Fotografie: Kostel.....
Autor: George Broom | |
Kategorie: architektura
Vloženo: 20:44:20 08.05.2003
- Technická data:
- Canon Powershot G2
- Poznámky a vzkazy:
- V roce 1515 postihl město Most zničující požár. Do této doby se gotická městská zástavba rozprostírala kolem kostela Nanebevzetí Panny Marie - raně gotické trojlodní baziliky. V roce 1517 se začalo dle plánů Jakuba Heilmanna se stavbou nového kostela. Ten pojal stavbu jako velké trojlodí s vtaženými pilíři, které vytvářely po obvodu kaple a členily emporový ochoz. Dominujícím prvkem byly osmiboké pilíře a systém kroužených kleneb. Po dokončení hrubé stavby kostela v roce 1549 vznikly renesanční portály, reliéfy empor, západní schodiště a helmice věže. Z původního kostela se zachovala jako součást oltáře Mostecká madona, dílo české malířské školy 14. století, vnitřní zařízení nově postaveného kostela bylo do poloviny 18. století převážně gotické a renesanční.
V interieru kostela je instalována exposice gotického a renesančního umění severozápadních Čech, suterén kostela slouží jako výstavní prostor Severočeské galerii. Při likvidaci Mostu v polovině 70. let se soutředila pozornost veřejnosti na záchranu zajímavé stavebně historické památky, kterou jednoznačně byl děkanský kostel Nanebevzetí Panny Marie, protože si jako jeden z mála objektů uchoval z podstatné části pozdně gotickou podobu.
Po vypracování ojedinělého způsobu přemísťování objektů o velké hmotnosti byl děkanský kostel v Mostě prvním objektem, na němž byl tento transfer odzkoušen. Výběr místa byl určen vztahem k dalším dochovaným historickým památkám, jimiž jsou starý městský špitál s kostelíkem sv. Ducha, aby společně tvořily historický areál doplněný dalšími přemístěnými exterierovými památkami ze starého města. Při rozhodování o zachování kostela přicházely do úvahy přicházely tyto možnosti:
-ponechání na místě na uhelném pilíři
-rozebrání objektu a postavení na jiném místě
-přesun kostela jako celku. Po zvážení všech hledisek se rozhodlo o přesunu kostela. Vypracováním projektu přesunu byla pověřena organizace TRANSFERA. V přípravné fázi byl proveden stavebně historický průzkum objektu, archeologický průzkum v prostoru kostela a na novém stanovišti, geologický průzkum trasy přesunu. Celou složitost transferu a přípravné mravenční práce dnes můžeme shrnout do několika vět. Prvořadým úkolem bylo "odstrojení" kostela a jeho fixace. V rámci tohoto pracovního postupu byl vyjmut veškerý mobiliář, evidenčně zpracován a bezpečně uložen mimo objekt kostela. Dále byly vyjmuty všechny architektonické součásti, které by mohly ohrozit přesun a byla provedena demontáž věže. Souběžně s tím byl skelet chrámové lodi zpevněn zvláštní ocelovou konstrukcí, fixována kamenná žebroví kleneb a provedeny další zabezpečovací práce pro přesun.
Sychronně s předchozími pracemi probíhaly potřebné demolice objektů pro uvolnění jízdní dráhy po trase k tomuto účelu speciálně vypočtěné z výseče kružnice. Na určeném místě pro nové osazení kostela byly zároveň zajišťovány dvoupodlažní železobetonové základy, které musely být stavebně připraveny při dojezdu kostela. Speciálně provedeným oddělením obvodového zdiva a nosných vnitřních pilířů od původních základů, usazením celé stavební hmoty včetně v podvisu zavěšené krypty na zvláštní hydraulické vozíky ovládané zabudovaným velínem v objektu, skončily přípavné práce. Kostel se mohl dát do pohybu po dvoukolejné dráze, která byla mobilní a připravena vždy pro potřebný úsek jízdy kostela. Rychlost přesunu byla ovládána dle potřeby a sklonu dráhy, pro případ nouze byla jištěna zpětným chodem. To proto, že hmota kostela byla přesouvána i místy, kde nebylo možné přesně odhadnout podmínky terénu.
Transportní dráha vedla přes zasypaný povrchový důl, přepravní dráha dlouhá 160 m byla postupně za kostelem demontována a během přesunu opět před kostelem montována. Přesun byl řízen z hlavního velína umístěném v přesunovaném objektu.
dráha přesunu byla dlouhá 841,1 m,
průměrná rychlost 2,16 cm za minutu,
poloměr oblouku trasy 540 m,
objekt vážil 12000 tun,
šířka upravené trasy 52 m,
spád 1,0%.
15. září 1975 začalo zdvihání celého objektu a jeho nakládání,
30. září 1975 počal vlastní přesun,
27. října 1975 přesun ukončen.
www.mumost.cz
- Popis:
- Klíčová slova:
- exif
kato žlutá opice | 03:01:29 11.05.2003 | |
jen by me zajimalo, kde soudruzi udelali chybu, ze ji m to tak leti. ramecek jak na parte.
Pažitka Pažoutova | 02:23:01 09.05.2003 | |
Je to takova sedivka - neboj se osolit kontrast priste. Jinak pohoda.....
Milan Santoyo | 01:22:23 09.05.2003 | |
nemam rad u fotek moc kecu ohledne historie objektu...
srovnal bych horizont...(aby strecha kostela nebyla nasikmo)
srovnal bych horizont...(aby strecha kostela nebyla nasikmo)