Fotografie: Pacini red girls
Autor: Jan Fikáček | |
Kategorie: experiment
Vloženo: 21:29:12 19.06.2006
- Technická data:
- Nikon D200, Nikkor 18-200 mm AF-S DX VR 3,5-5,6G IF-ED
- Poznámky a vzkazy:
- Tohle je fotka, "podporovaná" 18tisnímkovým sendvičem, který bych nazval "anizotropně polarizovaným", takže tímto "hlásím" použití nové postupu při focení i v postprocesingu.
- Prodejní info:
- 3 z mých nejvíce bodovaných fotek:
http://www.photopost.cz/pp5/foto.php?id=179499&ord=2&kat=0&aut=1435 http://www.photopost.cz/pp5/foto.php?id=77593&ord=2&kat=0&aut=1435http://www.photopost.cz/pp5/foto.php?id=202356&ord=2&kat=0&aut=1435 - Popis:
- Klíčová slova:
- exif
Karel Mrak | 14:12:03 22.06.2006 | |
Intelektualske diskuze me nezajimaji jako tato fotka. Co je na ni tak poburujiciho, ze se kolem toho tolik mluvi?! Ze uz spis vypada jako obrazek vytvoreny jinou technikou nez focenim, je vec jina. Ale je to zase vyjimecny kousek ala Fikacek.
Jan Fikáček | 09:26:33 20.06.2006 | |
2 Brňák: No, myslím si, že je to trochu jinak. Pro mě není podstatné, jestli kritik napíše, že je to jeho názor.To je jen formalita. Pro mě je podstatné, že kritik VÍ, že je to jen subjektivní názor. Samozřejmě se to pozná z projevu.
Věc je v tom, že v každé skupině působí tzv. slave princip - princip zotročení. Skupina má vždy tendenci k unifikaci názorů a vytvoření jediného "správného" názoru. Tento názor z podstaty nemůže být nikdy správný, protože vzniká v sociálním prostředí, kde jsou velmi důležité věci jako prestiž a postavení ve skupině a mnoho dalších lidských motivací. Tento boj o pozici ve smečce, ač zděděno od přírodních předků, je jednou z nejsilnějších motivací lidského chování. Jenže tak se dotyčný obor (politika, fotografie, cokoliv) stává z velké části zbraní, která je použita k sociálnímu "boji". Samozřejmě se tím dotyčný obor velmi przní, protože je nutné vydávat za to pravé věci, které nejsou to pravé.
Návod, jak být úspěšný v tomto boji je překvapující: je potřeba být lehce až těžce zabedněný, přesvědčený o své pravdě tak jaksi zásadně, přímo bych řekl komunisticky, netolerantně a neinteligentně. Neboť chytrý člověk tuší, že je-li si něčím jist, je špatně informován. Člověk může být 100% přesvědčen o něčem snad jen tehdy, když je omezený v rozhledu. Bohužel, každý člověk z hlediska psychologického pudu sebezáchovy potřebuje nějaké jistoty a ty mohou být i v určitém stylu fotografie, v sociální pozici a tyto tímto blokují v jakékoliv toleranci.
A komu já se bráním z principu, to jsou tito nositelé pravé pravdy. Jsem na ně alergický, protože ničí, co se dá, vytvářejí takovou totalitní atmosféru, ve které se každý skoro bojí zaexperimentovat, aby náhodou neudělal něco "nepravého". Tito likvidují tvořivost. Ta je totiž o tisících špatných pokusů, bez kterých nikdy nevznikne ten jeden dobrý. "Královská" metoda tvořivosti - brainstorming dokonce vyžaduje absenci jakékoliv kritiky po určitou dobu, fotka, dle ní, by měla být hra, kde je dovoleno skoro vše, resp. se na to shlíží shovívaně, i když se něco jeví jako úplná blbost.
Věda je například dosti hustě "posázena" příklady, když taková nějaká "blbost" se nakonec ukázala jako velmi užitečná. Einstein kdysi řekl: "Jak vzniká vynález? To všichni vědí, že je něco nemožné až se najde blázen, který neví, že je něco to nemožné a udělá vynález."
A tak já bojuju proti těm, kteří v zájmu vlastní prestiže, vlastní estetiky, vlastního jiného zájmu, jsou ochotni likvidovat fotografii pokusy omezovat ji podle jejich představ. Ale tento názor hájím prakticky jen na svém území (pod svými fotkami). Ostatně tento názor toleruje jiné styly a už ze své podstaty neútočí na jiné styly.
Věc je v tom, že v každé skupině působí tzv. slave princip - princip zotročení. Skupina má vždy tendenci k unifikaci názorů a vytvoření jediného "správného" názoru. Tento názor z podstaty nemůže být nikdy správný, protože vzniká v sociálním prostředí, kde jsou velmi důležité věci jako prestiž a postavení ve skupině a mnoho dalších lidských motivací. Tento boj o pozici ve smečce, ač zděděno od přírodních předků, je jednou z nejsilnějších motivací lidského chování. Jenže tak se dotyčný obor (politika, fotografie, cokoliv) stává z velké části zbraní, která je použita k sociálnímu "boji". Samozřejmě se tím dotyčný obor velmi przní, protože je nutné vydávat za to pravé věci, které nejsou to pravé.
Návod, jak být úspěšný v tomto boji je překvapující: je potřeba být lehce až těžce zabedněný, přesvědčený o své pravdě tak jaksi zásadně, přímo bych řekl komunisticky, netolerantně a neinteligentně. Neboť chytrý člověk tuší, že je-li si něčím jist, je špatně informován. Člověk může být 100% přesvědčen o něčem snad jen tehdy, když je omezený v rozhledu. Bohužel, každý člověk z hlediska psychologického pudu sebezáchovy potřebuje nějaké jistoty a ty mohou být i v určitém stylu fotografie, v sociální pozici a tyto tímto blokují v jakékoliv toleranci.
A komu já se bráním z principu, to jsou tito nositelé pravé pravdy. Jsem na ně alergický, protože ničí, co se dá, vytvářejí takovou totalitní atmosféru, ve které se každý skoro bojí zaexperimentovat, aby náhodou neudělal něco "nepravého". Tito likvidují tvořivost. Ta je totiž o tisících špatných pokusů, bez kterých nikdy nevznikne ten jeden dobrý. "Královská" metoda tvořivosti - brainstorming dokonce vyžaduje absenci jakékoliv kritiky po určitou dobu, fotka, dle ní, by měla být hra, kde je dovoleno skoro vše, resp. se na to shlíží shovívaně, i když se něco jeví jako úplná blbost.
Věda je například dosti hustě "posázena" příklady, když taková nějaká "blbost" se nakonec ukázala jako velmi užitečná. Einstein kdysi řekl: "Jak vzniká vynález? To všichni vědí, že je něco nemožné až se najde blázen, který neví, že je něco to nemožné a udělá vynález."
A tak já bojuju proti těm, kteří v zájmu vlastní prestiže, vlastní estetiky, vlastního jiného zájmu, jsou ochotni likvidovat fotografii pokusy omezovat ji podle jejich představ. Ale tento názor hájím prakticky jen na svém území (pod svými fotkami). Ostatně tento názor toleruje jiné styly a už ze své podstaty neútočí na jiné styly.
Rastislav Jílek | 08:59:37 20.06.2006 | |
cool, mam rad tvoje fotky, len keby clovek vedel ako to robis.....
Jakub Schenker *Brňák | 08:20:20 20.06.2006 | |
No to je takovy vubec vseobecny problem u spousty zdejsich del. Spousta autoru se u komentare k fotkam dozaduje, aby komentujici kdyztak napsal, ze jde o jeho nazor. Ale proc by to proboha mel delat, to je snad uplne jasne. Kdyz neco napisu ja, tak je jasne ze to myslim za sebe a nikoli za Frantu Mrkvicku nebo snad dokonce za Frantu Vokurku. Tudiz asi i kdyz boris napise (vzkaze :) ze neumis fotit, je to jeho nazor a nikoli nazor jiz zminovaneho Franty Mrkvicky, pripadne Vokurky, nejde ani o zadnou obecnou fotografickou pravdu. Nicmene uznavam, ze nevim co predchazelo umisteni Borise do ignore listu, takze tezko rict. Na zaver bych si dovolil takovou mensi generalizaci - sendvic obecne neni zlo, pouziva se uz hezkou radku let (desetileti). Ale sendvic ve tvem podani je spatny, nebot nici jakekoli prirozene svetelne podminky, kontrasty, vice nez fotografii se casto blizi renderu, coz je zvlastni postup, nebot rendery se naopak snazi priblizit fotografii. Ovsem, jak bych rad upozornil, jedna se ciste o muj nazor.
O švédském spisovateli Augustu Strűnbergovi se dočteme, že byl přistižen jak vyfukuje kouř z dýmky do umyvadla s vodou zkoušeje, zda touto cestou nevznikne zlato. A my si říkáme: "Hle, jak podivínský nápad se zrodil v geniálním mozku". Ale není správnější říci: "Nebyl to Strűnberg, kdo experimentálně zjistil, že vypouštěním tabákového dýmu do vody zlato nevznikne?"
O švédském spisovateli Augustu Strűnbergovi se dočteme, že byl přistižen jak vyfukuje kouř z dýmky do umyvadla s vodou zkoušeje, zda touto cestou nevznikne zlato. A my si říkáme: "Hle, jak podivínský nápad se zrodil v geniálním mozku". Ale není správnější říci: "Nebyl to Strűnberg, kdo experimentálně zjistil, že vypouštěním tabákového dýmu do vody zlato nevznikne?"
Jan Fikáček | 00:16:57 20.06.2006 | |
Jinak řečeno, Boris to myslí vážně, a já si z té jeho voloviny utahuju.
Jan Fikáček | 00:11:49 20.06.2006 | |
2 Brňák: Tak se v tom vyznej a pochopíš, že si jen utahuju. Když jakoby dělám totéž co on, je to jen ironie abych ukázal, že to, co říká Boris je úplná ptákovina.
Jakub Schenker *Brňák | 00:00:50 20.06.2006 | |
V tom se as nevyznam, radeji jdu spat. Jen mi prislo, ze delas neco, z ceho sam obvinujes jine.
Jan Fikáček | 23:29:16 19.06.2006 | |
2 Brňák: Poměrně jednoduše. Já předpokládám více možných stanovisek. Z mého Stojanov nemumí fotit. Může být, že z jeho zase já neumím fotit, jenže já se nebránil jeho názoru, ale obecnému, rádoby objektivnímu stanovisku, že neumím fotit. Je to taková malá teorie relativity. :-)
A samozřejmě, to, co jsem napsal na Borisovu adresu byla ironie, vtípek, sranda a proto jsem jeho předpoklad (je jediné hledisko správné fotografie) spojil se svým stanoviskem (Stojanov neumí fotit) a použil jsem své stanovisko jako jediné správné. Z toho jsem pak vyrobil nonsen, který jsem použil jako ironii. Je to vlastně takový taoistický koan. Samozřejmě ten nesmysl zmizí, když nepřipustíme Stojanův nemysl, že je jediné stanovisko. Prostě jsem se snažil z Borisova velmi hloupého názoru, že jen on má pravdu, utahovat :-).
A samozřejmě, to, co jsem napsal na Borisovu adresu byla ironie, vtípek, sranda a proto jsem jeho předpoklad (je jediné hledisko správné fotografie) spojil se svým stanoviskem (Stojanov neumí fotit) a použil jsem své stanovisko jako jediné správné. Z toho jsem pak vyrobil nonsen, který jsem použil jako ironii. Je to vlastně takový taoistický koan. Samozřejmě ten nesmysl zmizí, když nepřipustíme Stojanův nemysl, že je jediné stanovisko. Prostě jsem se snažil z Borisova velmi hloupého názoru, že jen on má pravdu, utahovat :-).
Jakub Schenker *Brňák | 23:08:29 19.06.2006 | |
J.F.: Ac se diskuzi vetsinou nezucastnuju, tentokrat mi to neda. Jak rikas:
"Myslím, že sis naběhl, protože jsi implicitně předpokládal, že existuje jediné správné hledisko pro hodnocení fotek. To pochopitelně neexistuje ani náhodou. Fotka není teoretická fyzika, ale věc emocí, a jak známo, lidé mají emoce velice odlišné."
Jak potom muzes tvrdit, ze Boris neumi fotit? :)
"Myslím, že sis naběhl, protože jsi implicitně předpokládal, že existuje jediné správné hledisko pro hodnocení fotek. To pochopitelně neexistuje ani náhodou. Fotka není teoretická fyzika, ale věc emocí, a jak známo, lidé mají emoce velice odlišné."
Jak potom muzes tvrdit, ze Boris neumi fotit? :)
Jaroslav Voller *bla | 22:44:38 19.06.2006 | |
zjisti si napred vyznam slova qualia a pak se zasmej sam sobe tomu prirovnani s klavirem.
Jan Fikáček | 22:44:08 19.06.2006 | |
2 Hanzelín: Myslím, že sis naběhl, protože jsi implicitně předpokládal, že existuje jediné správné hledisko pro hodnocení fotek. To pochopitelně neexistuje ani náhodou. Fotka není teoretická fyzika, ale věc emocí, a jak známo, lidé mají emoce velice odlišné.
Pan Smazaný | 22:42:06 19.06.2006 | |
ani bych neřekl, že bych si naběhl... jsem se jen vyjádřil k jednomu jedinému příspěvku JF... nečetl jsem celou diskusi
Jaroslav Voller *bla | 22:40:20 19.06.2006 | |
jo, tady ma fikacek praudu...Hanzelin si nabehl, protoze nevi, co znamna slovo qualia:D
Jan Fikáček | 22:36:29 19.06.2006 | |
2 Hanzelín: Jistě, ale vizuálno je velmi věcí vkusu. Je dost skupin fotografů, které o sobě navzájem říkají, že ti druzí dělají šunt.
Pan Smazaný | 22:34:35 19.06.2006 | |
Fikáček... bez ohledu na tvé fotografie... nemusím být virtuos, abych uměl posoudit, jestli někdo umí něbo neumí hrát na piáno... s fotografií je to do jisté míry stejné
Jan Fikáček | 22:30:45 19.06.2006 | |
2 Komárek: Taky přemýšlím o změně, ale nic lepšího než podobný styl zatím neznám. A upozorňuju, že nejeden z mých posledních "sendvičů", sendvičem není, protože sendvič není ta hlavní úprava, která je tam použita.
Petr Komárek | 22:25:43 19.06.2006 | |
JF: dobre,jenom to s tema sendvicema beru pryc.....ale je fakt,ze ty fotky nesendvicovy se tu tolik nelibi jako sendvicovy.... - ja nevim,me se taky nejaky libi ale obcas uz proti nim mam averzi :)
Jan Fikáček | 22:23:11 19.06.2006 | |
2 Vágnerová: Jo Stojanov! Nechápu, proč mi člověk, který neumí fotit, vzkazuje, ať se naučím fotit. Když on fotit neumí, těžko může posoudit, jestli já fotit umím, ne? :-)
Jan Fikáček | 22:19:50 19.06.2006 | |
2 Komárek: Stačí se podívat do mého portfolia. Je tam dost nesendvičů. Např. ve 40ti nejbodovanějších fotkách mám 18 sendvičů a 22 "fotek". :-) Ještě něco? :-)
Petr Komárek | 22:13:30 19.06.2006 | |
já souhlasim s Martinem S., mě to prostě přijde,že když fotka není dost dobrá,tak se to snažíš dotáhnout sendvičem (asi tak vsechny tvoje fotky) a dost lidí ti na to skočí....nevim jestli to takhle chces delat do nekonecna,ze budes fotit vylohy a hazet je do sendvice ale celkem by me zajimalo,jestli umis udelat i normalni fotku nebo se bojis toho komentare,ze by se nelibila i tem lidem,co ti na sendvic skoci? zkus to
Jan Fikáček | 22:01:19 19.06.2006 | |
2 Skalický: Teď už to chápu přesně. Jinak je fotka upravená tak, aby se líbila jednomu člověku,... mně. :-)
Martin Skalický *bla | 21:59:07 19.06.2006 | |
NEchápu tě... napsal jsi dotaz... nebo to byla jenom řečnická otázka : "chápu dobře" ? A taxem to vysvětlil... uznávám že sem se nevyjádřil jasně...
Takže znovu...
Fotka je hrozná nuda... není tam nic zajímavýho... proto se mi nelíbí... je to obyčejnej cvak z ulice kterej je upravenej tak aby byl pro někoho zajímavej (ne pro mě) ... lepší?
Takže znovu...
Fotka je hrozná nuda... není tam nic zajímavýho... proto se mi nelíbí... je to obyčejnej cvak z ulice kterej je upravenej tak aby byl pro někoho zajímavej (ne pro mě) ... lepší?
Jan Fikáček | 21:54:11 19.06.2006 | |
2 Skalický: Když napíšeš "Kromě úprav.. nuda.", znamená to, že úpravy nejsou docela nuda. Teda pokud jde o tu logiku. :-)
Martin Skalický *bla | 21:52:27 19.06.2006 | |
Co je zajímavé? :) mě ty úpravy opravdu nepříjdou zajímavé... já mám radši jemnější věci.. tohle mi příjde jako křeč...
A obsah je nuda = nic tam není... jenom ty úpravy který možná někoho zaujmou...
A obsah je nuda = nic tam není... jenom ty úpravy který možná někoho zaujmou...