- Technická data:
- Minolta Maxxum/Dynax 9, Minolta 100-400 mm / 4.5-6.7 APO, Minolta 24-85 mm / 3.5-4.5
- Poznámky a vzkazy:
Tehachapi Loop - Tehachapská smyčka
Jméno Tehachapi pochází (snad) z indiánského jazyka Kawaiisu a
znamená prý "prudké stoupání". Výkladů je mnoho a pravopis
jména byl tolikrát pozměněn, že dneska se v tom jeden sotva vyzná. Prudké stoupání
je poměrně logické (rozhodně logičtější než alternativní výklady "mnoho vody a žaludů" či
"plošina porostlá duby", případně "větrná hůrka"). Tento průsmyk
s nadmořskou výškou 4000 stop se stal inženýrským oříškem konce devatenáctého století.
Železnice Southern Pacific se rozhodla spojit své dráhy v centrální Kalifornii s jihem -
jmenovitě San Francisco s Los Angeles - přes horské pásmo Tehachapi. Což o to - z Bakersfieldu
do Caliente se jednalo o pouhou rutinu, ale z Caliente do sedla průsmyku činí převýšení
2735 stop. Nejvyšší povolené stoupání pro vlaky bylo 2,2%. Inženýři nakonec
vymysleli neobvyklé řešení, jak "nastoupat" za Keene osmdesát stop - vlak projede
tunelem, pak se po spirále otočí dokolečka - a je to. Smyčka je 3799 stop dlouhá, s průměrem
kolem 1210 stop. Při dnešní délce se vlaků není nic neobvyklého, když první lokomotiva nadjíždí
své vlastní vagonky.
Na stavbě se, jak bylo tenkrát zvykem, podíleli především čínští dělníci, převážně
z Kantonu. Celá trasa z Bakersfieldu byla otevřená 10. června 1876, je na ní
18 tunelů a zatáčky dohromady tvoří 8700 stupňů. Práce byly provedeny za
pomoci dynamitu - a potom už jen krumpáčů a lopat. Číňané Tehachapi
nazvali Walong. A zase existují minimálně dvě fundovaná vysvětlení -
buď je to Čínská cesta nebo Stočený drak. Osobně bych se přimlouvala za toho draka,
dlouhatánské vlaky kroutící se horami jsou dosti působivé.
Najít Tehachapi Loop
není nic těžkého - z dálnice 58 vás navedou šipky až
k památníku. Což je sice pěkné, ale od milníku nic nevidíte - je třeba ještě
vyběhnout na nejbližší kopeček a najednou si budete připadat jak ten tatínek,
co o vánocích synkovi konečně nadělil elektrický vláček. Denně projede průsmykem
kolem čtyřiceti vlaků, pravděpobnost, že spatříte plně naložený nákladní
vlak s pomocnými lokomotivami, jak se "honí za vlastním ocáskem", je poměrně
veliká. A fakt je to pohled pro bohy. Kdyby nebyla taková kosa, stojíme tam
snad dodnes a propadneme opravdovému Trainspottingu.
(Úryvek z Amerického Deníčku, jenž píše má žena Carol)- Popis:
- Klíčová slova:
- exif
František Sojka | 10:22:29 20.02.2003 | |
BRAVO ! VYNIKAJICI ! JA TLESKAM ! BEZCHYBNE .... VELKY FORMAT A NA ZED S TIM ! ;)))
Jozef Diviš ~ JoDiK | 09:14:10 20.02.2003 | |
Co ti američané všechno nevymyslí... Vláček je parádní.
Pan Smazaný | 08:15:17 20.02.2003 | |
...hmmm...Sid "The Journalist" Paral...jeste jsi mi nerekl, cim se zivis...perem? Preklad je tez dokonaly...!
jerry cmehil jr | 05:08:58 20.02.2003 | |
jo a format je take skvelej - jako z filmu........................