustředit na ostrov. Leč voda pořád otravuje. Snažím se chápat tento světelný kontrast jako prvek, který má narušit klidnou atmosféru a vnést do snímku více dynamiky a ve svém důsledku i potřebu diváka více o snímku přemýšlet a soustředit se na objekty. V tomto provedení mi to ale nějak nesedí.
Asi je chybka někde ve mě. Nejspíš mám jen hodně neposedné oči. Budu si je muset trochu zkrotit a přitáhnout jim uzdu! :-))
BTW princip a funkce nastavení bílého bodu je mi důvěrně známa! :-) Jen jsem se sám podivoval nad tím jak velký vliv by v tomto případě mohl mít oteplovací filtr. Asi si ho budu muset také pořídit. Vycházel jsem totiž z faktu, že jsme oba nastavovali bílý bod více méně (s určitou tolerancí) stejně, tedy dle tónování mlhy. A když jsem si prohlížel Tvé snímky přímo na foťáku, přišlo mi to bahno podstatně šedější. Ale to nevadí. Nikterak to nechci kritizovat. Naopak. Líbí se mi to.
Samozřejmě, že má výtka na přesvětlený levý dolní roh nesměřovala k bahnu jako takovému, ale odrazu oblohy ve vodě. Nemůžu se prostě zbavit dojmu, že by tato část snesla lehký graduál. Voda nevytváří výrazný kontrast pouze s ostrůvkem, ale i zbytkem snímku. A stává se tak poměrně dominantím prvkem. Když se na fotku podívám, oči mi správně putují z pravé části k hlavnímu objektu ve středu. Jsou vedeny nejen linií klacků ve vodě, ale i přirozeným světelným gradientem z tmavé pravé strany ke světlejšímu středu. To se mi líbí.
Bohužel zrak ale nezůstane na ostrůvku, ale je násilně stržen levou světlou spodní částí, kde marně hledá objekt, kterého by se chytil. Takže mu nezbývá, než se vrátit zpět na střed a snažit se soustředit na ostrov. Leč voda pořád otravuje. Snažím se chápat tento světelný kontrast jako prvek, který má narušit klidnou atmosféru a vnést do snímku více dynamiky a ve svém důsledku i potřebu diváka více o snímku přemýšlet a soustředit se na objekty. V tomto provedení mi to ale nějak nesedí.
Asi je chybka někde ve mě. Nejspíš mám jen hodně neposedné oči. Budu si je muset trochu zkrotit a přitáhnout jim uzdu! :-))
BTW princip a funkce nastavení bílého bodu je mi důvěrně známa! :-) Jen jsem se sám podivoval nad tím jak velký vliv by v tomto případě mohl mít oteplovací filtr. Asi si ho budu muset také pořídit. Vycházel jsem totiž z faktu, že jsme oba nastavovali bílý bod více méně (s určitou tolerancí) stejně, tedy dle tónování mlhy. A když jsem si prohlížel Tvé snímky přímo na foťáku, přišlo mi to bahno podstatně šedější. Ale to nevadí. Nikterak to nechci kritizovat. Naopak. Líbí se mi to.
Robert Mekiš | 08:11:26 02.12.2003 | |
Jindřichu: Brutální zafiltrování potlačilo jinak zcela mléčnou a vypálenou oblohu. Bohužel tím, že se mi tam připletla stébla rákosu, vzalo je to taktéž. Je sice teoreticky možné ta stébla v histogramu upravit a následně vymaskovat, ale připadá mi to jako nesmyslné tlačení na pilu - nevypadaly by přirozeně
Levý dolní roh není přesvětlený - bahno si udržuje stále stejnou světelnou úroveň, tedy zbývá pouze reflexe oblohy. Ta kontrastuje s ostrovem uprostřed a umocňuje jeho plasticitu. To není samoúčelné.
Teplý nádech je opravdu z oteplovacího filtru. Jeho saturaci jsem musel ještě maličko v PS potlačit, ale je to opravdu filtr - vyvážení bílé totiž není nic jiného, než nastavení teploty barvy: kalibrace čipu. Tedy pokud to po tom ještě okořeníš filtrem, můžeš se dostat prakticky kamkoli.
Levý dolní roh není přesvětlený - bahno si udržuje stále stejnou světelnou úroveň, tedy zbývá pouze reflexe oblohy. Ta kontrastuje s ostrovem uprostřed a umocňuje jeho plasticitu. To není samoúčelné.
Teplý nádech je opravdu z oteplovacího filtru. Jeho saturaci jsem musel ještě maličko v PS potlačit, ale je to opravdu filtr - vyvážení bílé totiž není nic jiného, než nastavení teploty barvy: kalibrace čipu. Tedy pokud to po tom ještě okořeníš filtrem, můžeš se dostat prakticky kamkoli.
Jindřich Lisý | 19:52:30 01.12.2003 | |
Díky za věnování! Snad se příště štěstěna obrátí a v tom rákosí se nebudu topit já. Faktem ale zůstává, že má obětavost přinesla své ovoce v podobě zajímavějšího místa na focení. Ovšem snímek z tohoto úhlu uveřejním později, jen co vychytám hustější mlhu, po které ona fotka - dle mého názoru - rozhodně volá! :-) Ale zpět k hodnocení. Nesedí mi brutální zafiltrování vpravo na stéblech rákosí v kombinaci s přesvětleným levým dolním okrajem. Je to samoúčelné a zbytečně to odvádí pozornost od hlavního tématu. Oči běhají diagonálně po snímku a né se někde zachytit. Byť má prázdná levá strana nejspíše kompenzovat objekty nahuštěnou pravou stranu, zdá se mi tam příliš volného místa. Líbí se mi ale barva bahna. Původní tmavě šedomodrá byla fádní. Ať už je výsledek dosažen oteplovákem (což se mi v takové míře nezdá) či v PS (popř. kombinace obojího), je to dobrá volba. Podstatně to fotku oživilo! 4-
Jindra Hladík | 00:41:12 28.11.2003 | |
Zcela vyjimečně plný počet i když ten horní pravý roh bych vyčistil od toho trsu.
Pan Smazaný | 00:50:06 27.11.2003 | |
Opravdu paráda. Dám plnej knedlik, i když bych to ještě víc ocenil otevřenější doleva a v panoramtickém formátu... Ten vypuštěnej rybník zahalenej do mlhy... ňam!
Jiří Kozubík | 15:36:43 25.11.2003 | |
Levou část snímku bych tam asi mít už moc nemusel, přesto je to výborná fotka.
Vítězslav Platoš | 15:11:54 25.11.2003 | |
Paradni, za chvili budes litovat, ze to nemas na filmu ;-))
Igor Šperka (admirall) | 14:21:32 25.11.2003 | |
Pekne atmo, kompozicne trochu nevyvazene v lavej casti je vela volneho priestoru. Celkovy dojem vyborny.
Robert Mekiš | 13:23:48 25.11.2003 | |
Pavel Záhorec : U mlhy mne způsob eliminace přepálených míst už nenapadá. Ona už mlha prostě taková je - bílá, mléčná, bezkresbá a vypálená.
Naopak jsem rád, že tam zůstává volný roh - tedy pocit úniku z uzavřeného prostoru.
Děkuji za kritiku!
Naopak jsem rád, že tam zůstává volný roh - tedy pocit úniku z uzavřeného prostoru.
Děkuji za kritiku!
Pavel Záhorec | 13:17:08 25.11.2003 | |
Nejsem si zcela jistý jestli bych zleva neubral až k tomu náznaku lesa, ta část je tam docela vypálená a moc esteticky na mě nepůsobí. IMHO. Jinak samozřejmě mimořádná fotka!