Anonymní hodnocení fotografií na Photopostu - ano či ne?Možná jste poměrně nedávno byli svědky mnohadenní
diskuse
o tom, že fotografie na zdejším serveru nejsou hodnoceny úplně objektivně, že jejich hodnocení je
často ovlivněno také zvučností jmen autorů. Diskutovaný problém byl zda
by bylo správné ponechat prvních 24 hodin vkládané fotografie (z důvodu objektivity) anonymní či nikoliv...
Z jistých osobních důvodů a také ze zvědavosti, zda je to pravda či nikoliv, stvořila jsem novou
neexistující fotografínku se jménem Lucie Kodová a pod jejím jménem jsem na Photopost vložila
postupně tři fotografie - a nyní se spolu
můžeme podívat, jak experiment dopadl. Podotýkám, že provozovatel
Photopostu o ničem předem nevěděl a i já sama jsem se snažila vybrat fotky tak,
aby Lucie nebyla podezřelá, že je úplně někdo jiný - v této době jsem
nevkládala fotografie přes svůj účet a jméno, a ze svého konta a z falešného
konta Lucky K. jsem neudělila navzájem jediný bod, nedošlo proto k navýšení
bodů, které by bylo "nefér". Zda po zveřejnění tohoto článku
David přiřadí fotografie pod moje jméno nebo nikoliv, to ponechám na jeho
uvážení :o)
Fotografie č.1: Čekání
Kategorie: Ostatní
Fotka mladé ženy(dívky) čekající na cosi nebo kohosi na kraji chodníku
v záři reflektorů kolem jedoucích aut.... první fotografie
v tento
moment zcela neznámé autorky získala
cca po 24 hodinách
98 bodů a byla vesměs kladně hodnocena body 4 a 5.
Můj tip na bodový zisk před umístěním fotografie: zisk 60 - 80 bodů
Fotografie č.2: O práciKategorie: Reportáž
Fotka nevšedního zedníka ve výkopu s lopatou, slabší kompozice, málo akční,
fotografie nižší technické kvality z důvodu špatného světla (pršelo) a
výřezu. Fotografie získala cca po 24 hodinách
39 bodů.Můj tip na bodový zisk před umístěním fotografie: zisk 25 -30 bodů
Fotografie č.3: Vysloužilé
zákoutí
Kategorie: Zátiší
Nalezené zátiší, skličující fotografie "pobitého" okna ve staré
zdi bez omítky, s břečťanem.
Fotografie získala cca po 24 hodinách 39 bodů.
Můj tip na bodový zisk před umístěním fotografie: zisk 50 - 60 bodů
Na první pohled je zřejmé, že o neobjektivním hodnocení fotografií
vzhledem ke zvučnému jménu autorů nemůže být ani řeč a že požadavek
na anonymní
hodnocení fotografií nemá svoje opodstatnění... známější fotografové
mají zřejmě tu malou výhodu, že jejich fotky budí předem jistou zvědavost
a shlédne je nepatrně více uživatelů PP, ale to je asi tak všechno -
na hodnocení fotografie nemá jméno autora žádný vliv a záleží na kvalitě
té které fotografii jako takové.
Závěrem bych chtěla všechny na PP požádat o odpuštění za tento malý
podfuk - jednak mě zajímal jaký budu výsledek tohoto experimentu a také
mě zajímalo, jaké komentáře se pod fotkami nové neznámé autorky objeví:
zda pozitivní a věcné, s konstruktivními připomínkami a výhradami,
nebo negativní...
Přeji mnoho radosti z fotografování a dobré světlo.
Palo Čech
10:35:25 03.12.2002
konecne to ktomu niekto pristupil seriozne :) /ja mam niekedy opacny pocit z bodovania, tz ze zname meno dostane menej bodov ako novacik - neni to pravidlo/
Ondra Veslo
11:20:36 03.12.2002
souhalsim s nazorem, ze autori zvucnejsich jmen maji urcite vice navstevovane fotky nez treba novacci..ale tak to asi je vsude i v zivote, ze se lide budou zajimat o nekoho koho znaji a od koho neco ocekavaji spise vice, nez od nekoho neznameho. (pokud tedy ten dotycny neni hledac talentu a nebo ma opravdu hodne casu..) tim se pak mohou nekteri autori zdat jako protezovani..s tim ale asi nic neudelame..mozna je to dobra motivace (pro mne) snazit se dealt pekne fotky a budovat zvucne jmeno.. :) Je ale zase pravda, ze kdyby byly fotky anonymni, pak by se tezko navstevnik dival prednostne na fotografie podle jmena autora..a tim by asi zmizel ten pocit protezovanosti..tezko rici.. napr ja osobne beru body jako takove poteseni. nebudu tvrdit, ze mi nedelaji radost. Ale urcite vetsim prinosem je takovy nejaky terba i kratky, ale vecny komentar k fotce, konkretne co se nelibi a co je potreba vylepsit..takova zdrava diskuse.. :)
Ondra Veslo
11:29:12 03.12.2002
protoze koukam, ze jsem se ke konci sveho prispevku dostal nekam jinam - mimo tema clanku, tak bych jen kratce doplnil to co jsem tak trochu vynechal :o) .. Take si myslim, ze jmeno autora nema nejaky kardinalni vliv na samotne hodnoceni fotografie..
Jarda Erben
15:48:02 03.12.2002
Je to prima experiment ... ale ... ja se neucastnil zadne debaty o hodnoceni takze o tom nic nevim ... jenom ciste logicky bych si dovolil poznamenat .... tohle bylo mereni neznameho autora .... v uvodu clanku ale byla zminka o znamych autorech ze dostavaji body za sve jmeno ... to je prece trochu neco jineho
Bilbo z Libně
17:21:46 03.12.2002
Ty seš <b>Jitko</b> fakt statečná ženská!!! .. Vidno, že ten jiný živočišný druh je spíš jen na ty kecy. Ostatně autoři, které si pamatuju (nevím, zda jsou "zvučných jmen"), dostanou samozřejmě ode mě spíš míň komentářů, případně bodů. Ale mě se stejně zpravidla daří hodnotit "anonymě". Většinou se někam prokousám, a tam mě pak něco zaujme. A pak se i divím, koho že jsem si to vlastně trouf komentovat (né že by byl tak "dobrej", jen to že se mi jeho fotky líběj).<br><br>
No, uvidíme, kolik z těch žbrblalů o "anonymní hodnocení" si trouflo na fotoesej. Tam to snad je dost anonymní. Nebo ne?
danniel hauser
17:59:20 03.12.2002
no vyborne, takze je to potvrzeno ;-) zda se ze prilis velke kamaradickovani tady zatim nehrozi. Ze sem tam... no je proste zivot, a jak rekl Ondra, ja kdyz tady zacinal tak me to spis motivovalo...
Bilbo z Libně
19:03:00 03.12.2002
Normálně tam myslím <b>Jitko</b> ty tři fotky zařaď pod sebe. Ale škoda, že mi tím zanikne můj komentářík. Body jsem teda Jitce Kodové nedával, protože teď už je to nějak blbý, ale kopáče bych taky chtěl umět.. Anebo víš co? Tak si ji tam nech, Lucku K. Proč ne? .. Ten <b>Danniel</b> nám tentokrát docela zamotal hlavu, co?<br><br>
Už mám celkem vybranou tu (dle mého) nejlepší z posledního fotoeseje. Ale jen tady, při tak přísnym hodnocení (vybrat jedinou) se jeden naučí potřebné soudnosti.
Jitka Krásová
22:07:16 03.12.2002
Bilbo, já myslím nechť to zůstane tak jak to je, to nevadí.... tu fotografii dívky mám i v černobílém provedení a zařadím ji (a podám vysvětlení). Mě opravdu zajímal výsledek toho experimentu a jak říká Danniel, ani u mě kamarádíčkování neplatí... :o) - pokud jde o to zamotání hlavy, to máš pravdu, ten nám obyčejným amatérům "pěkně dává" :o)) - nu což, třeba tak budeme postrčeni směrem k dalšimu vyvíjení se :o))
Tomáš Houda
09:13:36 04.12.2002
To potvrzuje i moje domnenky. Ostatne, staci se jit podivat, jak u ktereho autora vypadala hodnoceni u jeho prvnich peti fotek, a muzes tak svoji studii libovolnekrat zopakovat... Take si myslim, podobne jako Palo, ze u nekoho, kdo notoricky sbira same petky, jsou hodnoceni casem spise prisnejsi - to souvisi s vrozenou lidskou vlastnosti "nadrzovat" tem slabsim a byt prisnejsi na ty, ktere povazujeme za silnejsi.
Tr. Ianus Germanicus
17:48:08 04.12.2002
No a timto prijemnym clankem bychom mohli debatu o spravedlnosti bodovani a nesmrtelnosti chroustu dat zase na chvili k ledu ;-))
danniel hauser
19:16:17 04.12.2002
Bilbo z Libně (03. 12. 2002 19:03:00) : no jo obcas pisu z rychliku na kolem proletujici klavesnice a setrim s inerpunkci ;-)) chtel sem rict, ze je fajn, co ukazal ten pokus, ze se tady zas tak moc nekamaradickuje a sanci maji i novacci. Tim odkazem na Ondru sem myslel, ze kdyz jsem tady byl novacek, tak vidina tech mistnich bohu s tisici body pro me byla spise motivacni, takze pozitivni.
danniel hauser
19:17:09 04.12.2002
Jitka Krásová (03. 12. 2002 22:07:16)
: ja sem taky amater ty kraso jitkova! ;-)))
Pavlína Jarošová
21:11:12 04.12.2002
myslim, že dost zajímavej experiment, kterej potvrdil to, že body si tu vážně lidi dávaj objektivně a ne jen kvůli tomu, že se jednou nebo dvakrát viděli v hospodě a dali společně pivko......super nápad Jitko!!!!!!!!!! ;o)))
Marcela Borýsková
00:02:49 05.12.2002
souhlasím se vším co napsala Jitka...je to jakási hra profíků s námi amatéry,která je jen k dobru věci:-))..a my amatéři se zas sakra poučíme,když můžeme čučet na výtvory zkušenejch lidí..ani já nevěřím nějakému protekčnímu bodování..
Jirka Vaňourek
00:05:41 05.12.2002
No ... prima ... moc prima ...... zatrpkléa ješitné to jistě nepřesvědčí, ale ... klobouk dolů ........ jinak 100% souhlas s Tomášem ..
Bilbo z Libně
07:19:46 05.12.2002
Danniel> To "zamotání hlavy" se týká nového tématu pro Fotoesej!
Pan Smazaný
18:59:29 05.12.2002
HA HA HA... kdyby tuhle "studii" (povšimněte si prosím úvozovek!!!) udělal třeba Palo Čech a nebo Pavel Janouškovec, ALE(!!!) "naruby", to že by sem dal nějakou evidentně špatnou fotku (a nebo třeba i špatnou cizí od někoho kdo dostává pravidelně málo bodů) pak by to teprve bylo zajímavé srovnání.... <br><br>Btw - moje "první" fotky na pP dostávaly podstatně míň bodů, než ty poslední...a nemyslím si, že bych se za ten měsíc a půl, co tu jsem až tak zlepšil.... :-/
Pan Smazaný
19:04:13 05.12.2002
Btw - prý už to tu zkusil Zbyhněv - (pokud ne, omlouvám se..) Nějaký pejsem a kočička - (já to neviděl-jen jsem o tom slyšel) - prý to byl fórek s nějakou ujetinou a on to pak smáz - prý to dostávalo opravdu hodně bodů..... <br>Pokud to není pravda, pak se omlouvám, dávám dál, jak jsem to dostal... :)
Pan Smazaný
19:09:04 05.12.2002
...No jitko nedá mi to....<br>
Kdyby tu poslední (vysloužilé zákoutí) sem dal Pavel Janouškovec, tak to dostane přes 150 bodů...HOWGH !!! <br><br>..ale nad ženskou logiku není...<br>:-)
Tr. Ianus Germanicus
20:29:15 05.12.2002
Ivane, neber si to osobne, ale nad "tvoji logiku" taky obcas neni ;-)) <br>si tady semlel paty pres devaty a vsechno dohromady... btw co ti brani, pokud nam chces nejakou svoji pravdu dokazat, udelat lepsi "studii"?
Pan Smazaný
20:50:56 05.12.2002
IANUS - HA!<br>
a)... já se nesnažím dokázat to co Jitka (btw - gratuluji k svátku)
<br>b)...nejsem Pavel Janouškovec ani Palo Čech ani nikdo z místních velikánů, jsem tu nováček... :)
Jitka Krásová
21:22:12 05.12.2002
děkuju za gratulaci k svátku :o) - já bych k tomu jen chtěla říct, že na začátku jsem také dostávala málo bodů, ale určitě to bylo kvalitou :o)))) a je to i tím, že je zde momentálně mnohem více uživatelů co bodují. Pamatuju si, že v červenci zde bylo mnohem méně uživatelů než je teď a například byl v čele snímek "To je výška!" Magdalény Kucové a měl okolo 200 bodů a na tehdejší dobu to bylo opravdu hodně bodů - a podívejte se, kolik bodů má snímek ten, který právě vede na top tenu :o) Pro zajímavost uvádím, že jeden z prvních snímků zde umístěných (zívající znuděný ocelot) získal na Photosigu víc bodů než tady a přitom to často bývá přesně obráceně....
Jitka Krásová
00:29:52 06.12.2002
pardon oprava, správně: "že jeden z mých prvních snímků..."
Palo Čech
12:27:14 06.12.2002
Ivan: fotim rok a pol a som total amater... takze rozhodne nepatrim do jednej skupiny s P.J. . ale ine som chcel... tym ze nevidis uniekoho /napr. umna/ fotky ktore maju menej bodov tak je to preto ze ich mazem... vecsinou chcem zistit ci ta fotka je zaujimava pre ostatnych a ked zistim ze je a dostane body tak ju necham... ak nie tak ju vymazem, napriklad minuly tyzden som tu mal fotku 4hodiny, 49zobrazeni 3body a dva komentare... a este jedna vec ... fotky mazem dost casto...
Pan Smazaný
20:16:38 06.12.2002
Palo - nemluvil jsem o době fotografování, ale o kvalitě... :-)
Jirka Vaňourek
20:48:30 06.12.2002
Ivane - třeba ses nezlepšil, ale třeba máš lepší oko na výběr, než u prvních fotek .. i o tom to je ..
Palo Čech
18:05:00 07.12.2002
Ivan> gde ty zijes? :) v TOP80 nemam ani jednu fotku :)))
David Zachoval
17:49:44 08.12.2002
Pribyva tu zhruba 10-15 lidi denne... bylo by sakra divny, kdyby nerostl pocet bodu u fotek... nektery "logicky" uvahy nekterych nejmenovanych lidi me obcas vazne bavi... doporucuju si vzit fakta, pak vymyslet nejakou konstrukci. Ne si vymyslte konspiraci svetoveho vyznamu a pak na to roubovat "fakta" :)
Ovi Ivoda
14:32:32 17.03.2003
Jitko (i ostatní), byl jsem tím, kdo se v té diskuzi o hodnocení fotografií přimlouval za MOŽNOST "anonymního" hodnocení. Děkuji Vám tímto za pokus, který jste učinila, ale ona mnou navrhovaná "anonymita hodnocení" spočívala v něčem jiném. Kromě hodnocení anonymní fotografie (tedy takové, u které neznáme autora) se mi jednalo i o jakoby "skryté" hodnocení. Tedy takové, kde jeden divák nevidí, co se na fotce líbilo těm ostatním divákům, a kdy nemohou být hodnotitelé ovlivňováni ostatními již provedenými hodnoceními... Ovšem toto zatím pP neumožňuje, takže to ani nešlo ve Vašem pokusu realizovat :-)