Domácí vyvolávání ČB filmů
Cílem tohoto článku je podat totálním začátečníkům
v oblasti černobílé fotografie krátký a stručný
návod k vyvolávání klasických černobílých
filmů. Nejsem expertem v tomto oboru, za svůj život jsem vyvolal jenom snad
200 filmů, ale pro účely tohoto článku bych se považoval za
dostatečně fundovaného.
Začněme pokusem o definici klasického černobílého filmu
(dále jen ČB): černobílý film je výrobcem obvykle
identifikován na krabičce nápisem "Film for black and white
prints", případně "Black/White negative film". V žádném
případě na krabičce nesmí být nápis C41 nebo něco
podobného. Tuzemským výrobcem ČB filmů je firma Foma,
v zahraničí je výrabí například Ilford (PAN F,
FP4+, HP5+, Delta), Kodak (T-MAX, TRI-X, Technical PAN), FUJI (Neopan) a
AGFA (APX). Zcela určitě není ČB filmem Kodak Portra BW, to je tak
zvaný monochromatický film.
levné a poměrně kvalitní filmy domácí produkce.
Za malý peníz pořídíme film FOMA T200 (přibližně
60Kč) a nafotíme ho. (tady musím upozornit, že tento film má
časté výrobní vady). O kousek dražší, ale o třídu
lepší materiál nese název Ilford PAN 400 (stojí
přibližně 95Kč). V tomto článku nebudu počítat s hazardéry
a budu postupovat s předpokladem nafoceného Ilfordu (musel jsem jenom
splnit vlasteneckou povinnost a zmínit se o Fomě).
Krok č. 2.: Vybavení se chemií a vyvolávacím
Nářadím se vybavíme nejlépe v bazaru za lidové
ceny. Budeme potřebovat tzv. vývojnici. Na bazarovém
trhu stále ještě koluje vývojnice značky Plastimat se
dvěma cívkami. Vstoupíme tedy do bazaru a prodavači oznámíme:
"chtěl bych koupit vývojnici značky Plastimat na dvě kinofilmové
cívky". Bude to stát něco pod sto korun. Zkusíme vývojnici
zkontrolovat - na to stačí laický úsudek. V obchodě
s potřebami pro domáctnost zakoupíme ještě dva trychtýře,
plastikovou lžičku(údajně na míchání koktejlů)
a v drogerii dvě litrové lahve destilované vody. Pro
fajnšmekry bych ještě doporučil zakoupení odměrného válce
na 100-200 ml (obchod pro chemiky, nebo opět fotobazar). Zkušení jedinci
si vystačí se štamprdlí. Teploměr se bude hodit taky.
Ať už vyvoláváme jakýkoliv film, ve většině případů
vystačíme s legendární vývojkou Ilford ID-11.
V obchodě s fotografickými potřebami zakoupíme balení
na 1l za přibližně 140Kč. V tom stejném obchodě koupíme
i tzv.ustalovač - nejlépe značky FOMAFIX od Fomy. A
poslední chemikálií je tzv. smáčedlo.
Jedná se v podstatě o lepší odmašťovací prostředek typu
Jar na nádobí. Do nedávné doby to ještě vyráběla
Foma v přidruženém závodě v Polsku, ale už to zabalili. Tudíž
jsme nuceni koupit smáčedlo od Ilfordu (Ilford Ilfotec - 60Kč).
Takže, náklady na chemii jsou:
vývojka Ilford ID-11 (1 litr) - 140Kč
ustalovač Foma FOMAFIX (0.5 l) - 60 Kč
smáčedlo Ilford ILFOTEC - 60Kč
Ještě dodám, že ID-11 je prášková vývojka a proto
se dodává v krabici. Smáčedlo se ředí hodně moc,
a proto vydrží na stovku filmů.
proto nutné z ní udělat kapalnou vyvolávací lázeň.
V ilfordí terminologii se jí říká "stock".
Ve vnitřní straně obalu (krabičky) je postup na přípravu stocku,
ja ho ještě pro jistotu rozeberu tady.
Prášek je rozdělen do dvou pytlíků - A a B. Vývojka se
"vaří" při teplotě kolem čtyřiceti stupňů. Odměříme 750 ml
destilované vody, ohřejeme ji na 40 stupňů, vsypeme a rozmícháme
pytlík A. Po úplném rozpuštění prášku A
to samé provedeme s pytlíkem B - prášku B je víc
a proto vsypáváme postupně. Mícháme do konečného
rozpuštění a pak dolejeme 250 ml destilované vody. Výsledný
roztok se nazývá ID-11 stock. Po uvaření stocku
ho ještě necháme 2-3 hodiny odstát a slijeme do připravené
plastikové lahve. Vývojky nesnáší kontakt se
vzduchem - pokusíme se zmačknutím lahve vyhnat veškerý
vzduch a lahev uzavřeme.
Ustalovač FOMAFIX je kapalný koncentrát a příprava pracovního
roztoku ustalovače je tudíž jednodušší. Na všech chemikáliích
všech výrobců se ředění píše ve formátu X+Y a
je tím míněno X množství koncentrátu smísit
s Y množstvím vody (ideálně destilované). V případě
FOMAFIXU to je 1+5 a proto odměříme 100 ml FOMAFIXu a smícháme
ho v připravené láhvi s 500 ml destilované vody. Dostaneme
pracovní roztok ustalovače.
Krok č. 4.: Příprava na vyvolávání, namotávání
Vyvolávání filmu probíhá ve vývojnici,
kterou již máme zakoupenu z bazaru. Prohlédněme si její
vnitřek:
Vývojnice Plastimat je složena z hlavní nádoby, šroubovacího
víka a bílého přiklápěcího víčka.
Uvnitř je tyčka s kolíčkem a dvě cívky. Uvolníme kolíček
a sundáme cívky z tyčky.
Cívka má pohyblivé boky a v určitém místě
na okrajích boků najdeme na každé straně něco jako mačkací
kolík. Jeho funkcí je přidržovat film během namotávání
do cívky. Trénování namotávání
provádíme na zkušebním filmu, nejlépe prošlém
nebo zn. Foma. Začátek filmu zastřihneme kolmo a ještě odstřihneme
kousky rožků - film má pak rovný začátek se zaoblenými
okraji. Namotávání filmu musí probíhat
v naprosté tmě - ideálním místem je koupelna nebo
záchod bez oken. Pokusíme se i světelně utěsnit všechny škvíry
a podobně.
Postup namotávání - sedneme si v koupelně na
stoličku, připravíme si nůžky, film, cívku, tyčku se zacvaknutým
kolíčkem, nádobu vývojnice a šroubovací víko
vývojnice. Doporučuji věci logicky rozmístit ve své blízkosti
a zapamatovat si jejich polohu. Vložíme začátek filmu do cívky
a film přidržíme cvakátkem na okraji. ZHASNEME. Motání
probíhá rytmicky takto (cívku držíme oběma rukama,
kazeta filmu je směrem k nám, motá se směrem od nás):
1. pravé cvakátko držíme, levé je volné
2. otočíme pravým talířem cívky (film se posune
dovnitř)
3. stiskneme levé cvakátko, pustíme pravé a vrátíme
pravý talíř zpět
4. pustíme levé cvakátko a opakujeme od bodu 1.
Během namotávání současně vymotáváme taháním
film z jeho kazety. Na konci film ustřihneme, domotáme konec do cívky,
najdeme tyčku s kolíkem, kolík sundáme, nasadíme
cíku na tyčku, upevníme ji kolíkem tak, aby se na tyčce
nehýbala a vložíme celek do nádoby vývojnice.
Zašroubujeme černé víko a film je v bezpečí uložen ve
vývojnici. Můžeme rozsvítit.
Namotávání filmu do cívky vyžaduje určitou zručnost
a zkušenost. Můžeme to několikrát zkoušet na pokusné Fomě za
světla - vřele doporučuji. Časem to pro nás bude hračka.
při konstantní teplotě 20 stupňů. Pomocí teploměru s dostatečnou
přesností a lavoru s vodou temperujeme lahev s vývojkou na teplotu
20 stupňů. V okamžiku dosažení kýžené teploty můžeme
přikročit k prvnímu vyvolávacímu kroku - vyvolávání
v negativní vývojce ID-11 stock. Intenzita vyvolávání
filmu a konečný efekt je SILNĚ závislý na teplotě
vývojky. S rostoucí teplotou vývojky se i film vyvolává
intenzivněji. V případě pochybností volíme variantu
převolání a tedy raději teplotu o stupínek vyšší.
Snažíme se tak zabránit podvolání filmu
(je ekvivalentní nedostatečně exponovanému filmu).
V krabičce filmu najdeme doporučené doby vyvolávání
(v případě Ilford PANu 400 volaném v ID-11 stock je to tuším
7 minut). Připravíme si stopky (já používám hodinky
s kalkulačkou zakoupené ve vietnamském stánku na tržnici).
Sejmeme bílé víčko a vlijeme vývojku do vývojnice.
Na jeden film postačí vlít 350-400 ml vývojky (je uvedeno
na vývojnici). Dolijeme a spustíme stopky. Zacvakneme bílé
víčko a klepneme celou vývojnicí o vanu (uvolní
se vzduchové bublinky).
Každý výrobce doporučuje trošku jiné překlápění
vývojnice. V zásadě je třeba říct, že se vývojka
musí při vyvolávání v určitém rytmu promíchávat.
V případě ID-11 se vývojnice překlápí (překlopení
znamená otočit vývojnici víkem dolů a zpátky -
provádíme plynulým pohybem). Okamžitě po nalití
vývojky překlápíme nepřetržitě 30 sekund, pak se 30 sekund
nic neděje a pak na začátku každé minuty překlápíme
10 sekund. Takže, sedmiminutové vývolávání
probíhá podle harmonogramu:
čas nula - nalijeme vývojku, spustíme stopky, zaklopíme
bíle víčké, praštíme vývojnicí
0:0 - 0:30 - překlápíme, pak vývojnici odložíme
1:0 - 1:10 - překlápíme, pak vývojnici odložíme
to se opakuje každou minutu
6:0 - 6:10 - překlápíme, pak vývojnici odložíme
7:0 - začneme vylévat vývojku
Vývojku vyléváme zpět do lahve - tady oceníme
zakoupený trychtýř. Já osobně mám dva trychtýře
různých barev pro odlišení vývojkového a ustalovačového
trychtýře. Musíme se vyrovnat s faktem, že nádobí
potřísněné fotografickou chemií již nikdy nejspíš
nebude úplně čisté. Snažíme se zbytečně neprodlužovat
vylévání vývojky a tím i kontakt vývojky
s filmem.
Okamžitě po odstranění vývojky musí dojít k přerušení
vyvolávání. Provádíme ho tak zvanou
přerušovací lázní. Na trhu existuje několik vhodných
chemikálií pro přerušování, znalci ale doporučují
použít obyčejnou vodu. Já osobně vývojnici ponořím
do lavoru s temperovanou vodou (dál již jí nebude potřeba).
Takto propláchnutý film (můžeme zase 1 minutu překlápět)
je zbaven zbytků vývojky z vývojnice.
Posledním krokem procesu je ustalování. Nalijeme
ustalovač, zaklapneme bílé víčko a během ustalování
občas vývojnici překlopíme. Foma doporučuje ustalovat tři minuty,
já doporučuji ustalovat 5-6 minut a znalci doporučují ustalovat
po dobu kouření jedné cigarety. Speciálně u filmů s
tzv. T-krystaly (T-grain - Kodak T-MAX, Ilford Delta, Foma T200) se
doporučuje ustalovat ještě déle (i 10 minut). Ale pozor - hodinové
ustalování by již mohlo film poškodit. U ustalovače předpokládám
pokojovou teplotu - obecně se doporučuje film vystavovat v průběhu procesu
stále přibližně stejné teplotě.
Dokončíme ustalování a ustalovač slijeme zpět do lahve
(přes ten druhý trychtýř). Nyní by mělo dojít
k tak zvanému praní filmu. To lze vyřešit v umyvadle
tekoucí vodou o teplotě přibližně 20 stupňů. Během praní průběžně
kontrolujeme teplotu vody. Na trhu existují speciálně vypírací
hadice, které významně krátí čas praní
a šetří vodu, ale tím se nemusíme zatím znepokojovat.
Po vyprání otevřeme vývojnici, ještě nakonec film zalijeme
destilovanou vodou a přidáme pár kapek smáčedla.
Ale určitě jenom pár kapek! Několikrát zakvedláme tyčkou
ve vývojnici, ať se smáčedlo rozředí v destilce. Smáčíme
jednu minutu. Smysl smáčedla je urychlit schnutí filmu.
Film zavěsíme na málo frekventované a bezprašné
místo. Typickým takovým místem je koupelna. Na
dolním konci film zatížíme nekolika kolíčky na
prádlo. Schnutí trvá asi hodinu.
film. Celá procedura trvala přiližně dvě hodiny. Náklady na
vyvolání jsou kolem dvaceti korun. Opravdu se to nedá
pokazit. Popsal jsem nejjednodušší postup kvalitního vyvolání
filmu - znalci se můžou dopouštět řady různých zlepšení, o
kterých snad bude pokračovací článek.
Zkusme si shrnout hlavní zásady:
s jejím používáním klesá. V případě
práškových vývojek od Ilfordu doporučuje výrobce
prodlužovat vyvolávání podle následujícího
schématu:
první film - normální doba vyvolávání
podle doporučení výrobce (napsáno na krabičce)
druhý film - doporučená doba + 10% doporučené doby (110%
doporučené doby)
třetí film - 120% doporučené doby
desátý film - 190% doporučené doby
Vyvolávácí kapacita ilfordí vývojky (1l
stocku) je deset filmů. Kapacita připravených 600 ml FOMAFIXu je přibližně
10 filmů, ale vzhledem k jeho ceně nemá smysl šetřit a lázeň
použijeme na ustálení tak čtyřech filmů. Speciálně filmy
s T-krystaly vyžadují relativně čerstvý ustalovač a delší
ustalování. Uvedená čísla se samozřejmě liší
u různých konkrétních vývojek a ustalovačů. V
žádném případě se nevyplácí šetřit chemií
nebo používat příliš starou chemii.
Připravené roztoky uchováváme na studeném tmavém
místě (třeba v lednici). Lahve řádně označíme. Vymačkáme
vzduch z lahve s vývojkou. Dobře skladovaná vývojka
ID-11 stock vydrží nejméně půl roku.
v oblasti černobílé fotografie krátký a stručný
návod k vyvolávání klasických černobílých
filmů. Nejsem expertem v tomto oboru, za svůj život jsem vyvolal jenom snad
200 filmů, ale pro účely tohoto článku bych se považoval za
dostatečně fundovaného.
Začněme pokusem o definici klasického černobílého filmu
(dále jen ČB): černobílý film je výrobcem obvykle
identifikován na krabičce nápisem "Film for black and white
prints", případně "Black/White negative film". V žádném
případě na krabičce nesmí být nápis C41 nebo něco
podobného. Tuzemským výrobcem ČB filmů je firma Foma,
v zahraničí je výrabí například Ilford (PAN F,
FP4+, HP5+, Delta), Kodak (T-MAX, TRI-X, Technical PAN), FUJI (Neopan) a
AGFA (APX). Zcela určitě není ČB filmem Kodak Portra BW, to je tak
zvaný monochromatický film.
Krok č. 1.: Zakoupení ČB filmu
Pro úplně první krůčky s ČB technologií můžu doporučitlevné a poměrně kvalitní filmy domácí produkce.
Za malý peníz pořídíme film FOMA T200 (přibližně
60Kč) a nafotíme ho. (tady musím upozornit, že tento film má
časté výrobní vady). O kousek dražší, ale o třídu
lepší materiál nese název Ilford PAN 400 (stojí
přibližně 95Kč). V tomto článku nebudu počítat s hazardéry
a budu postupovat s předpokladem nafoceného Ilfordu (musel jsem jenom
splnit vlasteneckou povinnost a zmínit se o Fomě).
Krok č. 2.: Vybavení se chemií a vyvolávacím
nářadím
Nářadím se vybavíme nejlépe v bazaru za lidovéceny. Budeme potřebovat tzv. vývojnici. Na bazarovém
trhu stále ještě koluje vývojnice značky Plastimat se
dvěma cívkami. Vstoupíme tedy do bazaru a prodavači oznámíme:
"chtěl bych koupit vývojnici značky Plastimat na dvě kinofilmové
cívky". Bude to stát něco pod sto korun. Zkusíme vývojnici
zkontrolovat - na to stačí laický úsudek. V obchodě
s potřebami pro domáctnost zakoupíme ještě dva trychtýře,
plastikovou lžičku(údajně na míchání koktejlů)
a v drogerii dvě litrové lahve destilované vody. Pro
fajnšmekry bych ještě doporučil zakoupení odměrného válce
na 100-200 ml (obchod pro chemiky, nebo opět fotobazar). Zkušení jedinci
si vystačí se štamprdlí. Teploměr se bude hodit taky.
Ať už vyvoláváme jakýkoliv film, ve většině případů
vystačíme s legendární vývojkou Ilford ID-11.
V obchodě s fotografickými potřebami zakoupíme balení
na 1l za přibližně 140Kč. V tom stejném obchodě koupíme
i tzv.ustalovač - nejlépe značky FOMAFIX od Fomy. A
poslední chemikálií je tzv. smáčedlo.
Jedná se v podstatě o lepší odmašťovací prostředek typu
Jar na nádobí. Do nedávné doby to ještě vyráběla
Foma v přidruženém závodě v Polsku, ale už to zabalili. Tudíž
jsme nuceni koupit smáčedlo od Ilfordu (Ilford Ilfotec - 60Kč).
Takže, náklady na chemii jsou:
vývojka Ilford ID-11 (1 litr) - 140Kč
ustalovač Foma FOMAFIX (0.5 l) - 60 Kč
smáčedlo Ilford ILFOTEC - 60Kč
Ještě dodám, že ID-11 je prášková vývojka a proto
se dodává v krabici. Smáčedlo se ředí hodně moc,
a proto vydrží na stovku filmů.
Krok č. 3.: Příprava chemie
Jak jsem již naznačil, ID-11 je prášková vývojka a jeproto nutné z ní udělat kapalnou vyvolávací lázeň.
V ilfordí terminologii se jí říká "stock".
Ve vnitřní straně obalu (krabičky) je postup na přípravu stocku,
ja ho ještě pro jistotu rozeberu tady.
Prášek je rozdělen do dvou pytlíků - A a B. Vývojka se
"vaří" při teplotě kolem čtyřiceti stupňů. Odměříme 750 ml
destilované vody, ohřejeme ji na 40 stupňů, vsypeme a rozmícháme
pytlík A. Po úplném rozpuštění prášku A
to samé provedeme s pytlíkem B - prášku B je víc
a proto vsypáváme postupně. Mícháme do konečného
rozpuštění a pak dolejeme 250 ml destilované vody. Výsledný
roztok se nazývá ID-11 stock. Po uvaření stocku
ho ještě necháme 2-3 hodiny odstát a slijeme do připravené
plastikové lahve. Vývojky nesnáší kontakt se
vzduchem - pokusíme se zmačknutím lahve vyhnat veškerý
vzduch a lahev uzavřeme.
Ustalovač FOMAFIX je kapalný koncentrát a příprava pracovního
roztoku ustalovače je tudíž jednodušší. Na všech chemikáliích
všech výrobců se ředění píše ve formátu X+Y a
je tím míněno X množství koncentrátu smísit
s Y množstvím vody (ideálně destilované). V případě
FOMAFIXU to je 1+5 a proto odměříme 100 ml FOMAFIXu a smícháme
ho v připravené láhvi s 500 ml destilované vody. Dostaneme
pracovní roztok ustalovače.
Krok č. 4.: Příprava na vyvolávání, namotávání
filmu do cívky
Vyvolávání filmu probíhá ve vývojnici,kterou již máme zakoupenu z bazaru. Prohlédněme si její
vnitřek:
Vývojnice Plastimat je složena z hlavní nádoby, šroubovacího
víka a bílého přiklápěcího víčka.
Uvnitř je tyčka s kolíčkem a dvě cívky. Uvolníme kolíček
a sundáme cívky z tyčky.
Cívka má pohyblivé boky a v určitém místě
na okrajích boků najdeme na každé straně něco jako mačkací
kolík. Jeho funkcí je přidržovat film během namotávání
do cívky. Trénování namotávání
provádíme na zkušebním filmu, nejlépe prošlém
nebo zn. Foma. Začátek filmu zastřihneme kolmo a ještě odstřihneme
kousky rožků - film má pak rovný začátek se zaoblenými
okraji. Namotávání filmu musí probíhat
v naprosté tmě - ideálním místem je koupelna nebo
záchod bez oken. Pokusíme se i světelně utěsnit všechny škvíry
a podobně.
Postup namotávání - sedneme si v koupelně na
stoličku, připravíme si nůžky, film, cívku, tyčku se zacvaknutým
kolíčkem, nádobu vývojnice a šroubovací víko
vývojnice. Doporučuji věci logicky rozmístit ve své blízkosti
a zapamatovat si jejich polohu. Vložíme začátek filmu do cívky
a film přidržíme cvakátkem na okraji. ZHASNEME. Motání
probíhá rytmicky takto (cívku držíme oběma rukama,
kazeta filmu je směrem k nám, motá se směrem od nás):
1. pravé cvakátko držíme, levé je volné
2. otočíme pravým talířem cívky (film se posune
dovnitř)
3. stiskneme levé cvakátko, pustíme pravé a vrátíme
pravý talíř zpět
4. pustíme levé cvakátko a opakujeme od bodu 1.
Během namotávání současně vymotáváme taháním
film z jeho kazety. Na konci film ustřihneme, domotáme konec do cívky,
najdeme tyčku s kolíkem, kolík sundáme, nasadíme
cíku na tyčku, upevníme ji kolíkem tak, aby se na tyčce
nehýbala a vložíme celek do nádoby vývojnice.
Zašroubujeme černé víko a film je v bezpečí uložen ve
vývojnici. Můžeme rozsvítit.
Namotávání filmu do cívky vyžaduje určitou zručnost
a zkušenost. Můžeme to několikrát zkoušet na pokusné Fomě za
světla - vřele doporučuji. Časem to pro nás bude hračka.
Krok č. 5.: Příprava pracovních roztoků na vyvolávání
Vyvolávání ve vývojce by mělo probíhatpři konstantní teplotě 20 stupňů. Pomocí teploměru s dostatečnou
přesností a lavoru s vodou temperujeme lahev s vývojkou na teplotu
20 stupňů. V okamžiku dosažení kýžené teploty můžeme
přikročit k prvnímu vyvolávacímu kroku - vyvolávání
v negativní vývojce ID-11 stock. Intenzita vyvolávání
filmu a konečný efekt je SILNĚ závislý na teplotě
vývojky. S rostoucí teplotou vývojky se i film vyvolává
intenzivněji. V případě pochybností volíme variantu
převolání a tedy raději teplotu o stupínek vyšší.
Snažíme se tak zabránit podvolání filmu
(je ekvivalentní nedostatečně exponovanému filmu).
V krabičce filmu najdeme doporučené doby vyvolávání
(v případě Ilford PANu 400 volaném v ID-11 stock je to tuším
7 minut). Připravíme si stopky (já používám hodinky
s kalkulačkou zakoupené ve vietnamském stánku na tržnici).
Sejmeme bílé víčko a vlijeme vývojku do vývojnice.
Na jeden film postačí vlít 350-400 ml vývojky (je uvedeno
na vývojnici). Dolijeme a spustíme stopky. Zacvakneme bílé
víčko a klepneme celou vývojnicí o vanu (uvolní
se vzduchové bublinky).
Každý výrobce doporučuje trošku jiné překlápění
vývojnice. V zásadě je třeba říct, že se vývojka
musí při vyvolávání v určitém rytmu promíchávat.
V případě ID-11 se vývojnice překlápí (překlopení
znamená otočit vývojnici víkem dolů a zpátky -
provádíme plynulým pohybem). Okamžitě po nalití
vývojky překlápíme nepřetržitě 30 sekund, pak se 30 sekund
nic neděje a pak na začátku každé minuty překlápíme
10 sekund. Takže, sedmiminutové vývolávání
probíhá podle harmonogramu:
čas nula - nalijeme vývojku, spustíme stopky, zaklopíme
bíle víčké, praštíme vývojnicí
0:0 - 0:30 - překlápíme, pak vývojnici odložíme
1:0 - 1:10 - překlápíme, pak vývojnici odložíme
to se opakuje každou minutu
6:0 - 6:10 - překlápíme, pak vývojnici odložíme
7:0 - začneme vylévat vývojku
Vývojku vyléváme zpět do lahve - tady oceníme
zakoupený trychtýř. Já osobně mám dva trychtýře
různých barev pro odlišení vývojkového a ustalovačového
trychtýře. Musíme se vyrovnat s faktem, že nádobí
potřísněné fotografickou chemií již nikdy nejspíš
nebude úplně čisté. Snažíme se zbytečně neprodlužovat
vylévání vývojky a tím i kontakt vývojky
s filmem.
Okamžitě po odstranění vývojky musí dojít k přerušení
vyvolávání. Provádíme ho tak zvanou
přerušovací lázní. Na trhu existuje několik vhodných
chemikálií pro přerušování, znalci ale doporučují
použít obyčejnou vodu. Já osobně vývojnici ponořím
do lavoru s temperovanou vodou (dál již jí nebude potřeba).
Takto propláchnutý film (můžeme zase 1 minutu překlápět)
je zbaven zbytků vývojky z vývojnice.
Posledním krokem procesu je ustalování. Nalijeme
ustalovač, zaklapneme bílé víčko a během ustalování
občas vývojnici překlopíme. Foma doporučuje ustalovat tři minuty,
já doporučuji ustalovat 5-6 minut a znalci doporučují ustalovat
po dobu kouření jedné cigarety. Speciálně u filmů s
tzv. T-krystaly (T-grain - Kodak T-MAX, Ilford Delta, Foma T200) se
doporučuje ustalovat ještě déle (i 10 minut). Ale pozor - hodinové
ustalování by již mohlo film poškodit. U ustalovače předpokládám
pokojovou teplotu - obecně se doporučuje film vystavovat v průběhu procesu
stále přibližně stejné teplotě.
Dokončíme ustalování a ustalovač slijeme zpět do lahve
(přes ten druhý trychtýř). Nyní by mělo dojít
k tak zvanému praní filmu. To lze vyřešit v umyvadle
tekoucí vodou o teplotě přibližně 20 stupňů. Během praní průběžně
kontrolujeme teplotu vody. Na trhu existují speciálně vypírací
hadice, které významně krátí čas praní
a šetří vodu, ale tím se nemusíme zatím znepokojovat.
Po vyprání otevřeme vývojnici, ještě nakonec film zalijeme
destilovanou vodou a přidáme pár kapek smáčedla.
Ale určitě jenom pár kapek! Několikrát zakvedláme tyčkou
ve vývojnici, ať se smáčedlo rozředí v destilce. Smáčíme
jednu minutu. Smysl smáčedla je urychlit schnutí filmu.
Film zavěsíme na málo frekventované a bezprašné
místo. Typickým takovým místem je koupelna. Na
dolním konci film zatížíme nekolika kolíčky na
prádlo. Schnutí trvá asi hodinu.
Závěr
Výsledkem je perfektně vyvolaný a nepoškrábanýfilm. Celá procedura trvala přiližně dvě hodiny. Náklady na
vyvolání jsou kolem dvaceti korun. Opravdu se to nedá
pokazit. Popsal jsem nejjednodušší postup kvalitního vyvolání
filmu - znalci se můžou dopouštět řady různých zlepšení, o
kterých snad bude pokračovací článek.
Zkusme si shrnout hlavní zásady:
- zakládání filmu provádíme suchýma
a čistýma rukama v naprosté tmě. Vývojnice se zašroubovaným
černým víkem nevpustí k filmu světlo. Bílé
víčko odnímáme v okamžicích změny lázně - veškeré lázně (včetně výpírací)
musí mít teplotu kolem dvaceti stupňů (tolerance je pět stupňů).
Speciálně vývojka musí mít přesně dvacet stupňů - ustalovač je fotograficky nebezpečná chemikálie - kam
padne, tam ustálí. Kromě samotného ustalování
se snažíme vyvarovat kontaktu ustalovače s fotografickým materiálem - vyvolávání vývojkou je časově a teplotně
kritická fáze procesu - vývojnici odkládáme
do vytemperovaného lavoru s vodou a sledujeme stopky. Dodržujeme rytmus
překlápění - je důležitý pro výsledný
kontrast a provolání všech částí filmu. - Do vývojnice lijeme dostatek vývojky a ustalovače - film
musí být zcela ponořen v lázni, ale vývojnice
nesmí být úplně vrchovatá (pak nefunguje překlápění)
Kapacita chemikálií
Každá lázeň má svou funkční kapacitu, kterás jejím používáním klesá. V případě
práškových vývojek od Ilfordu doporučuje výrobce
prodlužovat vyvolávání podle následujícího
schématu:
první film - normální doba vyvolávání
podle doporučení výrobce (napsáno na krabičce)
druhý film - doporučená doba + 10% doporučené doby (110%
doporučené doby)
třetí film - 120% doporučené doby
desátý film - 190% doporučené doby
Vyvolávácí kapacita ilfordí vývojky (1l
stocku) je deset filmů. Kapacita připravených 600 ml FOMAFIXu je přibližně
10 filmů, ale vzhledem k jeho ceně nemá smysl šetřit a lázeň
použijeme na ustálení tak čtyřech filmů. Speciálně filmy
s T-krystaly vyžadují relativně čerstvý ustalovač a delší
ustalování. Uvedená čísla se samozřejmě liší
u různých konkrétních vývojek a ustalovačů. V
žádném případě se nevyplácí šetřit chemií
nebo používat příliš starou chemii.
Připravené roztoky uchováváme na studeném tmavém
místě (třeba v lednici). Lahve řádně označíme. Vymačkáme
vzduch z lahve s vývojkou. Dobře skladovaná vývojka
ID-11 stock vydrží nejméně půl roku.
Komentáře (59)
Tomáš Houda
11:48:26 15.01.2003
:-) <br>
prima. Ty zminene "hadice" na urychleni propirani bych vrele doporucoval. Nevim, ktere pasuji na Plastimatovou vyvojnici - ja pouzivam vyvojnici i "hadici" Jobo. A nezapomente na "hadici" namontovat vodni filtr, tedy pokud chcete aby byl film opravdu bez skrabancu :-)
prima. Ty zminene "hadice" na urychleni propirani bych vrele doporucoval. Nevim, ktere pasuji na Plastimatovou vyvojnici - ja pouzivam vyvojnici i "hadici" Jobo. A nezapomente na "hadici" namontovat vodni filtr, tedy pokud chcete aby byl film opravdu bez skrabancu :-)
Václav Lenk
12:07:01 15.01.2003
Bezva clanek, je to pekne blbuvzdorne popsany :)), to se mi libi
Martin Hruby
12:20:58 15.01.2003
Tomas: jobovska vypiraci hadice pasuje i na plastimatku. Nastesti mam dlouhodobe zapujcenou jobovku i hadici :-))) na plastimatku uz bych ve svem veku nemusel mit nervy :o))
David Horad
13:58:27 15.01.2003
Martin: Sakra, kouřím dýmku. Znamená to snad, že ustalování vyžaduje asistenci dalšího jedince?<br>
Jinak dobrý. :o)))
Jinak dobrý. :o)))
Tomáš Houda
15:28:39 15.01.2003
jo, k tomu ustalovani. Tam taky mirne nesouhlasim. <br> V podstate teorie pravi, ze ustalovat by se melo pouze tak ktratkou dobu, kolik je nezbytne nutne. Vypiranim se totiz ustalovac dostava z vrstvy ne vzdy, ne velmi rychle a nikdy uplne. A ustalovac ve vrstve = behem let rozpadajici se emulze... Tjo. Normalne se udava jako optimum dvojnasobek doby ktera je nutna k rozpusteni antihalacni vrstvy (nez film zpruhledni). Kdo ma zajem, mohu mu sem dat link na jeden clanek nejakeho freaka, kde se mimo jine krome spousty chemickych rovnic dozvite, ze ustalovani modernimi ustalovaci staci jenom radove jedna az dve minuty (papiry...), za predpokladu ze ustalujeme dvoufazove (cerstvy ustalovac ve druhe lazni, lehce pouzity v lazni prvni) Hmm. Kazdopadne bych pres pet minut u filmu nesel a pokud by byly problemy v tehle dobe se zbytky antihal. vrstvy, vzal bych novy ustalovac. tot vse :-)
Martin Hruby
18:14:39 15.01.2003
Tomas: a jak ty ustalujes ty T-maxy? Vsichni uzivatele T-grainovych filmu prosazujou prodlouzene ustalovani. Fomafixem urcite setrit nemusim... :-)))
Tomáš Houda
19:17:21 15.01.2003
To co jsem psal plati obecne pro vsechny materialy. Pro Delty je ttreba rict, ze potrebuji podle mne casteji cerstvy ustalovac. Nejkritictejsi je to ale pri ustalovani papiru, jmenovite baryt... tam by to melo jit hezky zcerstva dvojfazove a hned do pracky. Ten clanek od Tomase Wollsteina si muzete precist v nemcine tady : <br> http://www.sw-magazin.de/swmag_frame_wollstein.htm <br> Existujou jeste vedecteji pojednane prace ktere se detailne zabyvaji jakym kterym ihibitorem pri ktere reakci s cim, ale podstata veci zustava stale stejna: ustalovac musi co nejrychleji rozpustit neaktivovane stribrne soli a pokud mozno co nejrychleji byt i s nimi vymyt. U barytu Wollstein doporucuje dvakrat 30s plus wash aid plus 20 az 30 min prani v aktivni pracce...
Pavel Lexik Kulička
21:41:49 17.01.2003
To jsem si při tom článku hezky zavzpomínal na nezapomenutelné chvíle ve zhasnuté koupelně... např. kdy jsem do plastimatové vývojnice rval 1 hodinu film s potrhanou perforací (Zenit) ...kdy mi máma v nejlepším rozsvítila a divila se, prož jsem tak naštvanej ... kdy jem první vývojnici Plastimat rozšlapal, protože na začátku drážky byly nevím proč kuličky, které mi vždy v polovině zablokovaly film ..... kdy jsem při praní omylem pustil horkou vodu a emulze mi uplavala ....kdy byly k dispozici jen filmy ORWO (14,-) , FOMAPAN ( 8,50 Kč), ...pak ty ruský ... a pak už nic ... jo a vývojky ORWO R-09 a ORWO A-11.... a Foma Universální ... ALE JINAK TO BYLO ÚPLNĚ STEJNÝ :-)
Martin Hruby
01:23:35 18.01.2003
Pavel: dyt jooo! se to snazim vsem vysvetlit, ze je to tak jednoduchy!!! <br>
Teda, ldo to nezvladne, tak nema inteligenci potrebnou k udrzeni moci a ja mu nepomuzu (nemam k tomu kvalifikaci) :-)))) dotycny pak musi vyhledat odbornou pomoc.... :o)))))
Teda, ldo to nezvladne, tak nema inteligenci potrebnou k udrzeni moci a ja mu nepomuzu (nemam k tomu kvalifikaci) :-)))) dotycny pak musi vyhledat odbornou pomoc.... :o)))))
Pan Smazaný
08:54:06 20.01.2003
sqělý článek, děkuji ti za něj
Petr Pecháček
09:45:32 20.01.2003
Tohle musel psat uplnej zoufalec... ;o)
Martin Hruby
13:41:26 20.01.2003
Pechacek: mas recht, psal jsem to ze zoufalstvi :o)))
danniel hauser
11:48:52 21.01.2003
tu cast o namotavani filmu by bylo dobry zfilmovat :-)))<br>jetse dotaz k vyvojce: ta kapacita vyvojky je pociatna na cely baleni? jako ze vyvolam film, naleju tech 400ml zpatky do flasky a ta CELA litrovka ma pak o 10% pomalejsi reakci?
danniel hauser
11:49:37 21.01.2003
jo a v cem je lepsi ta jobovka?
Martin Hruby
14:18:12 21.01.2003
danniel: to se neda srovnat. Vsechno co te sere na Plastimatce je u Joba v naproste pohode a inteligentne reseno. Dokonce i tu vyvojku na konci vylejes za 2-3 sekundy.<br>
s tou vyvojkou to mate spoustu lidi. Proste, 1l navarenyho stocku vyvola 10 filmu. Ten litr mas v lahvi, odlejes si do vyvojnice potrebne mnozstvi a vyvolas. Pak se to nalije zpatky do lahve. Stejnym zpusobem vyvolas dalsi film, ale ten cas uz bude o 10% delsi. Takze cela ta litrovka je o 10% slabsi.Dalsi film s casem o 20% delsim a podobne...<br>
Stock se pouziva jenom jako litrovy roztok. Neznam casy a navody k pouzivani polovicniho stocku.
s tou vyvojkou to mate spoustu lidi. Proste, 1l navarenyho stocku vyvola 10 filmu. Ten litr mas v lahvi, odlejes si do vyvojnice potrebne mnozstvi a vyvolas. Pak se to nalije zpatky do lahve. Stejnym zpusobem vyvolas dalsi film, ale ten cas uz bude o 10% delsi. Takze cela ta litrovka je o 10% slabsi.Dalsi film s casem o 20% delsim a podobne...<br>
Stock se pouziva jenom jako litrovy roztok. Neznam casy a navody k pouzivani polovicniho stocku.
Martin Hruby
14:23:28 21.01.2003
Jeste dodam, ze existuje trochu stabilnejsi technika vyvolavani, ale nechtel jsem clanek puvodne moc komplikovat.<br>
Ilfordi praskove vyvojky lze pouzivat ve formach:<br>
1. stock - koncentrovany roztok<br>
2. redeni 1+1 (1 dil stocku a 1 dil vody)<br>
3. rededi 1+3 (1 dil stocku a 3 dily vody)<br>
S kazdym litrem noveho stocku se clovek musi rozhodnout, jestli ho bude pouzivat kompletni jako stock, a nebo ho bude pouzivat na redeni 1+1 a 1+3. Redene roztoky podavaji stabilnejsi vysledky, protoze jsou JENOM NA JEDNO POUZITI (po vyvolani filmu se okamzite vyhazuji). Navic nepracuji tak kontrastne.
Ilfordi praskove vyvojky lze pouzivat ve formach:<br>
1. stock - koncentrovany roztok<br>
2. redeni 1+1 (1 dil stocku a 1 dil vody)<br>
3. rededi 1+3 (1 dil stocku a 3 dily vody)<br>
S kazdym litrem noveho stocku se clovek musi rozhodnout, jestli ho bude pouzivat kompletni jako stock, a nebo ho bude pouzivat na redeni 1+1 a 1+3. Redene roztoky podavaji stabilnejsi vysledky, protoze jsou JENOM NA JEDNO POUZITI (po vyvolani filmu se okamzite vyhazuji). Navic nepracuji tak kontrastne.
Pan Smazaný
16:03:28 22.01.2003
JE ale dobré vědět co na tom filmu +- je protože při používání ředěného stocku je výsledek super při super naexponovaným filmu. Pokud vím, že je film podpálenej je nejlepší se ředění vysrat, pokud je přepálenej tak je to jedno.
Taky se mi osvědčilo před nalitím vývojky namočit film(cca 1 minutu destilkou o teplotě vývojky) Mám pocit že potom je ten film nejakej takovej jinej ale v pozitivním slova smyslu. Jestli ta vývojka nastoupí trcochu plynuleji nevím.
Taky se mi osvědčilo před nalitím vývojky namočit film(cca 1 minutu destilkou o teplotě vývojky) Mám pocit že potom je ten film nejakej takovej jinej ale v pozitivním slova smyslu. Jestli ta vývojka nastoupí trcochu plynuleji nevím.
Pan Smazaný
16:06:16 22.01.2003
Jo a jobotank je z měkčího plastiku nějaký tvrzený PVC či co a plastimatky maj ty cívky z plexiku a to je celej problém. Plastimatky se ale ohřátím stanou snesitelněnji ovladatelné. Ale jobo je jobo
Jarda Forst
22:17:46 23.01.2003
To ředění tady není úplně správně - když vezmete 750 ml, rozpustite v něm oba pytlíky a pak dolijete odjinud naměřených 250ml, dostanete vic než jeden litr - více o objem těch prašků v pytlicích a tedy o něco více zředěnou vývojku. Správně je v 750 ml rozpustit prášky a doplnit vodou do jednoho litru (ostatně tak je to i kreslený na krabičce) - aby to dělalo 1 litr se všík všudy i s prášky. Faktem ale je, že v účinnosti jsem rozdíl nikdy nepozoroval.
Pavel Lexik Kulička
22:53:15 23.01.2003
To je pro mě novina ..... že když něco rozpustím ve vodě .. je toho roztoku víc .... to snad funguje jen u věcí nerozpustných ne ..? To jako, když si osladím kafe ... tak mi přeteče ..? :-))))))
Martin Hruby
23:20:57 23.01.2003
Jarda Forst: ty mas ale starosti :o)) a ses si fakt jistej, ze odmeris presne 750 ml vody? :-)))))))<br>
vsechny tyhle vyrobky jsou delany na urcitou dosazitelnou presnost. Stejne pri odmerovani vyvojky na redeni 1+3, na presnost teplomeru, ....... :-)))))))
vsechny tyhle vyrobky jsou delany na urcitou dosazitelnou presnost. Stejne pri odmerovani vyvojky na redeni 1+3, na presnost teplomeru, ....... :-)))))))
Pan Smazaný
11:26:40 24.01.2003
PAVEL: Zkus to přeteče protože tak tu kostku hodíš a teleso ponořené do kafaliny :))))
Jinak ale naprosto souhlasím s MH. Nikdy sem neodměřil přesně 750 ml a ni litr. 750ml je půllitr a půl a ten zbytek to co v půllitru zbylo. Sou i chvíle kdy není čas na hrdinství a do třílitrovky to míchám z tak jek to +- vypadá. A problémy sem nijak nepozoroval a to dokonce ani při kopírování refernční skleněné desky s proužkama co tak nejak mají určit kvalitu chemie
Jinak ale naprosto souhlasím s MH. Nikdy sem neodměřil přesně 750 ml a ni litr. 750ml je půllitr a půl a ten zbytek to co v půllitru zbylo. Sou i chvíle kdy není čas na hrdinství a do třílitrovky to míchám z tak jek to +- vypadá. A problémy sem nijak nepozoroval a to dokonce ani při kopírování refernční skleněné desky s proužkama co tak nejak mají určit kvalitu chemie
Pavel Lexik Kulička
11:56:58 24.01.2003
JAN: Ale ano, když jí tam hodím hladina na chvilku stoupne, a když se rozpustí, zase klesne ...
Pan Smazaný
12:03:24 24.01.2003
PK: :)) sem rejpal
Jarda Forst
12:07:20 25.01.2003
Pánové pánové - samozřejmě, že se objem kafe zvětší o kostku cukru i když se rozpustí :-))) Klidně si to vyzkoušejte. Kam myslíte, že by ten cukr zmizel? :-) Pokud jde o dosazitelnou presnost - prave ze tohle je dosazitelna presnost, neni problem to udelat podle kresby na krabicce. Clovek do toho zanasi i tak dalsi nepresnosti, takze je zbytecny vytvaret dalsi...
Pan Smazaný
01:33:02 26.01.2003
No někteří by si mohli zopakovat základy fyziky a chemie a to konkrétně, co to je "roztok" že?!!!!!!!!!! Btw - když se cukr rozpustí, tak objem bude pro naši schopnost měření totožný s objemem před vhozením kostky... Ale hmotnost se nám o tu kostku zvětší... Ale zmenší se nám množství mezimolekulárního prostoru v tekutině... :-)))
Jarda Forst
11:34:11 26.01.2003
No pravě - ten roztok se definuje pomoci 1 litru....
Martin Hruby
20:18:44 26.01.2003
ha, tady se nam ujela diskuse zajimavym smerem :o)))<br>
navod Ilfordu hovori jasne: prasek rozmichame ve 750 ml ohrate vody a roztok doplnime na 1l. Pro me to dycky znamenalo tam hvizdnout dalsich 250 ml vody. Uvahama o navyseni objemu vlivem prasku jsem se nikdy nezabyval, protoze vsechny tyto vyvolavaci prace jsou laboratorni procesy s urcitou tolerovatelnou odchylkou a nepresnosti. Opakuju, ze pri vyvolavani jsou jine a vyznamnejsi zdroje stochasticnosti a nepresnosti... :o)))))
navod Ilfordu hovori jasne: prasek rozmichame ve 750 ml ohrate vody a roztok doplnime na 1l. Pro me to dycky znamenalo tam hvizdnout dalsich 250 ml vody. Uvahama o navyseni objemu vlivem prasku jsem se nikdy nezabyval, protoze vsechny tyto vyvolavaci prace jsou laboratorni procesy s urcitou tolerovatelnou odchylkou a nepresnosti. Opakuju, ze pri vyvolavani jsou jine a vyznamnejsi zdroje stochasticnosti a nepresnosti... :o)))))
Martin Pecha
20:26:59 26.01.2003
Zdravim , obdivuji vsechny kdo tohle delaji . Ja jsem to delaval tak pred 14 lety kdy jsem lital po stare Praze se ZENITEM a Praktikou :-)) . Vzdy jsem mel nejvetsi problem nastrkat fil do vyvojnice a kolikrat jsem byl uplne vyrizenej.<br>
Proto jak rikam kloubouk dolu pred Vami panove :-)) Martin
Proto jak rikam kloubouk dolu pred Vami panove :-)) Martin
Pan Smazaný
08:44:07 27.01.2003
Zkusil jse o weekendu jedno zvěrstvo. Vzal sem litr destilky a rozmíchal sem v něm vývojku. Druhou sem udělal přesně podle návodu.
Udělal jsem dva stejné filmy (stejné světelné podmínky fotografováno v ateliéru).
Potom sem vyvolal filmy, každý v jiné vývojnici a prováděl sem to paralalně. No a výsledek.
<BR> <B>Naprosto stejný </B>
Udělal jsem dva stejné filmy (stejné světelné podmínky fotografováno v ateliéru).
Potom sem vyvolal filmy, každý v jiné vývojnici a prováděl sem to paralalně. No a výsledek.
<BR> <B>Naprosto stejný </B>
Zobrazit všechny komentáře (59)
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.